Proiectul autostrăzii A8, dezbătut la Iași

autostrada

Pentru prima dată, reprezentanții mediului politic împreună cu autoritățile implicate în construirea autostrăzii A8 s-au reunit pentru a analiza care sunt problemele pe care acest proiect le întâmpină în prezent. Proiectul a intrat intr-un blocaj la CNAIR, dupa ce consultantul de mediu al prestatorului a stabilit necesitatea realizarii a doua ecoducte care trebuie amplasate pe sectiunile de la capetele A8. Valoarea acestora se ridica la 37 milioane de euro.

CNAIR sustina ca lucrarile suplimentare pe A8 ar putea creste valoarea investitiei astfel incat rata interna de rentabilitate a proiectului sa scada, lucru care ar periclita finantarea din fonduri europene. Chiar si asa, investitia este vitala pentru dezvoltarea Moldovei.

Autostrada A8 va fi construită pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț – Poiana Largului – Ditrău – Târgu Mureș, și va avea o lungime de aproximativ 311 kilometri, din care 211 de kilometri pe segmentul Târgu Mureș – Târgu Neamț și circa 100 de km de la Târgu Neamț la Iași și la Podul Ungheni peste Prut, la un cost estimat de 4,07 miliarde de euro.. Având în vedere că în această toamnă vor trebui predate studiile de fezabilitate pentru anumite tronsoane, a fost organizată o întâlnire de lucru la Prefectura Iași pentru a urgenta procedurile.

Pot spune că e prima întâlnire la care au participat reprezentanți ai partidelor politice, mă refer la cei implicați în ultima perioadă în guvernare USR, PNL,PSD și reprezentanți ai mișcărilor pro autostradă. Au fost reprezentanți ai CNAIR și reprezentanți din partea consultantului”, spus Bogdan Cojocaru, prefectul județului Iași.

Decalajele au apărut din cauza birocrației și a deciziilor luate de către autorități.

Acest proiect trebuie să meargă înainte. Orice zi pierdută, orice mail dus la un birou, la alt birou și am constatat-o eu pe propria piele, nu face deloc bine acestui proiect. Acum așteptăm graficul de marți și o să vedem încontinuare măsurile care trebuiesc luate ca să ținem proiectul acesta”, a spus Cătălin Urtoi, consilier Ministerul Transporturilor.

În privinta proiectarii, firma castigatoare aproape a terminat proiectul tehnic pentru autostrada pe porțiunea de drum de la Moțca până la Podu Iloaiei. După definitivarea traseului și după confirmare, urmează să fie finalizat studiul de fezabilitate pentru tronsonul Podu Iloaiei – Ungheni.

Proiectul ar trebui predat, studiul de fezabilitate, Moțca-Iași-Ungheni undeva în luna septembrie, conform ultimului act adițional. În acest sens pentru a recupera din întârzierile care au apărut fără voia beneficiarului sau a proiectantului noi am realizat studii geotehnice pe tronsonul Moțca -Târgu Frumos. Studiul a fost predat ieri la beneficiar”, a spus Petre Ene, reprezentant proiectant.

Peste 120 de ingineri și specialiști din cadrul firmei Consitrans s-au implicat în demararea lucrărilor.