Proiectul autostrăzii A8 este la 18 % în execuție
Singurele portiuni din autostrada A8 aflate in executie sunt primul lot de la Targu Mures-Miercurea Nirajului si sectiunea III Leghin-Targu Neamt. Restul sectiunilor sunt in faza de licitare sau bat pasul pe loc. Exista decalaje foarte mari, insa unii membrii ale unor asociatii spun ca lucrarile ar incepe in luna septembrie.
Autostrada A8 urmează să traverseze zona Moldovei, unde relieful predominant este de tip podiș, caracterizat de diferențe de altitudine semnificative. Studiul geotehnic preliminar a relevat că o treime din traseu se află în zone cu risc mare de alunecări de teren, solurile din această regiune fiind de tip argilos, cu o sensibilitate ridicată la umezire. Această provocare geologică a impus soluții tehnice complexe. Faza de proiectare a sectiunii Targu Mures-Miercurea Nirajului a inceput in mai, iar executia ar incepe in ianuarie 2025 daca nu mai sufera intarzieri. Acest contract, în valoare de 2,46 miliarde de lei, presupune inclusiv construcția drumului de legătură dintre A8 și A3 în lungime de 2,4 km.
Sectiunea montana este una dintre cele mai dificile proiecte de infrastructura din tara. Valoarea acestui lot este de aproximativ 3,9 miliarde lei fără TVA, finanțat în procent de 40% și 60% bugetul de stat.
Proiectul autostrăzii A8 este la 18 % în execuție
Irinel Bucur, Presedinte Asociatia „Hai ca se poate”
„ Targu Mures- Targu Neamt pe sectiunea 1 si sectiunea 3 adica Targu Muresi si Miercurea Nirajului si Leghin-Motca au contracte de proiectare si executie. Se asteapta intrarea in teren pentru executie pe sectiunea 3 adica pentru lotul din Moldova, posibil septembrie – octombrie. Pe sectiunea 2 cea de 159,2 kilometri, lotul Miercurea Nirajului-Sarateni are dpua oferte depuse. Termenul de finalizare este de 30 de luni. In prezent sunt evaluate ofertele pentru desemnarea castigatorului licitatiei”.
De un an de zile lotul Leghin-Targu Neamt sta pe loc.
Irinel Bucur, presedintele asociatiei „Hai ca se poate”
„Pentru celelalte patru loturi, CNIR lucreaza la intocmirea documentatiei de atribuire, definitivarea cerintelor beneficiarului, elaborarea diagramelor de risc si asteptam vesti despre transmiterea documentelor pentru verificare si apoi lansarea licitatiei in Sistemul de achizitii publice. Din punctul nostru de vedere consideram ca s-a intarziat nepermis de mult lansarea licitatiilor avand in vedere ca Hotararea de Guvern privind indicatorii tehnico-economici este aprobat inca din noiembrie 2023. Avem un an de cand avem indicatori si nu avem licitatii lansate pe toate loturile lucru care nu s-a intamplat in cazul altor autostrazi”.
Cand vine vorba despre lotul Targu Neamt – Iasi – Ungheni, nu se stie cand vor fi demarate lucrarile. Pe acest segment va fi o premieră pentru România: tuneluri cu trei benzi pe sens. Aceste lucrări au stârnit dezbateri aprinse din cauza costului estimat la aproximativ cinci miliarde de euro, un preț care a ridicat semne de întrebare tinand cont ca nu sunt munti de traversat. Una dintre explicațiile pentru aceste costuri ridicate este reprezentată de complexitatea tunelurilor propuse de către proiectant.