Încă 5km şi România va atinge pragul psihologic de 1.000km de autostradă

autostrada_a75

Ne mai trebuie 5 kilometri pentru a atinge borna de 1.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres. Pe hârtie, am putea circula, la final de an, pe încă 125 de kilometri de drumuri de mare viteză, de două ori mai mulţi faţă de câţi au fost inauguraţi în 2022. Specialiştii nu se hazardează, şi spun că, realist,  cel mult 80 de kilometri de autostrăzi vor fi gata anul acesta.

În 2023 vom ajunge la 1.000 de kilometri de autostrăzi în România. Bătălia pentru a atinge această bornă se dă între turcii care lucrează la un tronson de 13 kilometri pe Autostrada Transilvania şi compatrioţii lor care muncesc în momentul de faţă la lotul doi al Autostrăzii Zero, cea care va înconjura Capitala. Cei 16 kilometri au mari şanse să fie inauguraţi până la finalul verii.

Şi tot din A0, inelul de nord, există şanse bune să fie inauguraţi alţi 10 kilometri între DN1 şi A3. Cu şanse doar pe hârtie să fie gata până la final de an sunt şi alţi 18 kilometri ai inelului de sud – lotul 3, între A1 şi DN6. Întreaga autostradă, ar putea fi gata, în cel mai optimist scenariu, în 2025. Sunt şi alte drumuri de mare viteză care promit. Constructorii ar trebui să aibă şi mai mult spor în acest an pentru că vremea este de partea lor. Dacă în mod obişnuit, în domeniul infrastructurii rutiere, lucrările încep undeva în primăvară, în ultima vreme ele nici nu s-au oprit decât în anumite zile.

Cale lungă este şi până când vom merge la munte pe autostradă. Primele lucrări la drumul de mare viteză spre Braşov ar putea începe, cel mai devreme, în 2025. Vestea bună este că avem bani pentru infrastructură. Preponderent fonduri europene. În 2023,autorităţile estimează că vor cheltui în jur de 17 miliarde de lei doar pentru segmentul rutier, spre deosebire de 2019 – când s-au cheltuit doar 3,5 miliarde de lei. În 2022, s-au inaugurat 53 de kilometri de şosele de mare viteză în România. În 2021 circa 30 de kilometri, iar în 2020 – 60.