ANALIZA TELEM | Oradenii cu proiectele, iesenii cu fluturatul machetelor si dosarelor penale
Oradenii cu proiectele, iesenii cu fluturatul machetelor si dosarele penale. Un iesean s-a intors recent din Oradea si a povestit colegilor impresiile sale dupa ce a petrecut cateva zile in orasul de pe Crisul Repede. “Este lung al naibii drumul pana acolo dar simti ca mergi in alta tara”, a relatat ieseanul. In una din zilele petrecute la Oradea, l-a zarit prin oras pe Ilie Bolojan plimbandu-se prin centru insotit de un europarlamentar. Am rasfoit proiectele din judetul Bihor si municipiul Oradea iar paginile celor doi lideri, Ilie Bolojan respectiv Florin Birta abunda in detalii si imagini cu noile proiecte. Acestia au inteles ca fondurile europene din PNRR reprezinta o sansa unica pentru orice comunitate. In paralel, am consultat proiectele lui Costel Alexe si Mihai Chirica si de aici s-a nascut ideea acestei analize. Ca o prima concluzie, doua conduceri liberale, in zone diferite din tara, cu viziuni si proiecte diferite.
Omul sfinteste locul! Bolojan si Birta dezvolta Bihorul si Oradea
Ilie Bolojan este un caz atipic de om politic pentru Romania. Mai degraba este un bun administrator care a inteles ca fara implicarea in spectrul politic nu poate sa realizeze proiecte si sa atraga investitii. Ani la randul a fost primarul Oradei iar acum presedintele Consiliul Judetean.
Face tandem in administratie cu Florin Birta si ramane “locomotiva” principalelor proiecte derulate in municipiu si judet. Un iesean implicat activ in zona politicii din capitala ne povestea in urma cu ceva timp ca Bolojan vine constant in Capitala si se zbate pentru obtinerea de fonduri. “Este genul de om pe care il dai afara pe usa si iti intra pe geam. Acum vine la ministerul Transporturilor, pleaca la ministerul Energiei, se duce la ministerul Finantelor si tot asa. Daca nu bati drumurile la Bucuresti, astepti degeaba investitii la tine in comunitate. Plus ca are o echipa foarte buna care urmareste finantarile si aplica la timp”, ne-a povestit interlocutorul sub protectia anonimatului.
Bolojan mizeaza pe dezvoltarea infrastructurii rutiere si crestere economica prin atragerea investitiilor private. Pentru aceste lucruri, trebuie create conditii iar aici, liderul bihorean a inteles bine jocul. Am consultat lista proiectelor CJ Bihor si nivelul progreselor din ultima luna.
“Se toarna asfalt pe cei 6 km ai centurii ocolitoare a localității Oșorhei. Stadiul lucrărilor se apropie de 70%…Aceasta va descongestiona ieșirea din Oradea spre Cluj”, a anuntat ieri Ilie Bolojan.
“Constructor pentru Parcul Industrial Stei. Acesta va fi o ancoră pentru atragerea de investiții. Având în vedere distanța mare a zonei față de Oradea, de peste 80 de km, naveta spre locurile de muncă din municipiu este dificilă. Acest proiect, alături de parcul din Beiuș, aduce locurile de muncă aproape de cei care locuiesc în zona celor două orașe și contribuie la revigorarea economică a zonei”, scrie presedintele CJ Bihor despre investitia de 17,9 milioane de lei pentru un parc industrial de 14 hectare.
De asemenea, in 30 de zile se deschide Centura Sânmartin in lungime de 8 kilometri. Se lucreaza si la o pista de biciclete care leaga Oradea de Baile Felix.
Saptamana aceasta a fost desemnat constructorul la Parcul Industrial Marghita, care se va intinde pe o suprafata de 11,5 hectare de teren. Investitia ajunge la 21,7 milioane de lei.
Saptamana trecuta au inceput lucrarile la Centrul Cultural al Judetului Bihor. Lucrările sunt finanțate din bugetul Consiliul Județean Bihor și din fonduri europene. Sala mare, de peste 1000 de locuri, va putea găzdui concerte și conferințe.
