Pași importanți în demararea lucrarilor la autostrăzile A7 și A8

Lot 3 A7

Cele mai mari proiecte de infrstructura rutiera care traverseaza regiunea Moldovei, autostrazile A7 si A8 au facut pasi importanti anul acesta. Chiar daca a existat decalaje in ceea ce privesc termenele, autoritatile locale si centrale spun ca documentatiile pentru cele doua autostrazi au intrat pe un fagas normal.

Autostrada A7 Ploiești-Siret va avea o lungime de 437 de kilometri si va trece prin Ploiesti – Buzau – Focsani – Bacau – Pascani – Suceava – Siret. Pe primele tronsoane ale A7 exista oturi in diferite faze de executie sau in licitatatii. Autoritatile spun ca Tronsonul 4 Focasni – Bacau anul acesta au fost semnate contractele  de executie pe cele trei loturi si lucrarile vor incepe in luna ianuarie 2023 cu un termen de executie de 30 de luni. Pe tronsonul Bacau – Pascani, lotul 1 si 2 a fost desemnat constructorul si in terme de cateva zile vor putea fi semnate contractele. In ceea ce priveste lotul 3 urmeaza sa fie desemnat constructorul.

Tronsoanele Pascani-Suceava si Suceava -Siret, proiectul autostrazii A7 se afla in stadiul de studiul de fezabilitate. Tronsonul Pascani – Suceava este mai avansat, dar din pacate sunt intarzieri mari pe ambele tronsoane motiv pentru care autoritatile pspun ca trebuie sa se mareasca ritmul de lucru deoarece in decembrie 2023 trebuie finalizate tronsoanele pentru ca au primit finantare prin Programul Operational Infrastructura Mare care se inchide financiar la sfarsitul anului viitor.

Bogdan Cojocaru, Prefect judetul Iasi: „Societatea civila din Iasi nu doar Impreuna pentru A8 ci toate asociatiile care au militat si care cu siguranta vor milita incontinuare pentru aceste proiecte foarte importante au hotarat si s-a gasit intelegere la Ministerul Transporturilor prin domnul Grindeanu ca si Iasul prin domnul Urtoi sa aiba un reprezentant in echipa de coordonare a acestor activitati„.

Cel de-al doilea proiect important pentru Moldova este Autostrada Unirii A8. Tronsonul Targu Mures – Targu Neamt va fi finantat prin Programul National de Redresare si Rezilienta. O alta sectiune foarte importanta este cea de-a doua care traverseaza muntii si are o distanta de 159 de kilometri. Aici au fost facute nenumarate intalniri pe parcursul anului 2022 pentru ca ea va trece prin arii protejate. Aici, Acordul de Mediu va fi obtinut la sfarsitul lunii ianuarie 2023.

Maricel Popa, senator PSD: „Vreau sa va spun ca munca pe teren nu este usoara. Nu am pozat de fiecare data, cand am mers sau asa cum spunea domnul Grindeanu. eu vin acum de la Bucuresti. Sunteti in vacanta. Eu in fiecare saptamana eram la Ministerul Transporturilor si dupa unde era necesar„.

Pe tronsonul Motca -Ungheni sunt intarzieri pe parte de Studiu de Fezabilitate. Avand in vedere conditiile defata, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere si-a asumat traseul Letcani-Ungheni, unde la inceputul anului se vor face studii geo. Pe sectorul Motca-Letcani se va finaliza proiectul si se va trece la procedura de mediu. 

Cătălin Urtoi, consilier Ministerul Transporturilor: „Noi daca nu inchidem documentele si daca nu inchidem studiile si ma refer acum la tronsonul de munte daca nu se inchide in urmatoarele trei luni de zile Studiul de Fezabilitate si nu se ia o decizie politica. Vrem sa se ia cea mai buna, care sa ne avantajeze este varianta de a se trece la studiile geo proiectare si executie„.

Fiind vorba de finantari prin buget de la Uniunea Europeana si acest proiect trebuie sa fie implementat conform calendarului.  Astazi a fost semnat certificatul de urbanism pentru elaborarea Documentației Tehnice pentru Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, cu amplasament pe teritoriul județului Iași, de la Moțca la podul peste Prut.