Licitație cu scandal. CFR Călători a pierdut pentru 1 ban repartizarea ARF a 13 rame electrice noi
Vineri, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anunțat finalizarea procedurii de evaluare tehnică și economico-financiară a ofertelor înaintate de cei doi operatori feroviari: CFR Călători și Interregional Călători, în cadrul procedurii de achiziție a trenurilor electrice inter-regionale, destinate transportului interregional feroviar de călători.
Comisia de analiză si evaluare a ARF a acceptat valoarea cea mai bună obținută electronic și a hotărât adjudecarea și acordarea dreptului de a semna contractul, operatorului economic INTERREGIONAL CĂLĂTORI, la valoarea compensației unitare exprimată în lei/tren-km de 24,98 lei.
“Totodată, ARF a acceptat și nominalizat cu statut de rezervă, oferta societății CFR Călători, la valoarea compensației unitare exprimată în lei/tren-km de 24,99 lei”, a precizat ARF
Pentru pachetul CSP-L2 vor fi alocate 13 rame electrice (12+1 rezervă), materialul rulant nou achiziționat de către ARF prin fonduri europene nerambursabile, ce vor fi folosite pentru prestarea serviciului de transport feroviar public de călători, distribuite pe cele 4 rute ale pachetului. Anual, aceste rame vor efectua 14.600 de rute (dus-întors), cu un total de 4.028.408.64 tren-km.
Serviciile din acest al doilea contract vor acoperi rute magistrale electrificate din nord-vestul și centrul țării, contribuind la îmbunătățirea serviciilor feroviare ce deservesc municipiile București, Cluj-Napoca, Brașov, Arad, Timișoara, Alba Iulia, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc și Deva.
Aceste contracte au prevăzută o valabilitate de maximum 48 luni și, respectiv, 50 de luni, și vizează 4 rute de serviciu public, respectiv: București Nord – Brașov – Cluj Napoca, București Nord – Brașov, Brașov – Deda – Cluj Napoca, Cluj Napoca – Deva – Timișoara Nord.
CFR Călători va contesta hotărârea comisiei de achiziție desfășurată prin Bursa Română de Mărfuri privind repartizarea a 13 rame electrice noi
Motivul: contestația are în vedere faptul că, în conformitate cu ultima oferta acceptată de către sistemul organizat de către B.R.M, oferta CFR Călători a fost de 24.84 lei/km și nu 24.99 lei/km așa cum retine
“Hotărârea mai sus invocată, preț la care operatorul INTERREGIONAL CALATORI SRL nu putea fi declarat, sub nici o forma, câștigător în dauna CFR Călători. CFR Călători, care reprezintă peste 80% din piata de transport feroviar de călători este și singurul operator care a început deja operarea primei rame electrice din primul lot de 12 rame, cu toate problemele inerente începutului de drum, probleme care NU s-au datorat CFR Călători dar pe care compania le-a considerat ca fiind obligatoriu de a fi depășite în vederea creșterii calității serviciului de transport prin operarea materialului rulant nou care este achiziționat prin diferite programe, de către statul Român. În acest sens CFR Călători a participat și va participa la toate procedurile organizate pentru atribuirea spre exploatare a acestui material rulant nou. Compania va uza de toate căile legale pentru ca acest material rulant nou să fie alocat pentru operare către CFR Călători, cu atât mai mult cu cât se estimează că exploatarea acestuia și condițiile care trebuie a fi îndeplinite, în fapt logistica necesară precum și calificarea personalului, nu pot fi asigurate în acest moment și nici chiar în viitorul apropiat, de nimeni altcineva în afara de CFR Călători. Din păcate prin criteriile de calificare pentru participarea la licitație nu se solicită dovezi clare ale capacității de exploatare, remizare, certificare a personalului din punct de vedere al siguranței feroviare pe secțiile ce urmează a fi deservite ci simple declarații că ele vor putea fi îndeplinite după eventuala livrare”, a transmis CFR Calatori.