Zborurile romanilor cu companiile aeriene low cost, un soi de ruleta ruseasca

aeroport-dortmund

Romania a esuat in politica de dezvoltare a unei companii aeriene puternice de stat, dupa ce, ani la randul, a permis ca Tarom sa fie capusata cu milioane de euro iar procesul de reconstructie se amana in permanenta.

In aceste conditii, pe piata autohtona au aparut operatorii low cost care au speculat nevoie de deplasare a romanilor si slabiciunile Tarom. De cateva luni, Internetul abunda in reclamatii la adresa celor trei operatori care si-au adjudecat principalele zboruri din Romania: Wizz Air, Blue Air si Ryanair.

S-au creat pagini de discutii si reclamatii, telefoanele s-au inrosit catre serviiciile de call center ale companiilor iar lehamitea a ajuns la cote paroxistice. Lista nemultumirilor este lunga si de abia acum ANPC a inceput controalele in urma sesizarilor primite de la calatori.

Afectate de pe urma pandemiei, companiile apeleaza la diverse tertipuri ca sa-i atraga pe romani. De exemplu Blue Air, companie ajutata anul trecut de statul roman sa ramana in viata, a anuntat in acest an mai multe rute de zbor, de pe diferite aeroporturi din Romania. Pasagerii sunt ademeniti cu preturi mici, acestia inchiriaza bilete, isi programeaza vacantele, ba chiar achita contravaloarea lor iar in ultimul moment sunt anuntati ca zborurile au fost anulate.

Unii pasageri renunta sa mai ceara banii iar cei mai multi nu stiu unde sa se adreseze sa-si recupereze sumele platite.

„Mi se pare cea mai mare deturnare de fonduri dupa Caritas. Am platit biletele pentru Florenta cu plecare pe 22.06.2022. Cu fix 33 zile inainte ne-au anuntat ca au anulat zborul. Fara motiv. Nici nu inteleg de ce, pe acesta ruta unde erau singurii care mergeau direct. Probabil ca, banii nu-i mai primim. Problema este ca statul stie de aceste practici prin ANPC si nu face nimic. Dupa ce m-am abonat la ei pentru oferte, dupa teapa primita primesc oferte de genul 50000 bilete la 29 euro pentru vara acesta. Daca sunt 50000 de fraieri faceti socoteala ca au mai tepuit cu 1,5milioane de euro pe fraierii de noi. Sper sa dea faliment in curând, iar statul roman care a mai injectat si ajutoare de 28 milioane de euro in ei sa se trezeasca”, povesteste Sorin Bucur pe grupul de Facebook, „Grupul pagubitilor Blue Air”. 

Cineva mai norocos si-a recuperat banii pe biletele platite dupa 9 luni de zile. „Am reusit sa recuperez banii pe un zbor din Septembrie 2021. Am sunat la Blue Air destul de des, am trimis mail-uri in care am specificat si numarul reclamatiei la ANPC. Am depus 3 reclamatii la ANPC, dintre care doar la 2 am primit raspuns. Dupa ce, ANPC-ul i-a contact pe cei de la BlueAir, intr-un final mi-au dat (cei de la Blue Air) email si mi-au cerut IBAN-ul. De atunci 3 luni pauza. A trebuit sa fac o noua reclamatie ANPC, sa-i contactez iar si abia apoi au restituit suma. Deci cred ca singura varianta este sa tot insistati”, a povestit George Radu, pe aceeasi pagina de Facebook.

In luna iunie, ANPC a anuntat ca Blue Air a anulat peste 11.000 zbouri doar intr-un an. Pentru aceste curse au fost facute aproape 180.000 de rezervari si s-au efectuat plati de peste 66 de milioane de lei. Sumele au fost achitate de pasagerii din 20 de state membre ale Uniunii Europene in care compania aeriană operează zboruri.

Stupefiant este ca, Blue Air continua aceeasi politica de atragere a clientilor cu preturi mici. Multi romani, cu venituri financiare reduse se lasa pacaliti de aceste oferte, cu speranta ca zborul lor nu va fi anulat.

Probleme mari sunt si la Wizz Air, operatorul aerian din Ungaria care a intrat puternic in ultimi ani pe piata din Romania. Pandemia a lovit puternic si in aceasta companie, cu metehne romanesti, in privinta respectului fata de clienti.

