Protejarea drepturilor angajaților din România este prioritatea acțiunii comune de control a Inspecției Muncii și a Direcției Generale Antifraudă Fiscală

inspectia-muncii-amenzi-legea-55_27576_1

foto: e-juridic

Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), împreună cu Inspecția Muncii (IM), desfășoară Acțiunea de control Cronos pentru prevenirea și combaterea sustragerii de la declararea și fiscalizarea muncii, în scopul asigurării, tuturor angajaților din România, a accesului la protecția conferită de legislația socială (sănătate, pensii, șomaj, asigurări în caz de accidente de muncă) și de legislația muncii.

În acest sens, echipe mixte de inspectori de muncă și inspectori antifraudă fiscală vor începe campania Cronos cu verificarea unui eșantion de firme specializate în domenii precum construcții și servicii conexe, HORECA, întreținerea și repararea autovehiculelor, transport, gardă și protecție, înfrumusețare și întreținere corporală, alimentație publică, comerț, servicii de curățenie ș.a. Astfel, sunt vizate societățile care plătesc salarii subdeclarate față de media pe ramură, au un procent semnificativ de angajați cu salariul minim pe economie, au o cifră de afaceri mare, dar un profit declarat foarte mic, beneficiază de împrumuturi semnificative de la asociați fără venituri justificative pentru creditări sau înregistrează neconcordanțe între informațiile declarate privind tranzacțiile realizate și cele declarate de partenerii de afaceri.

Controalele vizează atât munca ”la negru”, fără forme legale, cât și cazuri de muncă în care nivelul real de salarizare este subdeclarat sau declarat parțial, care presupun fie încheierea contractelor de muncă cu normă întreagă cu salariul minim garantat, fie încheierea contractelor de muncă cu timp parțial, în timp ce, în realitate, se realizează normă întreagă, dar cu plata fără fiscalizare a diferenței de bani până la salariul real, mai mare.

De asemenea, vor fi analizate livrări nedeclarate sau achiziții de bunuri și servicii care afectează TVA și impozitul pe profit, care pot cauza fraude fiscale, deoarece o bună parte a sumelor obținute din aceste fraude sunt utilizate pentru finanțarea muncii prestate fără forme legale, subdeclarată sau declarată parțial.

Controalele comune ale IM și DGAF-ANAF se vor derula pe întreaga perioadă a PNRR și au vedere asigurarea accesului angajatului la sistemele de asigurare socială și alte instrumente de protecție socială, prin plata contribuțiilor aferente și reducerea decalajului fiscal la contribuțiile sociale obligatorii și la impozitul pe salarii și declararea muncii în rândul tuturor categoriilor de contribuabili.

Orice persoană care are informații concrete despre încălcări ale legislației specifice le poate transmite prin intermediul Formularului de contact disponibil online, la adresele https://www.inspectiamuncii.ro/petitii-si-sesizari    și https://www.anaf.ro/asistpublic/.