Ucraina ii acuza pe transportatorii polonezi ca ii submineaza economia
Camionagii polonezi care blochează punctele cheie de trecere a frontierei cu Ucraina subminează capacitatea Kievului de a-și finanța războiul împotriva Rusiei, a avertizat guvernul țării.
“Nivelul exporturilor din Ucraina a scăzut cu 40% în noiembrie din cauza blocadei”, a declarat Danylo Hetmantsev, șeful comisiei pentru politici financiare, fiscale și vamale din parlamentul ucrainean. El a calculat că oprirea transportului de marfă a costat bugetul ucrainean 9,3 miliarde de grivne (228 de milioane de euro) numai în plăți vamale ratate.
“Fiecare bănuț pe care îl colectăm acum merge la armată, deoarece în prezent nu finanțăm nimic în afară de armată prin taxe. [Deci] aceștia sunt banii pe care nu îi primește armata”, a declarat Hetmantsev.
Marți, ambasadorii țărilor baltice de la Varșovia au făcut apel la guvernul polonez, spunând că drumarii dăunează capacității Ucrainei de a continua lupta.
Camionagii polonezi au blocat timp de o lună trei mari puncte de trecere a frontierei, provocând ambuteiaje de peste 60 de kilometri. Aceștia sunt nemulțumiți de acordul încheiat de UE cu Ucraina în 2022, care a pus capăt majorității restricțiilor impuse camionagiilor care transportă încărcături între blocul comunitar și Ucraina.
Înainte de invazia rusă, transportul rutier între țările membre UE și Ucraina se făcea pe baza unor permise. Cu toate acestea, după ce a început războiul, iar Ucraina a pierdut accesul la porturile sale din Marea Neagră, în timp ce transportatorii europeni se temeau să își trimită camioanele într-o zonă de război, UE a ajuns la un acord cu Ucraina pentru a pune capăt temporar sistemului de permise.
De atunci, camionagiii ucraineni au fost autorizați să transporte încărcături din Ucraina către o singură destinație din UE și invers. Însă acest aranjament s-a transformat într-un dezastru economic pentru camionagiii polonezi, a declarat Tomasz Oryński, un jurnalist polonez și camionagiu cu jumătate de normă.
Oryński a spus că, din cauza războiului, camionagiii polonezi, precum și cei din alte țări din Europa Centrală, precum Slovacia și Ungaria, au pierdut piețele estice, precum Rusia și Belarus. De asemenea, ei se plâng că autoritățile ucrainene îi discriminează pe transportatorii non-ucraineni prin faptul că solicită permise și instituie un sistem electronic de înregistrare care îi dezavantajează față de firmele ucrainene.
“Nu poți concura cu ucrainenii dacă camionul tău este blocat la graniță timp de două săptămâni, în timp ce un camion ucrainean poate face două curse în același timp”, a declarat Oryński.