Ilie Bolojan mizeaza si pe o infrastructura aeroportuara buna. În acest sens, anul trecut s-au derulat cele mai mari investiții la aeroport: terminalul cargo, printr-un parteneriat public-privat; extinderea pistei la 2500 m și amplasarea unui nou sistem de aterizare; construcția unui terminal mare de pasageri. De luna viitoare acesta va fi folosit de calatori. Din luna iunie, intra in vigoare un contract semnat cu compania poloneza LOT iar din octombrie, cei de la HiSky vor opera zboruri catre Bucuresti. Un Masterplan aprobat în ședința de Consiliu Județean pregătește noile dezvoltări: zona de hangare, școala de pilotaj, terminalul vechi pus la dispoziția privaților, serviciul de handling asigurat de aeroport.
Pe 10 aprilie, a fost semnat și contractul de execuție a infrastructurii parcului industrial din Aleșd iar in aceeasi zi a inceput montatul grinzilor la pasajul suprateran peste DN 76, la întrarea în municipiul Beiuș dinspre Oradea. Pasajul leagă cele două tronsoane ale centurii Beiuș, brațul spre Delani – Roșia și brațul spre Tărcaia – Drăgănești.
La inceputul acestei luni, Bolojan a anuntat ca lucrările de construcție a centurii ocolitoare a localității Sântandrei se apropie de final, stadiul lucrărilor ajungând la peste 80%. Centura va prelua traficul greu ce azi tranzitează și aglomerează drumul principal prin localitate. După deschiderea circulației pe drumul expres, darea în trafic a centurii va contribui suplimentar la descongestionarea traficului din zona Toboiliu, Giriș și Sântandrei, spre Oradea.
In paralel se lucreaza la viaductul inelului metropolitan de la Betfia. Lucrările se vor extinde pe toată lungimea tronsonului de la Oșorhei la Băile Felix
Din fonduri proprii si europene, cei peste 12 km de drum județean ce traversează satele comunelor Copăcel șî Oșorhei vor fi reabilitați în totalitate.
La sfarsitul lunii martie consilierii judeteni din Bihor au adoptat o hotarare pentru continuarea lucrărilor pe toată lungimea de 17 km a noului inel metropolitan. Tot atunci s-a deschis circulatia pe drumul expres Oradea – A3. Constructia celor 19 km de drum a fost asigurata prin POIM.
În viitor acest sector de drum se va adăuga drumului expres Arad – Oradea pe coridorului de mare viteză care va asigura legătura rutieră între MareaBaltică- MareaNeagră și MareaAdriatică.
Contractul pentru execuția Drumului Expres Arad – Oradea (121 km) a fost lansat în licitație iar acum se află în faza de pregătire a ofertelor.
Cel de-al doilea pasaj ce se va construi din toamna acestui an va asigura fluența circulației în zona girației de acces la centrele comerciale de lângă Aeroportul Oradea. Pasajul suprateran va prelua traficul spre Aeroport și Arad, evitând ambuteiajele din zonă. “De anul viitor se va circula fluent la ieșirea din Oradea spre Salonta și Arad”, a spus Bolojan.
Se lucreaza pe traseul centurii Biharia. Anul viitor și tronsonul spre Paleu va fi deschis circulației. Tot la sfarsitul lunii martie au inceput lucrarile la Biblioteca Judeteana. Proiectul este finanțat din fonduri europene, prin PNRR, și din bugetul Consiliului Județean Bihor.
De asemenea, se pregatesc licitatiile pentru pasajele de pe Calea Aradului. In urma cu o luna s-a montat ultima grinda la Pasajul Draganesti care trece peste calea ferată paralelă cu drumul național 76. Are 5 deschideri, iar la fiecare deschidere s-au montat câte 4 grinzi.
Acestea sunt doar o parte dintre proiectele derulate de CJ Bihor, in care, asa cum va relatam mai sus, se pune mare accent pe dezvoltarea infrastructurii rutiere si aeriene cat si crearea facilitatilor pentru investitorii straini prin realizarea parcurilor industriale.
In paralel, municipiul Oradea deruleaza alte proiecte pe care nu le regasim in Iasi. Daca la sfarsitul anului trecut,au fost inaugurate 7 pasaje in centrul orasului, acum se lucreaza la un pasaj de pe strada Borsului. În perioada următoare, traficul va fi relocat pe drumul colector, în direcția spre Borș. Lung de 2,2 kilometri, drumul colector va asigura accesul către Centrul de Transport Intermodal și către Parcul Industrial. De asemenea, noul drum va face și legătura cu Autostrada A3, respectiv cu viitorul Drum Expres Oradea – Arad.
