Statul nu a recuperat nici un prejudiciu desi peste 1800 bugetari au fost condamnati in ultimii 4 ani

rectificare bugetara

Potrivit Fundatiei pentru Apararea Cetatenilor Impotriva Abuzurilor Statului, în ultimii ani dosarele instrumentate de procurori DNA, având în majoritate covârșitoare ca făptuitori angajați ai statului român, s-au finalizat cu 1.883 de condamnări definitive.

  • 2018 – 584 de condamnări
  • 2019 – 422 de condamnări
  • 2020 – 450 de condamnări
  • 2021 – 427 de condamnări

În 2019, un președinte al ANAF a fost condamnat la 5 ani de închisoare pentru trafic de influență în legătură cu primirea unui comision de 20% într-o procedură de achiziții publice. Și el, la fel ca mulți alții, se încadrează în prevederile unui ordin al Ministerului Finanțelor Publice – 50/2011 – care s-a dovedit a fi păgubos pentru statul român în cei 11 ani de când se află în vigoare.

Potrivit Ordinului, persoanele care ocupă sau au ocupat funcții de demnitate publică, înalți funcționari publici, funcționari publici și personal contractual în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, al Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al unităților aflate în subordinea acesteia au dreptul să le fie plătite cheltuielile de judecată în dosarele în care sunt implicate. În cazul unei condamnări, Ministerul trebuie să recupereze aceste cheltuieli de la persoana condamnată, iar dacă este vorba despre o achitare, de la persoana sau instituția care  adus acuzații nefondate.

La solicitarea expresă făcută de FACIAS, Ministerul de Finanțelor Publice a explicat că până acum nu a fost niciun caz în care statul să recupereze sumele plătite.

Vorbim despre o discriminare pozitivă care se dovedește a fi, însă, un privilegiu pe care doar anumite categorii de funcționari publici îl au. Mai mult, aceste dispoziții legale se aplică nu doar funcționarilor publici din  Ministerului Finanțelor Publice, al Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al unităților aflate în subordinea acesteia, ci și personalului contractual. În esență, tuturor angajaților acestor instituții.

Considerăm că utilizarea acestor instrumente legale care conferă un statut privilegiat nejustificat unora este contrară unor principii democratice fundamentale.

FACIAS, conform scopului statutar, dar și prin activitatea sa constantă din ultimii 14 ani, apără drepturile cetățenilor și urmărește asigurarea transparenței în funcționarea instituțiilor statului, ca principiu al democrației și statului de drept.