În România se vor înființa centre de educație timpurie de tipul grădinițelor comunitare și ludotecilor
Actul normativ asigură punerea în aplicare a unor prevederi legislative referitoare la organizarea și funcționarea serviciilor de educație timpurie.
Înființarea acestor centre este o măsură necesară pentru creșterea accesului copiilor de până la 6 ani la educație, în special în zonele izolate și dezavantajate sau în zonele aglomerate unde nu există locuri suficiente în creșe sau în grădinițe.
Prin Hotărârea adoptată astăzi, se stabilește funcționarea centrelor de educație timpurie complementare de tip lutotecă sau gradiniță comunitară, respectiv 50 de centre începând cu anul școlar 2024-2025, 50 începând cu anul școlar 2025-2026 și 50 începând cu anul școlar 2026-2027.
Totodată, actul normativ prevede modalitatea de organizare a activității pe grupe și condițiile necesare pentru înscrierea copiilor în aceste centre. Astfel, numărul de copii la grupă este în medie de 15, dar nu mai puțin de 10 şi nu mai mult de 20.
Programul de funcționare al serviciilor de educație timpurie complementare urmăreşte acoperirea nevoilor copiilor şi ale părinților acestora şi poate fi flexibil, însă nu poate depăși mai mult de 5 ore pe zi. Flexibilitatea programului de funcționare se referă îndeosebi la serviciile complementare tip ludotecă și/sau grup de joacă, caz în care copiii pot fi prezenți la program cel puțin 2 ore/zi.
În cazul serviciului complementar tip grădiniță comunitară, copiii vor trebui să frecventeze serviciul cel puțin 5 ore/zi, 3 zile/săptămână. În cazul serviciilor complementare tip ludotecă si/sau grup de joacă, copiii vor trebui să frecventeze serviciul cel puțin 2 ore/zi, timp de cel puțin 100 de zile pe an școlar.
Informații suplimentare:
Un număr de de 90 de centre vor fi finanțate prin PNRR (materiale şi dotări), iar costurile pentru personalul aferent se va finanța de la bugetul de stat. Celelalte servicii complementare nou înființate se vor finanța, în funcție de caz, de la bugetul de stat (costurile de personal, conform costului standard) sau din bugetele proiectelor (pentru resurse educaționale, dotări de diferite tipuri pentru operaționalizare servicii), după caz.
Serviciile de educație timpurie complementare nu se includ în rețeaua școlară din raza unității administrativ teritoriale.