Valoarea investiției se ridică la 53,7 milioane de lei (fără TVA), fiind realizată de Primăria Oradea prin PNRR, în parteneriat cu Ministerul Transporturilor și CNAIR.
In cartierul Episcopia Bihor, prin fondurile europene accesate prin POIM, în această toamnă Primaria Oradea va începe lucrările de introducere a rețelelor, pe toate străzile din zonă rămase încă fără canalizare. În același timp, vor începe lucrările la magistrala pentru captarea apelor pluviale și menajere. Aceasta va realizată pe strada Plantelor, cu subtraversarea căii ferate, realizarea bazinului de retenție a apelor și subtraversarea Șoselei Borșului, cu vărsarea apelor pluviale în Crișul Repede, respectiv dirijarea canalului menajer către cea mai apropiată stație de pompare. După realizarea acestor investiții, vom trece la modernizarea părții carosabile a străzilor.
În prezent, în cartierul Episcopia Bihor este in execuție noul parc aflat la intersecția străzii Rectorului cu strada Matei Corvin. Pentru zona nouă a Episcopiei, se are în plan realizarea unui alt parc, la intersecția străzii Căpșunilor cu strada Afinelor, cu integrarea pâlcului de salcâmi deja existent în noul parc.
Primăria Oradea a finalizat anul trecut reabilitarea Spitalului Clinic Județean de Urgență, iar în acest an are în plan investiții pentru amenajarea parcării supraetajate a spitalului, a ambulatoriului integrat al acestuia, dar și a Staționarului II de pe strada Corneliu Coposu. Primăria Oradea, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, se pregătește să facă un pas semnificativ în combaterea bolilor infecțioase prin construirea unui nou spital specializat în acest domeniu.
Tot institutia condusa de Florin Birta amenajeaza 230 locuri de parcare in zona strazilor Martin Andersen Nexö si Milcovului.
Circa 82 milioane de euro vor fi investiți doar în reabilitarea școlilor, grădinițelor și creșelor din Oradea pentru care există finanțare asigurată.
Un drum nou, ce asigură conectivitatea zonei de dealuri a orașului și a comunei Paleu cu Oradea va fi realizat de Primăria Oradea în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor. Drumul va avea o lungime de 3,2 kilometri, va avea două benzi de circulație a câte 3,5 metri fiecare, trotuare și piste de biciclete pe ambele părți.
La sfarsitul lunii martie s-a dat startul lucrarilor pe santierul fabricii Stihl de la Oradea, gratie unei investitii de 125 milioane de euro care va crea 150 locuri noi de munca.
S-au finalizat proiectele tehnice ale celor doua pasaje de pe Calea Aradului. Un pasaj subteran va fi construit sub actualul pasaj denivelat, de pe Centura Oradea. În continuare, un alt pasaj suprateran va fi construit peste sensul giratoriu din zona comercială. Împreună, cele două pasaje vor descongestiona ieșirea din oraș spre Aeroport.
12 strazi din cartierul Grigorescu vor intra in modernizare dupa ce, lucrarile la alte 16 artere au fost finalizate anul trecut.
Acestea au fost doar o parte dintre proiectele aflate in derulare in municipiul Oradea.
Studiu de caz Iasi: Tandemul Chirica – Alexe numara machetele si dosarele penale
Putine realizari ale liderilor politici ieseni, Mihai Chirica si Costel Alexe. Cei doi au fost mai mult preocupati cu numaratul dosarelor penale. Fara sa fie frecventabili la Bucuresti, liberalii ieseni au fost ocoliti de liderii din capitala, care nu au vrut sa-si asocieze imaginea cu acestia. Iasul a avut ocazia, la o dezvoltare fara precedent, cu un presedinte si 3 premieri din PNL: Ludovic Orban, Florin Citu si Nicolae Ciuca.
