Parlamentul European face presiuni ca liniile aeriene să nu mai perceapă taxe pentru bagajele de mână
Parlamentarii au votat miercuri după-amiază o rezoluție care solicită companiilor aeriene să elimine taxele pentru bagajele de mână de dimensiuni “rezonabile” și să standardizeze regulile privind dimensiunea bagajelor de cabină.
“Nu poți comercializa un drept și nici nu poți avea un model de afaceri care să umfle profiturile prin călcarea în picioare a drepturilor consumatorilor”, a declarat eurodeputatul spaniol de la Renew, Jordi Cañas, care a făcut presiuni pentru ca elementul de gratuitate să fie inclus în rezoluție și s-a declarat frustrat de faptul că transportatorii “desfășoară în mod repetat practici abuzive împotriva drepturilor cetățenilor europeni”.
Rezoluția a ajuns în fața tuturor deputaților europeni în urma unui vot în Comisia pentru petiții a Parlamentului.
Aceasta solicită companiilor aeriene să respecte o hotărâre din 2014 a Curții de Justiție a UE, care spune că bagajele de cabină – cu condiția ca acestea să aibă o dimensiune și o greutate “rezonabile” – reprezintă un “aspect necesar” al călătoriei cu avionul și, prin urmare, pasagerii nu ar trebui să fie taxați pentru ele.
Steven Berger, consilier juridic principal la organizația de consumatori Beuc, a declarat că situația actuală este “absurdă” pentru pasageri.
“Dacă vă uitați la anumite practici ale unor companii aeriene, pur și simplu nu le pasă”, a spus el. “Așa că trebuie să o codificăm”.
El a dat exemple de pasageri care au adus gratuit bagaje de mână pe un zbor de plecare, doar pentru a fi taxați pentru același bagaj la întoarcere cu aceeași companie.
De asemenea, Berger a spus că există adesea neconcordanțe între companiile aeriene în ceea ce privește dimensiunea și greutatea bagajelor de mână, ceea ce poate cauza probleme deosebite pentru pasagerii care călătoresc în mai multe etape, cu diferiți transportatori.
Companiile aeriene spun că se asigură deja că pasagerii pot avea cel puțin un bagaj mic gratuit pentru a transporta obiecte personale.
“O politică unică pentru toți va reduce probabil flexibilitatea de care se bucură în prezent pasagerii și va avea un impact asupra costului și confortului călătoriilor cu avionul. De asemenea, este nepractică, deoarece dimensiunea și numărul de genți care încap în siguranță la bord depind de modelul de aeronavă și de modul în care este configurată”, a declarat grupul industrial Airlines for Europe. Un avion Boeing obișnuit are spațiu pentru 90 de genți de cală mai mari, în timp ce la un Airbus standard acesta variază între 75 și 85.
Planul are încă nevoie de sprijinul Comisiei și al țărilor UE. Comisia afirmă că problema este “examinată în prezent” în cadrul unei evaluări a impactului Regulamentului privind serviciile aeriene, care gestionează o serie de aspecte care implică industria. Dar această evaluare este în lucru încă din 2019.
În luna august, Ministerul spaniol al Consumatorilor a deschis o investigație în cazul mai multor companii aeriene low-cost în legătură cu taxele pentru bagajele de mână și alte taxe suplimentare, cum ar fi locurile specifice.
“Prin această practică de separare a serviciilor și de a percepe pasagerilor un supliment pentru acestea, aceste companii oferă prețuri foarte competitive în publicitatea lor”, a declarat ministerul spaniol, ceea ce le conferă o poziție “privilegiată” în rezultatele motoarelor de căutare. Dar acest lucru înseamnă, de asemenea, că pasagerii pot ajunge să plătească mult mai mult decât prețul anunțat inițial al zborului.
De mult timp se glumește pe seama faptului că unii transportatori low-cost pot practica tarife foarte mici deoarece compensează diferența prin taxarea clienților pentru orice alt serviciu, cum ar fi bagajele sau gustările.
Ryanair a luat în considerare chiar posibilitatea de a taxa pasagerii pentru a folosi toaleta, șeful companiei aeriene irlandeze, Michael O’Leary, declarând în 2009: “Dacă privim lucrurile în mod rațional, s-ar reduce foarte mult numărul vizitelor inutile la toaletă, care enervează atât de mulți pasageri la bordul unui avion”.