Vom avea și drumuri mai bune după scumpirea rovinietelor de la 1 septembrie?

Începând cu 1 septembrie 2025, șoferii români vor fi nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunar pentru a circula pe drumurile naționale și europene ale țării. Guvernul a anunțat oficial scumpirea rovinietelor, măsură care vine în contextul implementării unei noi directive europene privind taxarea transportului rutier în funcție de distanță, dar și a presiunii fiscale interne crescânde.
Șoferii plătesc, în prezent, 2.5 euro pentru rovinieta de o zi, dar prețul va crește la 3.5 euro. Mai departe, prețul unei roviniete pentru 10 zile va crește de la 3.3 euro la 6 euro, iar prețul unei roviniete pentru 30 de zile va crește de la 5.3 euro la 9.5 euro.
Pentru o rovinietă de 60 de zile, șoferii plătesc acum 8.4 euro, dar prețul va crește la 15 euro. Rovinieta pentru un an va crește cu aproape 80%, de la 28 de euro la 50 de euro. Potrivit Ministerului Transporturilor, majorarea rovinietei este „o aliniere la legislația europeană și o necesitate pentru modernizarea infrastructurii rutiere”. Cu alte cuvinte, autoritățile invocă nevoia de bani pentru reparații și construcții de drumuri.
Totuși, realitatea este că în ultimii 15 ani, s-au încasat miliarde de euro din roviniete, în timp ce starea drumurilor naționale rămâne, în multe zone, dezastruoasă. Impactul scumpirii rovinietelor va fi resimțit cel mai puternic de micii transportatori, de navetiști și de familiile care folosesc frecvent mașina pentru deplasări în țară. Într-un context economic marcat de inflație, scumpiri generalizate și stagnare salarială, această măsură pare mai degrabă o decizie complet ruptă de realitatea socială.
Mai mult, costurile suplimentare pentru transport se vor reflecta, inevitabil, în prețurile produselor de consum, ceea ce înseamnă o presiune indirectă și asupra populației generale.
Șoferii care nu achită taxa de drum, riscă să fie amendați cu sume între 500 și 1.000 de lei.