RETROSPECTIVA 2023. A mai trecut un an fara nici un metru din Autostrada A8!

A mai trecut un an si inca nu s-a facut niciun kilometru de autostrada din A8, un proiect asteptat de ani de zile, in regiunea Moldovei. Cel mai greu si scump segment, cel montan, a primit finantare si lucrurile par sa mearga intr-un sens pozitiv. Cu toate acestea, proiectul are o intarziere de doi ani, iar conform noilor termene, autostrada ar trebui sa fie gata in 2030.

Autostrada Unirii va avea o lungime de peste 304 km (de la Târgu Mureș la Ungheni) și va asigura legătura cu Republica Moldova prin noul pod peste Prut de la Ungheni. Sansa Moldovei de a iesi din stigmatizarea ca fiind cea mai saraca regiune din tara este dezvoltarea infrastructurii rutiere. Conexiunea cu celelalte regiuni ar ajuta mediul de afaceri, lucru care ar duce la cresterea economiei si astfel, cele sase judete ar putea atrage bani pentru investitii asa cum se intampla in Vest.

Acestea nu sunt doar niste pasaje din studiile economice si strategice care sunt scrise in cartile de specialitate, ci sunt o realitate pe care o simt zi de zi cei care locuiesc in Regiunea de Nord-Est. În 2007 a pornit ideea unui proiect ambițios, autostrada A8. Atunci a fost realizat și primul Studiu de Prefezabilitate, in valoare de 0,8 milioane de euro.

Doi ani mai târziu, în 2009, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a dispus realizarea Studiului de Fezabilitate propriu-zis, pe trei tronsoane distincte: Târgu Mureș – Ditrău, Ditrău – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași – Ungheni (la un cost total de 4 milioane de euro).

Vestile bune curgeau lant si parca ofereau o speranta regiunii ca va reusi sa iasa la liman. Comisia Europeană a acceptat în martie 2012 includerea în noua rețea trans-europeană centrală de transport TEN-T Core a traseului Timișoara-Sebeș-Turda-Târgu-Mureș-Iași-Ungheni, fapt care arata ca proiectul este deosebit de important pentru reteaua strategica europeana.

Timpul a trecut, guvernarile s-au schimbat iar toti s-au folosit de acest proiect pentru a face promisiuni care niciodata nu s-au concretizat. Autostrada A8 a ajuns sa coste mult mai mult fata de cat era estimat.

Nici pana astazi nu a fost construit un kilometru de autostrada din A8, desi anul 2023 parea a fi cel al sperantelor care s-au dovedit a fi desarte. Proiectul are o intarziere de doi ani, fapt care incurca si mai mult lucrurile. Expropierile, acordurile de Mediu, toate au fost facute greu, cu multe probleme. Cele mai mari provocari au fost pe segmentul care traverseaza muntii. Secțiunea montană, cel mai scump proiect din istoria României are indicatorii aprobați în Guvern de la sfarsitul lunii noiembrie.

Petru Movilă – Initiator Legea Autostrazii A8:A8 este cel mai important proiect de infrastructura pentru Iasi si pentru Moldova dar nu si pentru Ministerul Transporturilor, pentru Guvernul PSD -PNL. Sunt doua proiecte importante. Avem finantare prin PNRR pentru cele doua sectoare de drum Miercurea Nirajului – Targu Mures si Targu Neamt – Leghin, aproximativ 50 de kilometri din aceasta autostrada, finantare prin PNRR. Avem indicatorii tehnic-economici pentri sectorul montan de aproximativ 160 de kilometri. Avem o certitudine, finantarea podului peste Prut – 100 de milioane de euro. Urmeaza sa fie demarata procedura de licitatie pentru constructie. In rest suntem cu documentatia per ansamblu intarziata cu aproximativ 2 ani de zile„.

În luna decembrie 2022, CNAIR a lansat licitația pentru două loturi ale A8, finanțate prin PNRR, acestea fiind capetele sectorului montan (Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Tg. Neamț) ce însumează aproximativ 52 km (16% din totalul A8). Tot atunci a fost stabilit traseul final al secțiunii Moțca – Ungheni (jud. Iași), în lungime de 93,27 de km.

