Volkswagen închide fabrici. Eșec al politicii auto din Germania

Producătorul german de mașini Volkswagen intenționează pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani să închidă locuri de producție de pe piața sa de origine, a anunțat in aceasta saptamana consiliul de întreprindere al companiei.
Gigantul auto, împreună cu restul industriei auto din Germania, cândva lăudată, a întârziat să investească în vehicule electrice și s-a străduit să ajungă din urmă rivalul american Tesla și BYD din China.
Volkswagen intenționează să închidă cel puțin trei fabrici în Germania și să reducă toate fabricile rămase, a declarat președintele consiliului de întreprindere, Daniela Cavallo, angajaților din Wolfsburg. Închiderile ar putea duce la pierderea a zeci de mii de locuri de muncă. Departamentele întregi pot fi închise sau mutate în străinătate.
Volkswagen a anulat luna trecută un acord din 1994 care și-a protejat lucrătorii de disponibilizări până în 2029, permițând disponibilizări legate de afaceri de la jumătatea anului 2025.
Cu vânzările în China în scădere cu aproape 20% în prima jumătate a anului 2024, Volkswagen – care este investit puternic pe piața chineză – are puține opțiuni pentru a compensa deficitul său monetar, făcând închiderea fabricii o țintă evidentă.
Închiderile istorice ale fabricilor Volkswagen au loc pe măsură ce produsul intern brut al Germaniei este programat să scadă pentru al doilea an consecutiv.
Dificultățile economice tot mai mari ale țării vor deveni probabil o problemă cheie înaintea alegerilor federale programate în mai puțin de un an.
De asemenea, producătorul german de automobile Audi își va închide uzina din Bruxelles pe 28 februarie anul viitor, a anunțat conducerea companiei la o ședință specială a consiliului de întreprindere de marți.
Conducerea a adăugat că este încă în discuții cu un potențial cumpărător pentru a prelua fabrica belgiană, care se confruntă de câteva luni din cauza vânzărilor slabe și a unei crize care afectează proprietarul său, Grupul Volkswagen.
Nu sunt așteptate concedieri până la începutul lui 2025, iar conducerea uzinei continuă să discute cu un potențial investitor care ar putea prelua fabrica, deși nu neapărat să continue să producă vehicule de pasageri. Un salvator ar putea apărea din sectorul vehiculelor comerciale, de exemplu, cu sindicatele care sugerează un producător de tractoare.
Inchiderile nu ar fi o surpriză, deoarece producătorul auto se confruntă cu o scădere bruscă a vânzărilor în China, piața sa de bază, și este, de asemenea, provocat de concurenții chinezi care intră pe piața europeană.
Potrivit lui Handelsblatt, conducerea Volkswagen încă încearcă să evite închiderile din Germania prin reducerea salariilor și a bonusurilor. Conform propunerilor recente, o reducere generală a salariului cu 10% la marca principală VW ar economisi aproape 800 de milioane de euro pe an.