„Cam așa arata aeroportul din Dortmund după ce Wizz Air a anulat miercuri două curse, fără minime explicații: spre Timișoara și spre Cluj Napoca. Oamenii au primit paturi pliante și apă din partea Dortmund Airport, care în mod normal este închis la ora asta. Dar probabil că cei de la aeroport au văzut că sunt familii cu copii care nu aveau altă variantă decât cerul liber. De ce nu și-au luat cazare? Păi în primul rând nu se găsea nimic pe o rază de 15 km, iar ce se găsea, sărea spre 160 – 200 de euro (plus taxi dus intors). În al doilea rand, la ora 5 trebuiau să fie în aeroport pt o nouă tentativă de revenire in țară. Intai au anulat zborul de Timișoara, apoi au urcat oamenii intr-un avion supermurdar, care trebuia să plece spre Cluj Napoca. I-au ținut acolo aproape 2 ore, apoi i-au anunțat ca zborul s-a anulat. Ce a urmat după, demonstreaza că Wizzair nu este o companie aeriană, dacă cineva mai credea asta”, povestea Ovidiu Hategan in urma cu 2 saptamani.

Desi nu are suficienti piloti si insotitori de zbor, Wizz Air opereaza fara nici o jena, reusind sa strice vacantele pasagerilor sai.

„WizzAir… se stie, companie low cost. Daca 270 euro un bilet dus – intors Bergamo- Iasi , este low. Bataia de joc inclusa in pret! Pe aeroportul din Iasi, 2 curse Wizz air anulate, brusc, fara explicatii! La ora de decolare pasagerilor le-a fost trimis un email, precum ca e anulata cursa…Apoi… haos!!! Sute de pasageri (catre Italia si/ sau Germania) care incercau sa gaseasca o solutie sa ajunga la destinatie!…Si.. totusi…. Chiar nu se poate face nimic impotriva acestor asa zise companii aeriene?! Chiar li se permite la nesfarsit aceasta bataie de joc?!! Solutia propusa: voucher valabil in urmatoarele 14 zile, in limita locurilor disponibile!!! Dar despre despagubiri or fi auzit cei de la Wizz Air? Ma intreb…. Dar, mai sigur ii vor intreba avocatii”, scria cu amaraciune in luna iunie, creatoarea de moda Irina Schrotter.

Una dintre practicile frecvente ale celor de la Wizz Air este programarea unor zboruri la ore decente pentru pasageri, apoi decalarea spre miezul noptii, cand taxele platite catre aeroporturi sunt mai mici. Cu alte cuvinte, nu stii cand pleci, nu stii cand ajungi. Nu de putine ori, s-a intamplat ca la Iasi sa aterizeze in jurul orei 3.00 dimineata cate 3 aeronave o data, de pe rute diferite.

De la 30 aprilie si pana acum, peste 100 reclamatii s-au facut la ANPC fata de Ryan Air. La fel ca Blue Air si Wizz Air, clientii invoca zborurile anulate, intarziate si comunicarea greoaie cu compania aeriana irlandeza, pentru recuperarea banilor de pe bilete.

Vineri, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a anuntat începerea unei nvestigații de fond, la companiile aeriene care activează pe teritoriul României, necesară ca urmare a sesizărilor primite, referitoare la serviciile oferite de acestea.

In prezent, se centralizează toate reclamațiile, pe această temă, de pe teritoriul României, pentru a putea completa si definitiva informațiile, ANPC sfătuind, totodată, consumatorii să se adreseze, în primă instanță, operatorilor economici de transport aerian sau agențiilor de turism intermediare, pentru soluționări amiabile, iar, în situația în care drepturile acestora sunt încălcate, să se adreseze autorităților competente, reamintind totodată că, în conformitate cu Regulamentul European nr. 261, consumatorii au dreptul să solicite compensații de până la 600 de euro, pentru un zbor anulat. 

De asemenea, acest lucru este valabil chiar și în situația în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ. 

Recuperarea compensațiilor se poate face fie amiabil, la operatorul economic, fie prin intermediul ANPC și ECC Romania, care realizează acest lucru, cu titlu gratuit.