Luna trecută, peste 80% din cele 8.000 de prezentări în UPU Suceava au fost de urgență moderată

Triajul este procesul prin care pacienții sunt evaluați și clasificați la sosire, în funcție de: starea lor clinică, simptome, vârstă și antecedente medicale, stabilitatea funcțiilor vitale și potențialul de agravare a stării de sănătate. Lista de așteptare se modifică constant atunci când apar cazuri grave, căci la Urgențe nu se aplică regula ”primul venit, primul servit”.

Astfel, un pacient cu cod verde sau albastru va trebui să aștepte dacă sosește o victimă gravă dintr-un accident rutier. ”În ultimele zile, povara de pe umerii medicilor a devenit tot mai greu de suportat. Sunt zile în care prin triajul urgențelor trec peste 300 de cazuri, ceea ce solicită la maximum personalul medical. Toate cazurile, de la cele mai grave la cele mai puțin severe, sunt examinate de medici și beneficiază de tratament de specialitate. Medicii de gardă sunt, uneori, epuizați după 24 de ore de muncă intensă, iar această oboseală îi poate face să renunțe la activitatea din spital”, explică reprezentanții Spitalului Clinic Județean de Urgență Suceava.

Spitalul Clinic Județean ”Sf. Ioan cel Nou” Suceava a publicat o informare detaliată despre activitatea desfășurată la Unitatea de Primiri Urgențe, modul în care sunt prioritizate cazurile pacienților care se adresează unității, personalul medical care o deservește și procedurile impuse de Ministerul Sănătății, cu scopul de a lămuri situația supraaglomerării și timpii mari de așteptare pentru unii pacienți. Asta în contextul în care în luna martie a.c., UPU Suceava a înregistrat 7.998 de prezentări, iar peste 80% dintre ele au fost de cod verde, adică urgență moderată. Dintre acestea, 2026 (25,5%) au fost copii, 4.287 (53,6%) au fost pacienți cu vârste între 17 și 65 de ani, iar 1.685 (21,1%) au fost pacienți de peste 65 de ani.

În funcție de codul de triaj, 0,26% au fost de cod roșu, 3,5% de cod galben, 81,6% de cod verde, 7,4% de cod albastru, iar 4,2% de cod alb.

Aceste date reflectă complexitatea și volumul mare de muncă din UPU, unde majoritatea cazurilor necesită asistență medicală urgentă, dar nu sunt critice.

”UPU nu a fost dintotdeauna acolo. Până pe 15 iunie 2001, urgențele sucevenilor erau tratate într-un alt spațiu, devenit insuficient pentru nevoile din acel moment. Apoi s-a deschis noua aripă, special concepută pentru urgențe.

Anul 2007 a adus, prin programe ale Ministerului Sănătăţii în cooperare cu Banca Mondială, dotări moderne cu aparatură şi echipamente medicale performante, capabile să susţină activitatea medicală la cele mai înalte standarde. De-a lungul anilor, UPU a trecut prin numeroase modernizări pentru suplimentarea spațiului, dar mai important, pentru asigurarea personalului medical necesar celor 21 de linii de gardă. O Unitate de Primiri Urgențe nu poate funcționa fără medicii de gardă, de la urgentiștii care văd primii pacienții până la medicii de specialitate solicitați pentru consultații. În ultimele zile, povara de pe umerii medicilor a devenit tot mai greu de suportat. Sunt zile în care prin triajul urgențelor trec peste 300 de cazuri, ceea ce solicită la maximum personalul medical. Toate cazurile, de la cele mai grave la cele mai puțin severe, sunt examinate de medici și beneficiază de tratament de specialitate. Însă, pentru a putea trata un număr atât de ridicat de pacienți cu același personal, este necesar mai mult timp de așteptare. Acest timp poate duce la frustrări, iar uneori pacienții adresează cuvinte neprincipiale sau amenințări personalului medical. Putem înțelege suferința pacienților și disperarea celor dragi, dar acest gen de presiune nu ajută în situațiile de urgență. Medicii de gardă sunt, uneori, epuizați după 24 de ore de muncă intensă, iar această oboseală îi poate face să renunțe la activitatea din spital”, explică reprezentanții Spitalului Clinic Județean de Urgență Suceava.

Cauzele supraaglomerării în UPU și timpul maxim de preluare în zona de tratament, în funcție de codurile de urgență

Supraaglomerarea urgențelor are multiple cauze și nu poate fi rezolvată imediat. Printre acestea se numără prezentarea pacienților cu afecțiuni cronice, care ar trebui tratate în Ambulatoriu; cazuri de gravitate redusă, care pot fi gestionate de medicul de familie; pacienți neasigurați, care nu au un medic de familie și nu își permit consultații private; pacienți reveniți din străinătate, care preferă să se trateze gratuit în România; pacienți care nu găsesc asistență medicală pentru schimbarea pansamentelor, deși cazul lor nu mai reprezintă o urgență; lipsa unor specialități medicale în spitalele din județ, ceea ce face ca pacienții din întreaga regiune să vină la Suceava, potrivit informării transmise de unitatea spitalicească. Printre cazurile mai puțin grave care ajung în UPU, există și urgențe majore, cum ar fi accidente vasculare cerebrale, infarcturi miocardice, politraumatisme din accidente rutiere, arsuri grave, embolii pulmonare și psihoze acute.

Pentru a putea fi examinate în timp util, toate cazurile primesc un cod de urgență. Triajul este procesul prin care pacienții sunt evaluați și clasificați la sosire, în funcție de: starea lor clinică, simptome, vârstă și antecedente medicale, stabilitatea funcțiilor vitale și potențialul de agravare a stării de sănătate.

Protocolul de triaj urmează scala ESI (Emergency Severity Index), cu cinci niveluri:

Cod roșu – Resuscitare (urgență majoră, necesită intervenție imediată)

Cod galben – Critic (urgență severă, necesită tratament rapid)

Cod verde – Urgent (urgență moderată, tratabilă în timp)

Cod albastru – Non-urgent (poate aștepta mai mult timp)

Cod alb – Consult (caz fără urgență medicală)

Conform protocolului Ministerului Sănătății, timpul maxim de preluare în zona de tratament este:

60 minute pentru cod verde

120 minute pentru cod albastru

240 minute pentru cod alb

Lista de așteptare se modifică constant atunci când apar cazuri grave, căci la Urgențe nu se aplică regula ”primul venit, primul servit”. Astfel, un pacient cu cod verde sau albastru va trebui să aștepte dacă sosește o victimă gravă dintr-un accident rutier.

Numărul pacienților ce pot fi preluați este limitat de numărul de paturi disponibile, numărul de medici și asistenți medicali de pe tură și timpul necesar pentru analize, investigații și consulturi de specialitate. Timpul de așteptare în UPU Suceava nu este mai mare decât în spitalele din străinătate care deservesc o populație similară, atrag atenția reprezentații Spitalului Județean.

Rugămintea corpului medical către pacienți este să dea dovadă de răbdare și să nu agreseze verbal sau fizic personalul medical.

”Dacă aveți o problemă medicală și nu știți unde să vă adresați, UPU este deschisă non-stop, 24/7, inclusiv în weekend și de sărbători. Oricine ajunge la UPU va fi tratat fără discriminare”, au conchis reprezentanții Spitalului Clinic Județean Suceava. 

sursa: www.obiectivdesuceava.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *