Planul Investițional a fost modificat. Solicitările asociațiilor Împreuna Pentru A8 și Mișcarea pentru dezvoltarea Moldovei au fost preluate

268807563_4501182343331835_4352385783341847210_n

foto: Faceook/Catalin Urtoi

În urma petițiilor transmise de cetățeni și asociații civicie privind autosrăzile din Nord-Estul României, Planul Investitional a fost modificat.

Ionel Apostol și Cătălin Urtoi au pichetat ușile de la Ministerul Trasporutilor în ultimele zece zile, pentru a discuta cu responsabilii de acolo corectarea prevederilor din document.

„Raportul depus de asociațiile Împreună Pentru A8 și Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, după 10 zile de teren prin ministere și instituții de profil, iar apoi prelucrarea informațiilor obținute a arătat că profesionalismul, tenacitatea și munca înving mereu, indiferent cât de mari sunt uneori presiunile politice”, a zis Cătălin Urtoi, Vicepreşedintele Asociaţiei Împreună pentru A8.

Irinel Bucur a prezentat pe pagina lui de Facebook modificările Planului Investițional, menționând că „și de aceasta data constătam că realizatorii acestui Plan NU DOREȘTE să facă lucrurile corect până la capăt și să elimine din portițele lăsate, portițe ce se pot exploata ulterior politic!”

„Astfel, constatam ca parte din solicitarile asociatiilor Impreuna Pentru A8 si Miscarea pentru dezvoltarea Moldovei, au fost preluate si voi enumera:

1. Schimbarea denumirii autostrazii A8 (Tg Mures – Iasi – Ungheni) din Autostrada Montana in Autostrada Unirii

2. Schimbarea denumirii autostrazii A7 (Ploiesti – Siret) din Drumul Siretului in Autostrada Moldovei

3. Schimbarea denumirii autostrazii A13 (Bacau – Brasov) din Autostrada Moldova in Autostrada Carpatia. Mentionam ca noi nu am solicitat un anumit nume ci doar am sugerat schimbarea pentru a nu se confunda cu Autostrada Moldovei, adica A7.

4. Redefinirea indicatorului Conectivitate Strategica si punctarea proiectelor principale in functie de apartenenta la reteaua Ten-T, astfel: 25 puncte proiectele din reteaua Ten-T Core, 15 puncte cele din Ten-T Comprehensive si 0 puncte celelalte.

5. Eliminarea partiala a tabelului cu alocarile de fonduri pentru diferite proiecte mari, astfel incat alocarea sa se poata face in functie de maturizarea proiectelor si necesarul de fonduri, fara a mai bloca sume de la inceput, per proiect. Spun eliminare partiala pentru ca, daca tabelul de la fosta pagina 67 (tabel 2.1.30) a fost eliminat, el se regaseste la pagina 215 (Tabel 3.8.)

6. Constatam adaugarea unui text prin care se specifica faptul ca, un numar de 13 proiecte, printre care Tg Mures – Tg Neamt – Iasi – Ungheni, vor fi finantate integral in functie de progresul fizic al acestora in perioada de valabilitate POT, ordinea lor neinfluentand ordinea de contractare, implementare sau finantare. Practic, ne este comunicat ca aceste 13 proiecte nu vor intra in competitie (printre ele se numara si Brasov – Bacau, ocazie cu care sper ca se va inceta batalia celor din Bacau la adresa A8, ei fiind obligati sa se focuseze acum pe avansarea proiectului A13 si nu pe ce face A8, ambele primind finantare integrala daca avanseaza si deconteaza)”, a transmis Irinel Bucur.

În tabelul de prioritate apar costuri mai mult decat duble, costuri avansate in diferitele etape de realizare .

„Asadar, baza reala de estimare, aveau dar nu au dorit tocmai ca sa lase o portita politica ulterioara. Mai mult, nici nu au inclus un text prin care sa specifice ca, odata ce costul este cunoscut prin aprobarea indicatorilor tehnico-economici, prioritizarea sa fie refacuta si proiectul cu indicatori sa fie reprioritizat corect. Pentru cine nu stie, indicatorul RIRE (cel de la eficienta economica care nu e stiinta nucleara iar ca exemplu, rata dobanzii unui depozit la termen reprezinta rata interna de rentabilitate, costul si cheltuielile anuale cu el fiind zero), scade la jumatate daca pretul investitiei (costul) se dubleaza. Daca acesta se tripleaza, cum e cazul mai multor proiecte (vezi Arad-Oradea), atunci indicatorul scade la o treime, punctajul cel mai mare la fel iar proiectul se muta spre finalul listei de prioritizare. Aici este o smecherie pe care nu au dorit sa o corecteze si ramanem in continuare cu proiecte estimate la un cost de 3.9 mil eur / km, un pret asemanator celui cu care s-a construit in 2001 un tronson din autostrada soarelui si cand salariile erau de cel putin 10 ori mai mici decat azi! Asta ca sa intelegeti exact cat de marsava este facut lucrul si de ce noi am insistat sa se faca pe principii corecte, indiferent daca o legatura care ne intereseaza, ar fi pierdut puncte!”, a adăugat Irinel Bucur.