Bogdan Cojocaru, Prefect Judetul Iasi: „S-a reusit ca, din decembrie 2022, daca tot facem o evaluare a anului trecut pana in 2023 sa se faca pasi importanti. Putem vorbi, in momentul de fata, despre faptul ca Podul de la Ungheni are finantare, toate documentele finalizate, in asa fel incat in cel mai scurt timp sa inceapa si executia acestei lucrari. Capetele finantare prin PNRR au documentatia finalizata in urma parcurgerii tuturor pasilor necesari sa poata ajunge in momentul de fata la proiectare si executie si cel mai important tronson montan, are indicatorii tehnico-economici aprobati la nivelul Guvernului, ceea ce inseamna o garantie pentru faptul ca se vor finaliza si aceste lucrari pe cel mai greu tronson„.

Autoritatile spun ca isi pun toate sperantele ca Iasul va fi conectat cu cealalta parte a tarii printr-o autostrada.

Din fericire, s-au facut pasi importanti. Autostrada Unirii nu reprezinta doar segmentul pana la Motca. Obiectivul principal este asigurarea unei cai de acces catre Vest si catre Europa in asa fel incat sa traversezi muntii din Romania, ceea ce se va intampla existand in momentul de fata si resursele financiare si aceste proiecte finalizate„, a completat Bogdan Cojocaru.

Primul pas si cel mai greu a fost facut pe sectiunea montana, insa nici cand vine vorba de celelalte segmente lucrurile nu sunt prea imbucuratoare. In urma cu cateva luni, Camera de Comert si Industrie Iasi a anuntat ca proiectul actual al segmentului A8 Motca – Ungheni are 93 km, din care porțiunea de la km 59 la km 91 reprezintă și centura ocolitoare nord a municipiului Iași. Proiectul costa sub 1 miliard euro și – pe întreaga distanță – are prevăzute numai 8-9 noduri de legătură.

Ovidiu Mugurel Laicu, Director DRDP Iași: „La nivelul judetului Iasi, noi am reusit sa facem la fel ca si in celelalte judete, peste 25 de kilometri de drum asfaltic. Am scos la licitatie pentru studiul de fezabilitate, asa cum am promis. La Popricani unde sunt alunecari de teren. Am finalizat la capitolul investitii, studiile de fezabilitate pentru drumul care merge de la Uricani la Soseaua Nicolina. Si la centura de ocolire de la Podu Iloaiei. Dar acolo, cei de la Consiliul Judetean au tot schimbat traseele de A8 si am finalizat studiul de fezabilitate. Este un nod dupa iesirea din Podu Iloaiei si unde trebuia sa face jonctiunea astfel incat am refacut traseul cu un viaduct si urmeaza in perioada urmatoare pe care sa il transmite la Compania Nationala de Drumuri in forma finala cu acel viaduct care nu este din cauza noastra. Este din cauza faptului ca a aparut acel nod de A8 in DN28„.

Chiar daca legătura rapidă nu va fi cu bretea dedicată din A8, Compania de Drumuri și CJ Iași ar putea asigura conexiunea prin drumul national 24 si drum European E 583 spre vama Sculeni.

În ceea ce priveste Motca – Ungheni, am fost in teren, in perioada in care s-au facut foraje sa putem pregati documentatia. Din acest punct de vedere solicitam si noi pe aceasta cale celor care se ocupa de aceste documente sa acorde atentia necesara unui astfel de proiect foarte important in asa fel incat documentatia necesara pentru a finaliza studiul de fezabilitate sa ajunga la timp. Avem nevoie de aceasta documentatie pentru ca suntem intr-o batalie cu celelalte regiuni, cu celelalte judete pentru banii din programul de transport. Este un program necesar care asigura finantarea pentru aceasta autostrada pentru regiunea Moldovei. Avem nevoie de aceste documente. De aceste etape parcurse pentru a intra in aceasta competitie pentru finantare”, a completat Bogdan Cojocaru.

Autostrada A8 va lega anumite puncte strategice din Moldova.

Trebuie sa obtinem finantarea pentru intreg tronsonul de autostrada. Ganditi-va ca, pentru mediul de afaceri, pentru noi toti, am spus tot timpul si am considerat ca, cel mai important tronson este acest tronson montan care pleaca de la Leghin pana la Miercurea Nirajului. Am considerat ca este foarte importanta portiunea de la autostrada care pleaca de la Letcani pana la Prut pentru ca de pe aceasta portiune vor porni conexiunile spre Spitalul Regional de Urgenta si spre Aeroportul Iasi. Toate aceste proiecte sunt foarte importante pentru municipiul Iasi pentru capetele si bretelele acestea vor veni in municipiul Iasi„, a mai spus Petru Movila, initiator lege Autostrada A8.

Anul 2024 este cel al sperantelor pentru proiectul autostrazii A8 insa oamenii nu mai cred in ceea ce li se spune si vor drumuri pe care sa circule in cele mai sigure conditii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *