România va prelua 18 aeronave F-16 olandeze. Costurile de mentenanță și întreținere sunt mai mari decat prețul acestora

România a semnat un contract interguvernamental cu Regatul Țărilor de Jos prin care va prelua 18 aeronave F-16 — documentul a fost parafat la sediul Ministerului Apărării Naționale de generalul de brigadă Ion-Cornel Pleșa (șeful Direcției generale pentru armamente) și de Linda Ruseler, director al Domeniilor Bunurilor Mobile din Ministerul Finanțelor olandez, în prezența ministrului român al apărării, Liviu-Ionuț Moșteanu, și a ambasadoarei Olandei la București, Willemijn van Haaften.

Ministrul Moșteanu a declarat că România a manifestat interes pentru această achiziție încă din iunie, la finalul summitului NATO de la Haga, când a fost semnat Memorandumul de Înțelegere privind extinderea Centrului European de Instruire F-16 (EFTC).

Prin contractul semnat, România marchează o etapă esențială pentru asigurarea unei infrastructuri solide de pregătire pentru piloți ai aeronavelor F-16. EFTC funcționează ca un hub regional: aici se pot antrena nu doar piloții români, ci și cei din state NATO și partenere, inclusiv ucraineni, ceea ce întărește rolul strategic al țării în arhitectura de apărare aliată.

Contractul stabilește că aeronavele F-16, care se află deja la baza de la Fetești, vor intra în proprietatea statului român, urmând ca partea română să asigure locuri de instruire și pentru piloți aliați. Prețul formal al tranzacției este de 1 euro fără TVA, iar TVA aferentă pachetului logistic (aeronave + suport) este estimată la circa 21 milioane euro, raportată la valoarea declarată a bunurilor — 100 milioane euro. Astfel, costul total încărcat TVA-ului ar urma să fie mai mare, odată cu suportul logistic integrat.

Pe lângă semnarea acestui contract, România și Olanda au mai convenit (prin declarație de intenție) să înființeze la Fetești un centru specializat pentru formarea personalului tehnic și de întreținere pentru sistemele F-16.

Costuri de mentenanță și operare

Achiziția aeronavelor este doar începutul: menținerea și operarea unui parc de aeronave de luptă presupun costuri semnificative și continue. În cazul aeronavelor F-16, estimările din surse specializate plasează costul operațional la circa €25.000 (≈ 27.000 USD) per oră de zbor — pentru mentenanță, piese de schimb, combustibil, consumabile, personal suport etc.

Costurile de „Operating & Support” (întreținere și suport logistic) depind de vârsta aeronavelor, nivelul de modernizare, disponibilitatea pieselor de schimb, mentenanța preventivă și utilizarea efectivă. În studii publice, s-a arătat că programe de eficientizare pot reduce costuri anuale semnificativ, dar aceste reduceri vin prin standardizare, logistică optimizată și criterii de utilizare stricte.

Pentru România, în contextul EFTC, suportul logistic (piese, mentenanță, echipamente de susținere) este inclus în pachetul de transfer, dar costurile ulterioare vor reveni României — costuri de personal, training, consumabile, modernizări și reparații majore. În situații similare, pachetele logistice și de modernizare au fost evaluate la zeci sau sute de milioane de euro în programe echivalente.

Trebuie luat în considerare că aceste aeronave provin din flota olandeză de rezervă, deci starea lor și fiabilitatea pieselor vor influența substanțial costul real de exploatare. Totodată, România are deja experiență cu aeronave F-16 — a achiziționat anterior 32 de avioane de la Norvegia, cu un contract valoric de aproximativ 388 milioane euro, care include modernizare și logistică.

Un alt factor important: centrele de întreținere locale, prin formarea de personal tehnic la Fetești, pot reduce costurile logistice externe și timpii de indisponibilitate, contribuind la eficientizarea programului.

Semnarea acestui contract reprezintă o decizie strategică cu implicări pe termen lung: România nu doar că își consolidează forțele aeriene, dar își asumă responsabilitatea susținerii unui centru regional de instruire. Cheltuielile reale de exploatare — mentenanță, piese de schimb, personal calificat — vor fi o provocare continuă în bugetul apărării, iar eficiența logistică va juca un rol critic în succesul acestui program.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *