Proiectul de lege propus de primar, contestat de soferi

Sharing is caring!

Decizia ca masinile cu norme de poluare sub Euro 4 sa nu mai poata fie inmatriculate in Romania a starnit controverse in spatiul public.

Specialistii care fac masuratori si cercetari asupra calitatii aerului din Iasi contesta propunerea venita din partea primarului Mihai Chirica. Iar soferii sustin ca nu isi permit masini noi, pentru ca salariile sunt mult prea mici, iar nivelul de trai este unul scazut in tara noastra.

Mihai Chirica, primarul Iasiului, vrea ca autoturismele norma de poluare sub Euro 4 sa nu mai poata fi inmatriculate in tara nostra. In acest sens, ce arunca europenii sa nu mai ajunga in traficul de la noi.

Proiectul de lege a fost intocmit si va ajunge si la Guvern, Camera Deputatilor, Camera Senatului si Agentia pentru Protectia Mediului. Scutite de la aceasta lege vor fi doar masinile si utilajele de interventie detinute de administratiile locale si echipajele medicale de prim ajutor.

Mihai Chirica, primar Iasi: “Avem un parc foarte invechit, cu o consecinta directa asupra calitatii aerului si cu o consecinta directa catre sanatatea populatiei. Romania, in ultimii trei ani si-a dublat numarul de cazuri de boli respiratorii, care au ajuns la peste 2.3 milioane de locuitori si si-a dublat si numarul de asmatici care sunt undeva la peste 400 de mii.Va spune lumea daca aceasta lege va fi privita cu ochi buni de Comisia Europeana. Cu siguranta, ea trebuie negociata. Eu am lasat proiectul de lege sa se refere la orice autoturism care urmeaza a fi inmatriculat pe teritoriul Romaniei, indifferent daca vine din comunitatea europeana, din afara comunitatii europene. Noi am spus sa fie imperativ, adica de indata ce este publicat in Monitorul Oficial. Trebuie sa luam decizia imediat. Euro 4 inseamna ca acea masina a fost fabricata prin anii 2003-2004. Asta inseamna ca are peste 17 ani, in momentul de fata. E o masina praf, in momentul de fata. Si ca sa nu isi aduca gunoiele in Romania, cum s-a intamplat in guvernarea Dancila, incercam sa o stopam dim fasa, in felul acesta sa ne protejam populatia“.

Specialistii spun, insa, ca masura nu poate fi aplicata in tara noastra. Romanii nu au salarii la fel de mari ca europenii si nici nu avem drumuri bune, pe care sa circulam cumasini noi sau electrice.

Silviu Gurlui, Facultatea de Fizica, UAIC: “Nu este o masura riguroasa, mai ales ca nu poate fi adaptata. Situatia din Romania nu pemite asa ceva. Este o solutie statica, nu are o valoare pe termen lung, trebuie solutii dinamice. Ce ne facem cu masinile existente si inmatriculate, cu calitatea lor, cu gradul lor de poluare. Dar asemenea masuri, de a nu inmatricula masini cu o anumita clasa de poluare nu sunt eficiente in Romania. Avem poluare de la masini, avem poluare de la industrie, avem poluare din multe alte sectoare, care se amesteca‘.

Decizia primarului a starnit reactii negative in randul cetatenilor.

Reporter: Ati avea bani de exemplu sa va cumparati alta masina?

Sofer: Nu nu, ca si asta ar trebui inca sa o platesc, mai am rata de platit la ea.

R: Ati fi dispus sa mergeti cu mijlocul e transport in comun, daca se da aceasta lege?

Sofer: Da, da, da. Cu toate ca am masina si sunt conducator, s-ar mai elibera si orasul, ar fi mai aerisit. Sunt prea multe masini in oras, parerea mea. Chiar daca am masina sunt nemultumit de acest aspect.

Vox

R: Avem noi drumuri pentru masini bune?

Sofer: Pentru masina asta da, pentru cele vechi sunt, dar nu sunt pentru cele noi. A lui poate e mai noua. Nu, ideal ar fi sa avem masini electrice, drumuri minunate sau cel putin masini hybrid, dar in primul rand sa avem o infrastructura. Cata vreme nu avem sunt bune si masinile de acum.

R: Daca s-ar da aceasta lege, ati avea bani sa va cumparati o masina noua?

Sofer: Exact ce spune prietenul, greu. Aici e toata problema.

Vox

R: Ati avea bani sa va cumparati o masina noua?

Sofer: Doar printr-un program ceva, nu cu bani cash, nici intr-un caz.

R: Avem noi drumuri pentru masini bune?

Sofer: Incep sa apara, din ce in ce mai multe drumuri, chiar bune.

“Zic eu ca e cam drastric, pentru ca majoritatea masinilor care circula acum in Romania, second-hand vorbesc sunt maxim Euro 4. A mea nu e in situatia asta, a mea e Euro 5”, spune un alt sofer.

Pe retelele de socializare, oamenii au avut comentarii negative la adresa deciziei propuse de primar. Nu avem suficiente spatii verzi in oras, locuri de joaca pentru copii, nu exista suficiente locuri de parcare, multe strazi au nevoie de reparatii, dar cel mai important lucru este acela ca nu toata lumea isi permite sa isi cumpere masini noi, nepoluante.

Pe strazile din Romania circula peste 6.4 mil de masini, iar 70% dintre acestea sunt vechi, cu norme de poluare sub euro 4. La Iasi sunt inmatriculate peste 120 de mii de masini, mai bine de jumatate intra la categoria masini vechi.

O propunere similara, care ar fi trebuit sa intre in vigoare din anul 2023, a mai fost facuta si anul trecut de primarul Mihai Chirica, insa edilul a renuntat la idee, dupa ce iesenii s-au revoltat pe retelele de socializare.

shares