O sumedenie de nereguli descoperite de Curtea de Conturi in comuna Bals

Potrivit raportului de audit al Curtii de Conturi, in comuna Bals, situațiile financiare luate în ansamblul lor nu au fost întocmite din toate punctele de vedere semnificative în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabil în România și nu oferă o imagine fidelă a poziției financiare, a performanței financiare a UATC Balș la data de 31 decembrie 2022, și a celorlalte informații referitoare la activitatea desfășurată în perioada auditată. Au fost constatate deficiențe cu influențe semnificative asupra situațiilor financiare. Primaria este condusa de liberalul Constantin Goldut.

S-a depistat, neînregistrarea în contul “Fondul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al unităților administrative teritoriale” a unor bunuri care, conform prevederilor legale aparțin domeniului public al comunei, acesteafiind înregistrate în mod eronat în domeniul privat amortizabil, valoarea erorilor fiind de 4.837.966 lei. Aceasta abatere a fost corectată dupa sesizarea Curtii de Conturi.

De asemenea, nu a fost înregistrata în evidența contabilă a pajiștilor comunale și a altor terenuri, estimate la valoarea de 3.640.760 lei. Au fost descoperite erori privind stabilirea și înregistrarea amortizării activelor fixe corporale și necorporale, în sensul în care s-a calculat și înregistrat amortizare pentru bunuri care, conform legii, aparțin domeniului public (bunurile de retur predate ARSACIS în intervalul 2015-2017), pentru care, eroarea rezultată din înregistrarea amortizării este de 1.534.690,22 lei (abatere corectată în timpul acțiunii).

Există o diferență, stabilită la valoarea de 1.760.645 lei între informațiile din evidența tehnic-operativă și cele raportate prin situațiile financiare, respectiv între valoarea cumulată a amortizării activelor înregistrată în balanța de verificare la 31.12.2022 (de 4.701.496 lei) și valoarea cumulată din Situația amortizărilor de mijloace fixe la 31.12.2022 (de 2.940.851).

Erorile financiare prezentate, care au condus la denaturări semnificative ale situațiilor financiare (ale capitalurilor proprii și activelor) sunt datorate nerespectării prevederilor legale de reglementare.

Curtea de Conturi a mai stabilit ca, entitatea nu a efectuat inventarierea unor active, nefiind respectate prevederile legale de reglementare:

-neinventarierea bunurilor de natura pajiștilor comunale,

-neinventarierea de bunuri de natura terenurilor, drumurilor de exploatare pentru care există hotărâri ale Consiliului Local Balș prin care se atestă apartenența acestora la domeniul public al Comunei Bals;

-neclarificarea situației unor bunuri înscrise în Raportul de reevaluare al patrimoniului întocmit în anul 2019 și care nu au fost înregistrate în evidența contabilă;

-neinventarierea pe liste distincte a bunurilor din domeniul public al UATC Bals (terenuri, clădiri, bunuri de retur) date in administrare către unitatea de învățământ și S.C.APA VITAL S.A. Constatarea este semnificativă prin natură, inventarierea stând la baza întocmirii situațiilor financiare anuale (și astfel a exactității și realității acestora), a cunoașterii situației patrimoniului.

S-au constatat plăți nedatorate, prejudicii, plăți nelegale estimate la suma de 210.852,82 lei, ale contractului atribuit pentru realizarea obiectivului de investiții “Construire Școala Gimnazială în localitatea Balș”. La acest contract, Curtea de Conturi a descoperit mai multe nereguli printre ele, lucrari neexecutate care nu au fost scazute din valoarea proiectului.

Curtea de Conturi a mai descoperit ca, prin HCL 47/30 mai 2019 s-a stabilit principiul de acordare a salariilor pe bază de coeficienți de încadrare și înmulțirea acestora cu salariul minim garantat în plată, în condițiile în care, cadrul legal de reglementare nu prevede pentru administrația publică locală acest mod de calcul, ceea ce a condus la existența de salarii diferite la nivelul noilor angajați față de cei existenți la data emiterii hotărârii de consiliu local amintite.

In plus, a fost dispusa acordarea unei scutiri de 70% de la plata chiriilor pentru utilizarea pășunilor, fără a se face dovada legalității acestui demers și fără a se întocmi documentele justificative, prejudiciindu-se astfel bugetul comunei cu suma de 47.744 lei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *