Principalele prevederi in acordul post Brexit negociat intre UE si Marea Britanie

Brexit

Acordul comercial și de securitate Brexit, finalizat în Ajunul Crăciunului, se întinde pe 2.000 de pagini, inclusiv anexe. Principalele prevederi sunt:

Tarife:
Accesul fără tarife și fără cote la una dintre cele mai mari piețe ale lumii este coloana vertebrală a acordului Brexit și depășește acordurile UE cu Canada sau Japonia.

Comerț:
Va exista recunoașterea reciprocă a programelor. Aceasta înseamnă că producătorii britanici vor trebui să respecte atât standardele britanice, cât și cele ale UE.

Calificari profesionale:

Nu vor mai exista recunoașteri automate pentru medici, asistenți medicali, arhitecți, stomatologi, farmaciști, veterinari, ingineri. Acum vor trebui să caute recunoaștere în statul membru în care doresc să practice.

Pescuit
Marea Britanie va părăsi politica comună în domeniul pescuitului.

Ajutorul de stat

UE a insistat ca Regatul Unit să se alinieze la normele sale de ajutor de stat. Bruxelles-ul era îngrijorat de faptul că guvernul britanic va încerca să găsească un avantaj competitiv prin subvenții. Marea Britanie își va institui propriul regim de subvenționare. Noul organism național de executare poate lua decizii dacă ajutorul de stat a denaturat comerțul după acordarea subvenției. Aceasta este o concesie majoră a UE. Cu toate acestea, Regatul Unit va trebui să se asigure că regimul său de subvenții respectă principiile cheie stabilite în tratat. Acordul permite, de asemenea, ambelor părți să adopte măsuri de remediere în cazul în care există dovezi că organismul de executare intern nu a respectat principiile comune.

Standarde sau condiții de concurență echitabile
Ambele părți au convenit asupra unui nivel minim de standarde de mediu, sociale și de muncă sub care niciuna dintre acestea nu trebuie să treacă. Unul dintre punctele care au dus la un blocaj în cadrul discuțiilor a fost insistența UE asupra unei „clauze de evoluție”, sau „mecanism de echivalare”. Acest lucru ar fi permis UE să aplice unilateral tarife pentru mărfurile din Marea Britanie, în cazul în care standardele vor fi diferite în timp. Dacă o parte și-ar actualiza carnetul de reguli, cealaltă ar trebui să urmeze sau să se confrunte cu consecințe. In cele din urmă, s-a ajuns la un compromis. Guvernul britanic a dorit doar un punct de reflecție în viitor, în care cele două părți să poată discuta despre actualizarea minimului de bază sub care niciuna dintre acestea nu ar putea merge.

Reguli de origine
Aceasta determină ce mărfuri sunt considerate „fabricate în Marea Britanie”. Marea Britanie a convins Bruxellesul că materialele și prelucrarea UE ar trebui să fie considerate drept intrare britanică atunci când produsele finalizate sunt exportate pe piața europeană. Prin urmare, un produs ar atrage tarife în temeiul acordului numai dacă mai mult de 40% din valoarea sa nu este fie de origine britanică, fie dintr-o țară terță, cum ar fi Japonia.

Transportul:

Aviația și transportul vor continua ca și până acum, avioanele de pasageri și de marfă fiind încă capabile să zboare și să aterizeze în UE, inclusiv zboruri cu escală din Heathrow și din alte părți ale Marii Britanii care provin din afara Marii Britanii. Transportatorilor li se va permite, de asemenea, să continue să conducă fără permise speciale alocate în număr limitat țărilor din afara UE. Acest lucru vine ca o ușurare pentru industria logistică, care se temea că șoferii vor fi blocați în număr semnificativ. Acordul a făcut ca Regatul Unit să rămână membru al Spațiului Aviatic Comun European. Cu toate acestea, avioanele vor continua să zboare într-un acord temporar, care va trebui renegociat urgent.

Călătoriile în UE pentru muncă plătită

Personalul detașat cu afaceri pe teritoriul UE poate rămâne până la trei ani dacă sunt manageri și specialiști și până la un an pentru angajații stagiari. Cei care desfășoară activități pe termen scurt vor avea nevoie de un permis de muncă și pot rămâne o perioadă de până la 90 de zile în orice perioadă de 12 luni. Experții au avertizat călătorii de afaceri britanici și lucrătorii detașați: cei care rămân în UE să lucreze pentru o perioadă limitată de timp se confruntă cu amenzi, cu excepția cazului în care primesc autorizație în avans odată ce Marea Britanie părăsește piața unică. În cadrul acordului, s-au făcut aranjamente reciproce „pentru a facilita călătoriile de afaceri pe termen scurt și detașările temporare ale angajaților cu înaltă calificare”.

Securitate și aplicare a legii
Investigațiile poliției transfrontaliere și aplicarea legii pot continua, cu acorduri conform cărora Marea Britanie poate rămâne în programe cheie de schimb. Marea Britanie nu va mai face parte din sistemul european de mandat de arestare. Nici Marea Britanie nu va fi membru cu drepturi depline al Europol sau Eurojust. Va exista „o cooperare continuă între Marea Britanie, Europol și Eurojust”, cu „o cooperare puternică între poliția națională și autoritățile judiciare”.

Servicii TV:

Franța a păstrat cu succes sectorul audio-vizual în afara acordului, într-o lovitură majoră pentru Marea Britanie, care găzduiește aproximativ 1.400 de radiodifuzori, aproximativ 30% din toate canalele din UE. Furnizorii de servicii TV și video la cerere din Marea Britanie nu vor mai putea oferi servicii paneuropene telespectatorilor europeni, cu excepția cazului în care vor muta o parte din afacerea lor într-un stat membru al UE.

Soluționarea litigiilor:
Acesta a fost unul dintre cele mai dificile domenii de negociere, deoarece va stabili remedii pentru disputele comerciale în deceniile următoare. Angela Merkel a declarat că dezacordul asupra unui mecanism de arbitraj este cel mai mare obstacol în calea unui acord. UE era îngrijorată de faptul că Marea Britanie ar putea, în timp și în funcție de guvernul aflat la putere, să se abată atât de mult de la standardele UE, încât să poată obține un avantaj competitiv semnificativ.

Dacă oricare dintre părți consideră că comerțul este denaturat, poate lua măsuri după consultare. Un comitet de arbitraj se va întruni în termen de 30 de zile și va decide. Dacă mai târziu s-ar vedea că măsurile au fost considerate eronate sau excesive, partea vătămată ar putea lua măsuri compensatorii.