Transportul public gratuit, o himeră

Sharing is caring!

Transportul public in comun nu poate fi gratuit. Declaratia apartine viceprimarului Radu Botez si a fost facuta in cadrul stirilor TeleM. Vicele sustine ca o astfel de masura este una populista si, daca ar fi pusa in aplicare, ar duce direct la falimentul Companiei de Transport. Intre timp, autoritatile cauta solutii pentru decongestionarea traficului din Podu Ros si Granit, in special la orele de varf.

Invitat la stirile Tele M, viceprimarul Radu Botez a exclus varianta ca transporul in comun sa fie gratuit pentru toata lumea. O propunere in acest sens, lansata si in spatiul public, a fost facuta de liberalul Marius Bodea, recent. In prezent, doar pensionarii si veteranii de razboi  beneficiaza de libere pe autobuze si tramvaie.

Radu Botez, viceprimar Iasi: “Nu se poate realiza o astfel de propunere, exista costuri. Noi platim acum peste 80 de milioane de lei subventie catre CTP, ar mai trebui inca 60 de milioane de lei pentru a putea, cu parcul actual, sa avem gratuitate. Nu vreau sa spun ca este o prostie, este o idee populista”.

In prezent, autoritatile cauta solutii pentru decongestionarea traficului din zona Podu Ros, acolo unde se formeaza cozi in special dimineata si seara.

Radu Botez, viceprimar Iasi: “Vom avea o semaforizare partiala, vor fi trei semafoare puse in functiune si care, la un moment dat, vor da prioritate deplina celor din Nicolina. De a putea transporta zona cu 40-50 km pe ora, si nu ca acum, cu masina dupa masina si cu piciorul pe ambreaj si pe frana. Va exista o fluidizare a zonei Bucium – Socola, iar toata circulatia din centru va avea timpul ei”.

In plus, 24 de autobuze electrice ar putea circula pe strazile din Iasi. Fiecare astfel de mijloc de transport in comun va avea o lungime de 10 metri, iar investitia se ridica la 55 de milioane de lei. Intretinerea lor este, insa, uriasa, spune viceprimarul Radu Botez.

“La autobuze nu exista o data clara a momentului in care vor veni, aici avem de a face cu un element de mari semne de intrebare. Un autobuz electric performant are o autonomie de 100-120 de km. Asta inseamna ca la nivelul Iasiului va face doua, cel mult trei trasee, dupa care va trebui sa se duca undeva sa isi incarce bateriile. Se pot face maxim doua statii de incarcare. Mai mult, un autobuz electric trebuie sa isi schimbe bateriile cam o data la maximum 4 ani, Setul de baterii pentru un autobuz electric costa aproximativ cat un autobuz diesel pe care il avem noi, la ora actuala. Adica 160 de mii de euro. Asta ar insemna ca o data la patru ani sa cumpere cat un autobuz, dar care sa aiba un randament net mai scazut si cu alte
probleme”
, a completat Botez.

Incepand cu luna decembrie, 16 tramvaie electrice, fabricate in Turcia, urmeaza sa ajunga la Iasi si vor intra in circulatie dupa ce vor fi inmatriculate.

shares