Prăpastia între colegiile de elită, cu medii mari, și celelalte școli, cu multe medii sub 5, se menține și după pandemie, arată rezultatele testării inițiale din județul Iași, ediția 2022-2023

scandal-bacalaureat-2019-petitie-elevi-1-1280x720

Decalajele majore între mediul rural și cel urban și între unitățile de învățământ de elită și celelalte, semnalate în pandemie prin prima testare inițială standardizată extinsă, cea organizată în județul Iași în toamna anului 2021, se mențin și după perioada de criză. Rezultatele celei de-a doua runde de testare inițială, organizată la începutul acestui an școlar tot în județul Iași, sunt considerabil diluate în urma scandalurilor ce au marcat evaluarea, însă chiar și așa ele arată contraste puternice între liceele de top și celelalte școli și licee, cu atât mai mult cu cât situația se menține gravă în școlile de la sat. 

Rezultatele testării inițiale din Iași, o acțiune ieșită din comun la nivelul sistemului de educație din România, sunt semnificative în contextul reorganizării anului școlar, ce presupune și eliminarea tezelor, dar și în cel al noilor proiecte de legi ale educației. Acestea propun, între altele, măsuri care, potrivit criticilor, ar adânci inechitatea în școală – anume, măsuri precum cea a examenelor de admitere la liceele unde există concurență, ceea ce ar încuraja meditațiile și elitismul.

Raportul privind administrarea testelor inițiale în județul Iași – 12-23 septembrie 2022, realizat de Inspectoratul Școlar Județean Iași și consultat de Edupedu.ro, include mult mai puține date decât cel de anul trecut. Dacă atunci erau agregate rezultatele la nivel de județ, ce arătau, de exemplu, că peste 70% dintre elevii județului nu luaseră nota 5 la matematică, informațiile fiind detaliate pe note la fiecare dintre materii, în noua ediție a raportului privind testarea inițială rezultatele sunt limitate la un eșantion de zece unități de învățământ. Iar propunerile de măsuri care să remedieze problemele identificate acum un an sunt înlocuite, în noul raport, cu o serie de considerații generice.

Motivul ține de modul cum a fost organizată testarea inițială anul acesta, în care inspectorul general din Iași, Luciana Antoci, punea presiunile din jurul evaluărilor pe seama unei “orchestrări politice” – detalii mai jos.

Date-cheie din raportul privind testarea inițială în anul 2022-2023

Raportul pentru ultima rundă de testare inițială, din septembrie 2022, se bazează pe medii obținute la nivelul fiecărei opțiuni, pe baza unui eșantion de 10 unități de învățământ, de la colegii de elită la licee teoretice, licee profesionale, școli din mediul urban și rural.