Iohannis a desecretizat sedinta CSAT in care serviciile de informatii au prezentat rapoartele despre campania pe TikTok a candidatului Calin Georgescu

Președintele României, Klaus Iohannis, a fost de acord cu declasificarea, potrivit legii, la solicitarea instituțiilor emitente, a informațiilor prezentate de Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe și Ministerul Afacerilor Interne în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Apărare a Țării, din data de 28 noiembrie 2024.

Ce spun documentele MAI:

Peste 100 de influenceri au fost supusi unei actiuni de manipulare in privinta identitatii candidatului promovat. Peste 130 conturi de TikTok au diseminat video-uri utilizand anumite hastaguri majoritatea postarilor de acest tip nefiind marcate ca reclame platite. In concret o parte din textul de inceput utlizat de influenceri romani pentru promovarea candidatului prorus din Republica Moldova a fost regasit in cadrul postarilor mentionate. Cererea de servicii de publicitate a fost postata de o companie posibil fantoma. “In urma activitatilor specifice pe linie de contraspionaj au fost obtinute date certe care reeva intentiile unor persoane de pe teritoriul Romaniei de a initia actiuni de natura sa afecteze suveranitatea statului roman”, mai precizeaza raportul.

Campania informationala “echilibru si verticalitate” este identica cu campania “Frate langa Frate” derulata de Federatia Rusa in Ucraina, ambele realizandu-se prin manipularea unor micro influenceri legitimi. In romania fiecare influencer primea 390 lei/20.000 de urmatitori.

Documentele SIE:

Se mentine interesul Moscovei pentru cresterea sanselor candidatilor prorusi, de extrema dreapta, antisistem, “pacifistilor” si miscarilor nationaliste. In opinia Moscovei, extrema dreapta europeana este receptiva fata de Moscova si este un un trend ascendent de popularitate. Romania alaturi de alte state din flancul estic al NATO a devenit o prioritate pentru actiunile ostile ale Rusiei existand un interes in crestere la Kremlin pentru a influenta mood-ul si agenda in societatea noastra in context electoral prin: propaganda si dezinformare, sprijinirea unor candidati eurosceptici si alimentarea unor miscari antisistem, incurajarea nemultumitilor/provocarea de reactii emotionale la nivelul populatiei astfel incat sa puna presiune pe autoritati sa reduca/stopeze sprijinul pentru Ucraina. “Aprecium ca Romania este o tinta pentru agresiuni hibride ruse, inclusiv atacuri cibernetice, scurgeri de informatii si sabotaje”, se precizeaza in raport.

Documente SRI:

Ascensiunea lui Calin Georgescu in sondaje a fost determinata de o campanie coordonata de crestere a popularitatii, amplificata cu 2 saptamani inainte de data scrutinului, in special pe platforma TikTok, care a reusit sa-i asigure victoria in primul tur. Calin Georgescu era la un nivel de notorietate foarte scazut cu cateva saptamani inainte de scrutin. In sondaje din perioada 30 octombrie – 5 noiembrie, asupra intentiei de vot, candidatul Calin Georgescu era cotat la sub 1%. In sondaje, in perioada 15-20 noiembrie, aceasta a fost clasat pe locul 6 cu 6,2% intentie de vot iar la 20-21 noiembrie sondajele in cotau la 10,6%.

Reteaua de conturi asociata direct campaniei lui Calin Georgescu a fos formata initial din 25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok care au devenit foarte active cu 2 saptamani inaintea datei scrutinului electoral. S-a observat faptul ca 797 conturi care au format initial reteaua de sustinere au fost create inca din anul 2016. In raport se mai mentioneaza conduita TikTok care nu a sters continutul electoral conform unei solicitari AEP transmisa in data de 21 noiembrie.

Desi Calin Georgescu a declarat 0 lei buget de campanie electorala, Serviciul Român de Informații (SRI) precizează ca Bogdan Peșchir, care are afaceri în Brașov, i-a finanțat campania lui Călin Georgescu cu peste un milion de euro. Peșchir a lucrat la firme asociate cu criptomonede, care sunt deținute de Gabriel Prodănescu, cetățean cu dublă cetățenie, emigrat din 1995 în Africa de Sud. o firmă din Africa de Sud a contactat influencerii de pe TikTok, cărora le-a oferit câte o mie de euro pentru un clip de promovare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *