Rusia rafineaza petrolul in India si il exporta in SUA

Rusia rafineaza petrolul in India si il exporta in SUA, potrivit unei analize CNN. Rusia intră în cel de-al treilea an de război în Ucraina cu o sumă fără precedent de bani în visteria guvernului, susținută de vânzări record de țiței în valoare de 37 de miliarde de dolari către India anul trecut, potrivit unei noi analize, care concluzionează că o parte din țiței a fost rafinată de India și apoi exportată în Statele Unite sub formă de produse petroliere în valoare de peste 1 miliard de dolari.

Rusia rafineaza petrolul in India si il exporta in SUA

Acest flux de plăți, în cele din urmă în beneficiul Moscovei, provine din faptul că India și-a mărit achizițiile de țiței rusesc de peste 13 ori mai mult decât înainte de război, potrivit analizei realizate de Centrul de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (CREA), împărtășită în exclusivitate cu CNN. Aceasta echivalează cu intervenția partenerului strategic al SUA, New Delhi, pentru a înlocui achizițiile de țiței ale cumpărătorilor occidentali, reduse de sancțiunile impuse de invazia Rusiei în Ucraina, se arată în analiză.

CITESTE SI: Vladimir Putin sustine ca Rusia nu intra in razboi cu alte tari daca nu este atacata

În timp ce vânzările de țiței rusesc către India nu fac obiectul sancțiunilor și sunt pe deplin legitime, o examinare a rutelor de transport maritim de către experți sugerează că acest volum uriaș de transporturi ar putea implica așa-numita „flotă din umbră” de petroliere pentru țiței, creată special de Moscova pentru a încerca să mascheze cu cine și cum face comerț și pentru a maximiza profiturile Kremlinului.

Lant intreg de inginerii pentru a evita sanctiunile

CNN a fost martor la ceea ce este o parte probabilă a acestui comerț complex în largul portului grec Gythio la începutul acestei luni. Două petroliere – unul masiv, celălalt mai mic – s-au alăturat unul lângă celălalt pentru un transfer de la navă la navă, care presupune trecerea țițeiului între nave, uneori cu scopul de a ascunde originea și destinația finală.

Cele două petroliere au o istorie plină de culoare. Ambele s-au îmbarcat din Rusia cu câteva săptămâni mai devreme. Unul este deținut de o companie cu sediul în India, acuzată de implicare în încălcări ale sancțiunilor, iar celălalt a fost deținuta anterior de o persoană care face obiectul unor sancțiuni separate din partea SUA, potrivit firmei de monitorizare a transportului maritim Pole Star Global.

„Transferurile se fac (uneori) în mod legal, dar sunt, de asemenea, folosite ca o tactică ilicită pentru a eluda sancțiunile”, a declarat David Tannenbaum de la Pole Star Global. „Adăugați mai multe straturi la jocul de culise al navelor, deoarece acestea încearcă să încurce autoritățile în ceea ce privește proveniența acestui petrol și cine îl cumpără la sfârșitul zilei”.

Zeci de transferuri similare au loc în fiecare săptămână în Golful Laconian din Grecia, un punct de trecere convenabil în drumul spre Canalul Suez și piețele asiatice, spun analiștii.

La începutul lunii februarie, Trezoreria SUA a lansat un nou pachet de sancțiuni împotriva navelor și companiilor suspectate că au ajutat la transportul țițeiului rusesc prin încălcarea sancțiunilor americane, în încercarea de a împiedica funcționarea flotei fantomă a Rusiei.

La sfârșitul anului 2022, Statele Unite au condus o coaliție de țări care au convenit asupra unui „plafon de preț”, angajându-se să nu cumpere țiței rusesc peste 60 de dolari pe baril. Aceste națiuni au interzis, de asemenea, companiilor lor de transport maritim și firmelor de asigurări – actori-cheie în transportul maritim global – să faciliteze comerțul cu țiței rusesc peste acest preț.

„Plafonul de preț a fost adevăratul declanșator al creării flotei fantomă”, a declarat Viktor Katona, șeful departamentului de analiză a țițeiului de la firma de cercetare comercială Kpler. „Cu cât lanțurile de aprovizionare sunt mai lungi, cu cât este mai dificil să se descâlcească transferurile de la navă la navă, cu atât ar fi mai dificil… să se determine costul real al unui baril rusesc”.

