Romania poate sa piarda o sansa unica de a deveni un hub logistic pentru cerealele ucrainene

port galati

Blocada navală a Mării Negre de către Rusia a dus la un haos logistic în Ucraina, al patrulea mare producător de cereale din lume. Consecința este că, multe țări africane se confruntă acum cu perspectiva foarte reală a foametei, în timp ce mulți fermieri ucraineni nu au idee ce vor face cu recolta din acest an, având în vedere că silozurile lor sunt încă pline din recolta de anul trecut.

În timp ce Ucraina și UE încearcă frenetic să găsească ceea ce diplomații numesc „rute alternative”, un reporter Euronews s-a dus să văd singur ce se face pentru a accelera exporturile de cereale și grâu ale Ucrainei.

Reni din Ucraina, aflat la 22 kilometri distanta de Galati este unul dintre singurele locuri de acest gen care încă operează în țară și rămâne un centru cheie atunci când vine vorba de exportul de porumb, grâu și alte culturi ucrainene.

„Mergând cu mașina în orașul-port, am trecut pe lângă zeci de saci de nisip îngrămădiți și puncte de control. Există mari temeri aici că ar putea deveni o țintă pentru rachetele rusești. Deocamdată, principala problemă a orașului rămâne logistica. Metoda învechită folosită pentru a transfera cereale în barje, din trenurile și camioanele care sosesc, înseamnă că autoritățile portuare nu pot face față volumului de produse care sosesc. Rezultatul este că aproximativ 2000 de șoferi de camion ucraineni sunt blocați chiar lângă Reni. I-am cunoscut pe doi dintre ei, Vitalii și fiul său Bohdan. Rusia este agresorul, ei sunt de vină, mi-a spus Bohdan, în timp ce Vitalii a spus: Descărcarea ar trebui să fie mai bine organizată. Ne descurcăm să așteptăm trei zile, dar două săptămâni!? Este foarte cald! Lipsesc apă și toalete. Și Roman, un alt șofer de camion care transporta semințe de floarea soarelui din regiunea Mykolaiv, cu coajă puternică, a criticat și el ritmul lent al lucrurilor: ‘Problema se datorează întârzierilor cauzate de șlepuri’, mi-a spus el. La sosirea mea la Galați, în România, am găsit muncitori trudând în condiții extrem de calde în încercarea de a repara o linie de cale ferată – o legătură prețioasă care ar putea să-și merite greutatea în aur odată ce va fi pusă în funcțiune. Asta pentru că este singurul loc din Ucraina și Moldova, până în UE, cu o linie feroviară cu ecartament larg”, sustine reporterul Hans von der Brelie, de la Euronews.

Viorica Grecu, un manager feroviar român a spus in reportajul Euronews ca „prin această linie ar putea fi exportate milioane de tone de cereale”.

Portul romanesc Constanta este unul dintre cele mai vechi din lume. În ciuda vechimii sale, găzduiește probabil cea mai modernă unitate de manipulare a cerealelor din Europa.

Oficialii de aici lucrează din greu pentru a duce cât mai multe cereale din Ucraina în restul lumii, dar Dan Dolghin, directorul operațiunii de cereale al portului, a spus că trebuie să aștepte sosirea noilor echipamente înainte de a putea creste capacitatea.

„Trebuie să creștem viteza de transbordare la frontieră și viteza de descărcare a șlepuri și trenurilor în Portul Constanța. Pentru a dubla capacitatea avem nevoie de utilaje, macarale, împingătoare, vorbim de 20 de milioane de euro. Dar avem nevoie de cel puțin două sau trei luni pentru a-l obține – în aceste două sau trei luni vom avea un blocaj pentru mărfurile ucrainene”, a spus acesta in reportaj.

Părți din acest port istoric seamănă cu un depozit de fier vechi. „Privind în jur, dau peste șine de cale ferată din 1939. Dar aici se desfășoară deja o schimbare rapidă, lucrări de reparații și construcții având loc peste tot. Cursa contra cronometru a început. În Constanța, Galați, Reni, precum și alte hub-uri, Uniunea Europeană, România, Moldova și Ucraina au un obiectiv comun: construirea de noi rute de liber schimb”, a completat reporterul Euronews.