Probleme pentru cele două capete ale A8. Finanțarea riscă să fie pierdută

Cele doua capete ale autostrazii A8 intampina probleme. Reprezentantii Asociatiei Impreuna pentru A8 spun ca timpul trece si riscul de ratare al acestui obiectiv creste pentru ca trebuie reluata licitatia pentru capetele Motca – Vânători și Miercurea Nirajului – Tg Mureș. Astfel, finantarea pentru aceasta portiune risca sa fie pierduta.
Sectorul montan, Vânători-Miercurea Nirajului se afla în procedura de obținere a acordului de mediu. Problema de fond a acestei portiuni din A8 a fost lipsa studiului de fezabilitate si perspectiva neclară de rezolvare care da batai de cap celor care se ocupa de proiect. Avand in vedere toate aceste situatii, Asociatia Impreuna pentru A8 are o previziune sumbra asupra proiectului, ca se va pierde finantarea prin PNRR, de 3,64 de miliarde de lei.
Ionel Apostol, preș. Asociatia Împreuna pentru A8
„Licitatia trebuia sa fie inchisa pe data de 28 februarie, dar surpriza! Cu trei zile inainte de finalizarea acestei licitatii CNAIR anunta ca se va prelungi termenul de depunere a ofertelor datorita faptului ca cei care au depus ofertele au avut neclaritati si au avut seturi de 700 de intrebari. Cel putin aceasta este teoria data publica. Se pare ca mai exista si alte motive pentru care au intrerupt si prelungit licitatia. In acest moment nu se stie exact cand se va relua licitatia. Avand in vedere ca este proiectare si executie iar zona este submontana, ceva mai dificila cum e intre Bacau si Focsani.”
Aici s-ar face vinovata firma care se ocupa de studii.
Ionel Apostol, preș. Asociatia Împreuna pentru A8
„Problema de fond este faptul ca pe acest sector nu avem studiul de fezabilitate si firma ACCIONA nu a facut studiul de fezabilitate. CNAIR a cerut o expertiza de la Banca Europeana de Investitii dar acel raport care trebuia sa vina de vreo trei luni inca nu a ajuns intr-o forma finala la CNAIR, iar ei inca ezita sa ia o decizie legat de acest sector de autostrada.”
Nici pe celelalte tronsoane situatia nu este mai roz.
Ionel Apostol, preș. Asociatia Împreuna pentru A8
„Pe sectorul Motca-Iasi-Ungheni nici aici lucrurile nu stau prea bine. Pana la Letcani mai sunt de facut 2.000 de metri liniari de foraje pentru studiul geo ceea ce nu inseamna chiar foarte mult.
Pe sectorul Letcani – Ungheni inca nu este clarificata nici macar traseul. Pana la un punct au zis ca sunt siguri de acest fapt si vor aduce in zilele urmatoare o foreza pentru a incepe studiile geologice dar asta inseamna doar cativa kilometri de la Letcani incolo.”
Astfel, Asociatia Impreuna pentru A8 spune ca Moldova nu va avea autostrada mai devreme de 2035.