O parte din comerțul cu petrol între Rusia și India este deschis și direct. Windward, o companie de inteligență artificială maritimă, a analizat mișcările de transport maritim la nivel mondial pentru CNN și a detectat 588 de călătorii directe ale unor petroliere din Rusia către India anul trecut.

Dar unele dintre traficul dintre cele două țări este mai complex, așa cum a văzut CNN în largul coastei grecești. Pole Star Global a examinat aceeași rută și a descoperit peste 200 de călătorii anul trecut ale unor nave din Rusia care au efectuat un transfer în Golful Laconian către o altă navă, care a continuat apoi spre India.

Ami Daniel, CEO al Windward, a făcut o evaluare similară: „Acest lucru face parte dintr-un efort metodic și sistemic rusesc de a face totul mult mai complicat”. El a descris stimulentul pentru Rusia și pentru comercianții de petrol de a ocoli sancțiunile ca fiind „gigantic”, spunând: „Este un stimulent uriaș: „Chiar trebuia să ai un motiv pentru a transfera peste 60 de milioane de barili în mijlocul oceanului și a le exporta în India, pentru că este mult mai ușor să nu faci asta – să navighezi direct.”

Flota din umbră a permis Rusiei să creeze o structură paralelă de transport maritim care poate rezista la schimbările de tactică și de orientare ale sancțiunilor occidentale, cu sute de petroliere cu proprietate opacă, care folosesc rute complexe. Windward estimează că această flotă a crescut la 1.800 de nave anul trecut.

Veniturile Rusiei au explodat in ultimul an

Impactul net al achizițiilor de țiței ale Indiei a fost acela de a diminua presiunea pe care președintele rus Vladimir Putin o resimte din cauza sancțiunilor petroliere. Veniturile federale ale Rusiei au explodat la un nivel record de 320 de miliarde de dolari în 2023 și urmează să crească și mai mult. Aproximativ o treime din acești bani au fost cheltuiți pentru războiul din Ucraina anul trecut, potrivit unor analiști, iar o proporție și mai mare urmează să finanțeze conflictul din 2024.

Fondurile de care dispune Kremlinul pun Moscova într-o poziție mai bună pentru a susține un război de lungă durată decât Kievul, care se străduiește să mențină fluxul de bani occidentali de care are nevoie disperată.

Potrivit unei analize a datelor publice de la Ministerul rus de Finanțe, realizată de economistul RAND Howard Shatz, veniturile și cheltuielile federale rusești au atins un nivel record în 2023. Cu toate acestea, Moscova tot nu a reușit să echilibreze conturile, a spus el, un indiciu al costului pur și simplu al războiului, dar și al loviturii aplicate veniturilor din petrol din cauza sancțiunilor.

„În ciuda saltului în venituri, deficitul bugetului federal a fost al treilea cel mai mare… mai mare doar în 2022 și 2020”, a spus el. „Taxele pe producția internă și pe importuri sunt atât ridicate, cât și efective, ceea ce înseamnă că își taxează propria populație pentru a plăti acest război”, a spus el.

India a justificat achizițiile sale din Rusia ca mijloc de a menține prețurile globale mai mici, deoarece nu concurează cu națiunile occidentale pentru petrolul din Orientul Mijlociu. Ministrul indian al petrolului și gazelor naturale, Hardeep Singh Puri, a declarat săptămâna trecută pentru CNBC: „Dacă începem să cumpărăm mai mult petrol din Orientul Mijlociu, prețul petrolului nu va fi de 75 sau 76 de dolari, ci de 150 de dolari”.

Rolul complex al Indiei în comerțul global cu petrol se reflectă și în soarta produselor petroliere în care este transformat țițeiul rusesc. O parte din țiței este rafinată în produse petroliere la rafinăriile de pe coasta de vest a Indiei, iar apoi este exportată în SUA și în alte țări semnatare ale sancțiunilor impuse petrolului rusesc. Produsele rafinate în afara Rusiei nu sunt acoperite de sancțiuni, o omisiune pe care criticii o numesc „portiță de rafinare”.

Fii alături de noi pe Facebook pentru mai multe știri!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *