Moldova, în pericol de a fi abandonată investițional

Regiunea Moldovei rămâne una dintre zonele cele mai defavorizate când vine vorba de infrastructură rutieră. În condițiile în care România își extinde rețeaua de autostrăzi, estul țării pare tot mai marginalizat, iar viitorul unor proiecte majore, precum Autostrada A8 este pus sub semnul întrebării. Reprezentantii ONG-urilor trag un semnal de alarma cu privire la anumite loturi care intampina blocaje birocratice, fapt care duce la o decalare si mai mare a termenelor de executie.
Există îngrijorări serioase privind încetinirea lucrărilor pe tronsonul Moțca – Reghin, un segment esențial pentru legătura Moldovei cu restul țării. În plus, recentele declarații oficiale care anunță suspendarea semnării de noi contracte pentru proiecte de infrastructură accentuează temerile privind un posibil abandon investițional.
Adrian Covăsnianu, Vicepreședinte Asociația „Moldova Vrea Autostradă”:
“Dacă adunăm cap la cap câteva informații, observăm, de exemplu, regresul antreprenorului pe lotul Moțca – Reghin. De asemenea, luăm în considerare declarațiile Ministrului Fondurilor Europene și programul de guvernare, care precizează clar că nu se vor mai semna contracte noi. Putem trage o concluzie sumbră, și anume că Moldova este caracterizată, dacă luăm în serios ceea ce se vehiculează, de un posibil abandon investițional“
Societatea civilă cere guvernului să respecte angajamentele din Master Planul General de Transport și să reia negocierile cu Uniunea Europeană pentru finanțarea tronsoanelor vitale ale Autostrăzii A8, proiect cu termen de finalizare în 2030. Fără o astfel de reacție, Moldova riscă să rămână izolată economic și strategic în România modernă.
Adrian Covăsnianu, Vicepreședinte Asociația „Moldova Vrea Autostradă”:
“Noi, ca societate civilă, trebuie să continuăm demersurile pentru a pune presiune pe factorii de decizie, însă autoritățile locale — aici mă refer la primari, consilii județene, deputați și senatori — trebuie să ia în considerare această situație, care poate avea efecte negative”
Pe lângă impactul economic, această situație are și o dimensiune strategică. Se observă o mutare a interesului spre zona sud-estică a țării, în detrimentul flancului estic, ceea ce ridică semne de întrebare privind securitatea regiunii în contextul geopolitic actual.
Adrian Covăsnianu, Vicepreședinte Asociația „Moldova Vrea Autostradă”:
“Nu aș merge atât de departe cu teoriile conspirației, dar observăm câteva semnale. Faptul că nu se investește în zona noastră poate fi considerat un posibil abandon, inclusiv din perspectiva militară sau de apărare a flancului estic.
Acest flanc estic este, de fapt, un flanc sud-estic. Cu alte cuvinte, dacă urmăm logica supozițiilor, putem spune că interesul este de apărare a flancului sud-estic și de abandonare a flancului estic”
Această situație impune un efort susținut din partea tuturor factorilor implicați, pentru a evita izolarea Moldovei și a asigura dezvoltarea echitabilă a întregii țări.