In ultimul sau mandat, Mihai Chirica a continuat fluturarea machetelor, de la stadion nou in Moara de Vant apoi pe Ses Bahlui, pana la Sala Polivalenta, depou Dacia, reabilitarea Bulevardului Poitiers, a pasajului Socola, modernizarea soselei Bucium, constructia parcarii supraterana Musatini. Nimic din toate acestea nu s-au realizat in ultimii 4 ani.
Edilul promite dar nu face si prefera sa caute diverse scuze pentru intarzierea proiectelor. Chirica a continuat sa monteze rulouri de iarba in cartierele cu varstnici, sa schimbe borduri si sa planteze flori in zonele centrale, neglijand astfel celelalte cartiere din Iasi. Momentan este favorit la alegerile locale bazandu-se pe votul masiv al pensionarilor, al aparatului masiv de la Palatul Roznovanu si al oamenilor din companiile aflate in subordinea Primariei.
In lipsa unui PUG aprobat al orasului, Chirica se bucura de sprijinul dezvoltatorilor imobiliari, aceasta zona fiind privilegiata in ultimii ani, Iasul devenind a doua piata din tara dupa Capitala. Cu toate acestea, lipsa proiectelor de infrastructura si acordarea autorizatiilor de constructii in municipiu pentru marii retaileri au paralizat traficul generand astfel pierderi financiare operatorilor economici si cetatenilor.
Pandemia si razboiul din Ucraina au dus la cresterea numarului de locuitori in municipiul Iasi si Zona Metropolitana, prin atragerea cetatenilor moldoveni, ucraineni si tinerilor din judetelor limitrofe, veniti la studiu in capitala Moldovei.
Din pacate, orasul se dezvolta haotic si in continuare risca sa ramana paralizat, o data cu inceperea lucrarilor din zona Bucium – Poitiers.
Chirica se lauda in ultimul sau mandat cu reinnoirea parcului de transport public in comun, reabilitarea energetica a unor institutii de invatamant si constructia unor sali de sport scolare.
In rest, orasul nu are nici macar acum un bazin olimpic, un parc industrial, o alta ruta de acces spre aeroport, o centura usoara, un Aquapark, locuri de parcare, pasaje subterane si pasarele supraterane pentru fluidizarea traficului, piste optime de biciclete, un rau Bahlui amenajat corespunzator etc.
In continuare, pietele iesene sufera din lipsa investitiilor, semaforizarea si benzile unice produc ambuteiaje, spatiile verzi lipsesc in cartiere, intrarile in oras raman blocate dimineata si seara, locurile de parcare sunt insuficiente si neamenajate iar aerul devine irespirabil la orele de varf din cauza poluarii. Trenul metropolitan si extinderea liniilor de tramvai spre Tomesti si Holboca sunt alte subiecte reluate doar in preajma alegerilor.
Desi ocupa aceasta functie din anul 2016, Chirica se poate lauda ca si proiect de infrastructura doar cu un pod peste raul Bahlui dat in folosinta in 2019.
De cateva luni, Costel Alexe se intrece in laude fata de constructia noului terminal al Aeroportului Iasi, un proiect unde greul a fost dus mai degraba de colegul sau de partid, Romeo Vatra. La fel ca si Mihai Chirica, Alexe a bifat mai multe nerealizari decat proiecte finalizate.
Parcurile industriale exista doar pe hartie, centura usoara Uricani – Cicoarei s-a blocat, trenul metropolitan ramane doar o utopie, un nou drum de acces spre aeroport mai asteapta iar iesenii pierd in continuare timp pretios sa traverseze Podu Iloaiei.
De asemenea, proiectul de largire al drumului din capat CUG pana la iesirea din Lunca Cetatuii ramane un vis iar Centrul Expozitional Moldova o cladire mare si aproape goala.
De abia a fost deblocat proiectul noii Opere din Iasi, proiectul reabilitarii Bojdeucii lui Creanga a produs reactii la nivel national. Si lucrarile la Axa Rutiera Iasi – Suceava nu au fost lipsite de controverse iar lucrarile la UPU Spitalul Sf. Maria sunt pe final.
In concluzie, desi liberalii sustin ca administratiile conduse de ei sunt mai performante, realitatea arata diferit. Indiferent de culoarea politica, “omul sfinteste locul!” Fii alături de noi pe Facebook pentru mai multe știri!