Salariile prea mici alungă psihologii din școli

În județul Botoșani este o adevărată criză de psihologi școlari. Asta în condițiile în care sute de elevi au nevoie de consiliere din cauza condițiilor economice precare sau a părinților plecați în străinătate. Principalul motiv pentru care psihologii resping școlile este salariul prea mic.

Botoșani este un județ cu o largă problematică socială, mai ales în mediul rural, dar și în cartierele sărace din zonele urbane. În primul rând elevii din școlile de la țară sunt marcați de sărăcie sau de lipsa părinților plecați la muncă în străinătate. Sute de elevi, mai ales din mediul rural, ajung, anual, să abandoneze cursurile. Mulți pentru a munci la câmp sau pentru a pleca la muncă în străinătate în încercarea de a scăpa de sărăcie, scrie adevarul.ro

În județul Botoșani, cu această problematică socială aparte, psihologii școlari ar fi o adevărată mană cerească. Teoretic, aceștia există la nivelul fiecărui școli. În realitate, însă, puținii psihologi care ajung să lucreze în școli pe postul de consilieri școlari nu fac față numărului mare de elevi.
Nici măcar suplimentarea locurilor de consilieri școlari prin noua lege a educației nu pare să rezolve problema. Și asta fiindcă aproape niciun psiholog nu se prezintă la concurs. Principala cauză o reprezintă proasta remunerație.
„Consilierul școlar are o influență deosebită”

În momentul de față, la Botoșani sunt 85 de consilieri școlari. Reprezentanții Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Botoșani spun că rolul consilierilor școlari este esențial. Și asta în condițiile în care, inclusiv normativele europene cer prezența psihologilor pentru prevenirea violenței în școli, pentru identificarea problemelor pe care le au elevii, inclusiv în familie sau grupul de prieteni.
În județul Botoșani, marcat de o plecare masivă a localnicilor în străinătate, copiii rămași în grija bunicilor sau rudelor au nevoie mai mult ca orice de consiliere psihologică. În plus, sunt elevi care abandonează școala din cauza sărăciei sau școlari care trăiesc în familii abuzive marcate de vicii.

„Consilierul școlar are o influență deosebită în gestionarea situațiilor dificile pentru școală. Și aici ne referim la diferite situații de violență școlară. Sunt oamenii care asigură în școli dezvoltarea abilităților de viață. Noi vorbeam de mult timp de faptul că un elev, pe lângă cunoștințele pe care trebuie să le dobândească în diferite domenii, are nevoie de consiliere și dezvoltarea abilităților de viață. Consilierul școlar face practic posibilă dezvoltarea abilităților în școală. Pe de altă parte, consilierul școlar este parte din echipa care asigură integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale.”, precizează Cătălina Lupașcu, director CJRAE Botoșani.
„Nu ajunge un an școlar”

Deși teoretic, așa cum cer și normativele europene, consilierii școlari ar trebui să se ocupe de fiecare elev în parte, să facă activități cu clase și grupuri de elevi, în realitate, numărul acestora este atât de mic încât doar un număr infim de elevi beneficiază de serviciile acestora.

Astfel, un consilier școlar se ocupă de aproape 700 de elevi. Reprezentanții CJRAE spun că situația s-a îmbunătățit, fiindcă acum patru ani, de exemplu, un consilier școlar era arondat la peste 1.300 de elevi. Iar concluzia este una simplă, unui consilier școlar nu-i ajunge nici măcar tot anul școlar pentru a se ocupa câteva minute măcar de fiecare elev.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *