UE vrea sa adopte noi reguli care ar oferi tarilor mai mult spatiu de manevra pentru cheltuieli militare in contextul razboiului din Ucraina
Uniunea Europeană este aproape de a conveni asupra unor prevederi în cadrul normelor fiscale revizuite pentru a permite cheltuieli militare suplimentare în urma invaziei Rusiei în Ucraina, au declarat oficiali pentru Reuters.
Regulile fiscale ale UE susțin moneda euro utilizată în 20 de națiuni prin limitarea împrumuturilor guvernamentale. Acestea stabilesc un plafon pentru deficitele bugetare de 3% din PIB și pentru datoria publică de 60% din PIB. Comisia Europeană, organul executiv al blocului comunitar, ar trebui să inițieze măsuri disciplinare împotriva țărilor care depășesc aceste limite.
În prezent, doar nouă state membre ale UE îndeplinesc obiectivul de cheltuieli de apărare al alianței NATO de 2% din producția națională, iar patru dintre acestea – Finlanda, România, Ungaria și Republica Slovacă – vor depăși acest nivel abia în 2023.
Franța, Germania și Italia, cele mai mari economii ale UE, se află toate sub pragul NATO. După invazia Moscovei în Ucraina la începutul anului 2022, multe țări europene vecine cu Rusia au cerut ca cheltuielile militare să fie excluse în mod categoric din calculele de deficit ale UE.
“Acest lucru nu a mers, dar există un acord conform căruia, în timp ce cheltuielile pentru apărare vor face în continuare parte din calculele deficitului, Comisia va clasifica aceste cheltuieli ca fiind “factori relevanți” care îi permit să nu înceapă nicio măsură disciplinară chiar dacă limita de 3% este depășită”, a declarat un diplomat UE apropiat de discuții.
Guvernul german s-a angajat să atingă obiectivul de 2% din cheltuielile NATO, dar acest obiectiv va fi atins până în 2027 doar cu ajutorul unui fond special de 100 de miliarde de euro (107 miliarde de dolari) pentru modernizarea forțelor armate germane.
În pofida invaziei rusești în Ucraina, 12 țări membre ale alianței și-au redus cheltuielile de apărare ca proporție din produsul intern brut (PIB) în 2022 față de 2021, în timp ce șapte, inclusiv SUA, au înregistrat cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani. Opoziția față de o exceptare completă de la calculele UE a pornit de la îngrijorarea că aceste cheltuieli militare ar putea fi o categorie foarte largă care ar putea ajuta la ascunderea multor cheltuieli obișnuite.
Prin stipularea faptului că, cheltuielile militare ar fi doar un “factor relevant” care ar putea contribui la evitarea măsurilor disciplinare, noile norme ar lăsa la latitudinea Comisiei să decidă ce cheltuieli ar fi eligibile.
“Până acum, nu am auzit un “nu” din partea nimănui, inclusiv a germanilor, în această privință”, a declarat un al doilea diplomat UE apropiat de discuții. “Am speranța că, în ceea ce privește apărarea, putem conveni asupra unei marje de manevră limitate, în special pentru țările cu spațiu fiscal”.
Propunerea a primit sprijin în cadrul comitetului de oficiali de finanțe din capitalele UE care analizează modul de reformare a normelor bugetare. Regulile au fost suspendate din 2020 pentru a permite împrumuturi publice mai mari în timpul pandemiei și al crizei energetice, dar urmează să fie reintroduse din 2024.
Miniștrii de finanțe ai UE vor avea o primă discuție despre modificările aduse normelor săptămâna viitoare și apoi din nou în octombrie, în vederea ajungerii la un acord până la sfârșitul anului, deși unii consideră acest termen foarte ambițios.
Înainte de a intra din nou în vigoare, guvernele UE doresc, de asemenea, ca normele să reflecte noile realități economice, cu o datorie publică și investiții ridicate.