Peste 3.800 de reclamatii primite de ANCOM din partea utilizatorilor de servicii de comunicatii electronice si de servicii postale

In cursul anului 2023, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a primit si solutionat 3.835 de reclamatii din partea utilizatorilor serviciilor de comunicatii electronice si serviciilor postale in Romania, din care 70% au vizat sectorul comunicatiilor electronice, iar 24% sectorul serviciilor postale.

Servicii de comunicatii electronice

Cele mai multe reclamatii, 70% din total, au vizat serviciile de comunicatii electronice furnizate de operatori. Principalele nemultumiri s-au referit la probleme legate de relatia contractuala cu furnizorii, inclusiv rezilierea contractelor (18% din reclamatiile referitoare la serviciile de comunicatii electronice), modificarea unilaterala a contractelor (12%), facturarea serviciilor de comunicatii electronice (11%),derularea contractelor la distanta (11%) sau gradul de acoperire cu servicii de voce si internet (9%).

Un procent de 17% din reclamatiile din domeniul serviciilor de comunicatii electronice au vizat procesul de portare a numerelor de telefon, in timp ce 8% au fost legate de serviciul de roaming, cu accent pe conditiile de utilizare in Spatiul Economic European (Roam like at home).

Datele arata ca Vodafone Romania a fost furnizorul cel mai frecvent reclamat, cu 32%, urmat de Orange Romania – 20%, RCS&RDS – 11%, Telekom Romania Mobile Communications – 11% si Orange Communications S.A.- 7%.

Servicii postale

Din totalul reclamatiilor, 24% au privit serviciile postale, principalele probleme reclamate fiind nelivrarea trimiterilor postale (24% din totalul reclamatiilor privind serviciile postale), deteriorarea trimiterilor postale (18%), termenul de livrare (16%) si pierderea sau furtul acestora (13%).

In functie de numarul de reclamatii pe domeniul serviciilor postale transmise ANCOM, cei mai reclamati furnizori au fost Fan Courier (30%), Cargus (23%), Dynamic Parcel Distribution (18%) si Posta Romana (6%).

Alte subiecte reclamate

6% din reclamatiile primite de ANCOM au vizat alte subiecte, printre care echipamentele radio, regimul retelelor de infrastructura si procedurile de alocare a frecventelor pentru emisiile radio.

Solutionarea reclamatiilor

ANCOM are atributii in cazurile in care furnizorii de comunicatii electronice incalca drepturile de informare ale utilizatorilor. Consumatorii pot adresa reclamatii cand furnizorii de comunicatii electronice nu ofera serviciul de portabilitate a numerelor (sau nu respecta legislatia din acest domeniu), nu respecta reglementarile legate de furnizarea serviciilor de roaming, nu includ anumite informatii in contracte sau nu respecta conditiile de incheiere a contractelor la distanta.

Nerespectarea/neexecutarea contractelor de catre un furnizor de servicii de comunicatii electronice poate fi sanctionata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) in cazul utilizatorilor care au calitatea de persoane fizice (consumatori). Totodata, utilizatorii (persoane fizice sau juridice) se pot adresa instantelor de judecata competente.

In ceea ce priveste serviciile postale, in cazul nerespectarii termenului de livrare, utilizatorii se pot adresa ANPC, care are competenta legala de a sanctiona furnizorii pentru nerespectarea contractului/Conditiilor generale privind furnizarea serviciilor postale. In caz de pierdere, furt, distrugere (totala sau partiala) sau deteriorare a bunului expediat, utilizatorii care nu au primit un raspuns de la furnizor in maxim 3 luni sau sunt nemultumiti de raspuns, se pot adresa ANCOM, cu dovada indeplinirii procedurii reclamatiei prealabile, urmand pasii descrisi aici. ANCOM nu poate insa stabili cuantumul despagubirilor si nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competente revenind instantelor de judecata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *