Probleme cu finanțarea autostrăzilor A7 și A8

autostrada-traseu-targmures-ungheni-sursa-Ziarul-de-Iasi

Moldova, zona in care economia nu se misca fara autostrazi. Drumuri expres, centuri si autostrazi apar in restul tarii, Moldova fiind ultima pe lista guvernantilor. Catalin Urtoi, vicepresedintele Impreuna pentru A8 sustine ca urmatoarele 3 saptamani sunt decisive pentru finantarea prin PNRR a autostrazilor A7 si A8.

Multe idei pentru infrastructura rutiera din tara, insa nu si pentru Moldova. Autostrazile A7 si A8 sunt in continuare doar pe hartie, iar investitiile se lasa asteptate.

Cătălin Urtoi, vicepreședinte Împreună pentru A8

„Fără transport, economia nu se mișcă. Și transport înseamnă, în primul rând autostrăzi. Noi dacă nu trecem la o nouă etapă, etapă la care unele țări au trecut din anul `40. Deci, despre ce vorbim? Acum ei se gândesc la transportul feroviar și noi nu reușim să depășim momentul, mai ales Moldova, pentru că problema este în Moldova. De bine, de rău, iată în București sau, mai nou în zona Olteniei, la Craiova încep să apară drumurile expres, autostrăzile, apar centurile, dar Moldova a rămas în continuare o zonă unde, încă nu s-a investit.”

Urtoi a mai precizat ca urmatoarele 3 saptamani sunt decisive pentru soarta autostrazilor. Finantarea lor risca sa fie pierduta in actualul exercitiu financiar.

Cătălin Urtoi, vicepreședinte Împreună pentru A8

„Să fie foarte clar! Noi nu vom putea face această autostradă A8 și A7 numai din acest program PNRR. Nu avem cum! Sunt 7 mil și jumătate pentru toată România. Noi trebuie să alocăm, acum o parte din bani, am zis pe A8 în jur de un miliard, pe A7aproximativ 2 miliarde de euro. După care urmează programul operațional de transport  2021-2027, dar dacă noi nu începem de acum să alocăm niște bani, în așa fel în cât să ne ușurăm. Deci practic noi acum riscăm să pierdem această finanțare”

Autostrada A7 este cel mai avansat dintre marile proiecte de infrastructură rutieră pentru regiunea Moldovei. Pe cele două tronsoane, Pașcani – Suceava (circa 60 km) și Suceava – Siret (42 km) este în curs de elaborare în prezent studiul de Fezabilitate și realizarea proiectelor tehnice. Pentru ambele contracte, data de finalizare a Studiului de Fezabilitate este 27 decembrie 2021 iar a finalizarii proiectului tehnic este 27.06.2022 . Autostrada „Unirii” A8 – de la Târgu Mureș la Iași și până la podul Ungheni cu Republica Moldova se află si ea în diferite stadii de implementare. Pe tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț există în derulare revizuirea Studiului de Fezabilitate, inclusiv realizarea unui studiu geotehnic. Pe tronsonul Tg. Neamț – Iași – Ungheni, CNAIR a scos la licitație realizarea SF-ului, dar și a Proiectului Tehnic, însă a amânat deja de mai multe ori anunțarea unui câștigător.