Soseaua de centura a Iasiului, noi termene si promisiuni

sosea de centura

Va avea Iasiul o sosea de centura in adevaratul sens al cuvantului? Probabil ca da, insa nu in viitorul apropiat, spun autoritatile locale ce au stat la masa rotunda si au dezbatut subiectul care ii intereseaza pe toti soferii care tranziteaza Iasiul.

Dupa 10 ani, in care multe documente si acte au ramas uitate prin diverse sertare, s-a luat decizia ca o parte din drumul national pe care ar trebui sa treaca viitoarea variant ocolitoare sa treaca in administrarea Ministerului Transporturilor, pentru ca lucrarile sa inceapa cel mai devreme peste 4 ani.

Discutiile s-au purtat in spatele usilor inchise, la Prefectura Iasi. Dupa mai bine de o ora, reprezentantii autoritatilor locale au decis ca in termen de doua saptamani sa faca ceea ce nu au facut vreme de 10 ani. Sa trasfere o bucata de teren din domeniul public in domeniul Ministerului Transporturilor, pentru ca licitatiile sa poata fi organizate si lucrarile incepute.

Petru Movila, deputat PMP: „Exista o HG din 2010 prin care traseul soselei de centura, inclusiv Cicoarei, Berindei, Bl Poitiers si soseaua 3 Fantani (Drumul Hotilor) sa fie preluata de Ministerul Transporturilor. Trebuia ca in termen de 30 de zile sa se incheie un protocol de predate – primire si au trecut 11 ani si acest lucru nu s-a realizat. Sa existe de la iesirea soselei de centura, drumul Iasi – Vaslui, practic de acolo sa avem un nou tronson, o noua sosea de centura care sa iasa in DN Iasi – Vaslui pe la Bucium, pentru ca rolul soselei de centura este sa scoata traficul greu din municipiul Iasi„.

In prezent, soseaua de centura are o lungime de 14 km, cu o singura banda pe sensul de mers. Functionala din anul 2012, actuala varianta ocolitoare nu a preluat tot traficul greu din oras si nici gradul de poluare nu a fost limitat.

Marius Bodea, deputat PNL: „Oamenii acestia nu si-au vorbit intre ei o lunga perioada de timp, CJ si Primaria Iasi si ambii nu au vorbit cu Compania Natioanala a Infrastructurii Rutiere. Aveau in posesie documente, HG din 2009, care trebuiau puse in aplicare si nu au fost facut-o. Ori este de nepermis sa pierzi 10 ani, neavand documentele in buzunar. Vom gasi solutii corecte pentru realizarea soselei ocolitoare a municipiului Iasi, care sa presupuna posibilitatea ca orasul sa se extinda in viitor, pana la 600 de mii de locuitori„.

Este vehiculata varianta in care soseaua de centura sa faca legatura cu DJ 248 in zona localitatii Horpaz, langa lacul Ezareni. Traversarea drumului Iasi-Vaslui ar urma sa se faca printr-un pasaj suprateran, care ar trebui sa treaca peste calea ferata si peste raul Nicolina.

Intre timp,  bulevardul Poitiers, impreuna cu strada Trei Fantani, denumita si Drumul Hotilor, reprezinta o alta parte din proiectul de centura. Bulevardul ar urma sa fie extins la trei benzi pe sens, dar pentru acest trebuie mutate toate utilitatile din zona.

Mihai Chirica, primar Iasi: „Continuam toate demersurile pentru implementarea actualei solutii de deviere a traficului pe 3 Fantani, incepem studii pentru a face si o centura mai larga decat cea pe care vrem sa o implementam. Anul acesta ar trebui sa se termine studiile de fezabilitate, devierea retelelor de utilitate si, probabil, spre finalul lui 2020, inceputul lui 2021 sa inceapa lucrarile”.

Presedintele Consiliului Judetean sustine, in schimb, ca toate discutiile nu vor duce la nicio solutie concreta.

Maricel Popa, presedinte CJ Iasi: „Aceeasi ciorba reincalzita de foarte mult timp. Bineinteles, ca la noi in tara trebuie sa faci o comisie, inca o comisie, din 2009 se tot fac comisii si vedeti rezultatul.  Cineva trebuie sa ia taurul de coarne, ca de studii de fezabilitate tot suntem satui. De fapt, ce facem? O sosea de centura care este, de fapt, un drum judetean. Nu poate trece o sosea ocolitoare a Iasiului prin municipiul Iasi. Eu le-am propus sa schimbe proiectul, sa faca o pasarela la Ciurea si dupa rondul, capatul soselei de centura sa mergem pe la Drumul de Cherestea, peste calea ferata de la Hlincea, sa iesim spre Paun si sa ajungem pana la Dobrovat. Iar de acolo sa ajungem la Holboca. Trebuie schimbat ceva‘.

Daca se va ajunge la un plan concret, lucrarile la adevarata sosea ocolitoare, care sa nu traverseze Iasiul, vor incepe, cel mai devreme, in anul 2024, promit autoritatile.