Iași: 120.000 de mașini și 60.000 de locuri de parcare. Adresa trimisă de APTA către Primăria Iași

trafic iasi

APTA – Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ Iași a transmis o solicitare către Primăria Municipiului Iași pentru organizarea unei dezbateri publice privind politica de parcare.

În cadrul ședinței de Consiliu Local din data de 29.01.2021 va fi discutat proiectul de modificare a HCL nr. 390/09.10.2020 privind adoptarea impozitelor și taxelor locale și a altor sume care se fac venit bugetului local pentru anul 2021, ce propune indexarea taxelor de parcare cu indicele
inflației. Este vorba despre creșteri nesemnificative, dar care eludează problema de fond a actualului sistem de parcări publice: Haosul, faptul că marea parte a mașinilor sunt parcate gratuit, fără reglementare, ceea ce împiedică finanțarea unui sistem civilizat de parcări amenajate, care să armonizeze interesele tuturor participanților la trafic, de la șoferi la pietoni și beneficiarii spațiilor verzi. Hotărârea de Consiliu Local nu influențează
indicele de motorizare, cu protejarea unor zone critice, instituții și servicii cheie – școli, spitale, centrul istoric – și nu contribuie la fluidizarea traficului prin rezervarea de benzi dedicate transportului public și creare pistelor pentru biciclete pe carosabil.

În lipsa unei politici de parcare coerente care să se aplice tuturor deținătorilor de mașini, vedem în jurul blocurilor câteva locuri licitate și cel puțin încă pe atâtea mașini parcate pe lângă, blocând căi de acces, trotuare sau spații verzi. Tolerarea acestor comportamente încurajează achiziționarea de noi autoturisme, în unele cazuri ale aceleiași familii sau ale unor firme cu sediul într-un apartament, menținându-se ideea greșită asupra presupusei obligații a orașului de a oferi loc de parcare pentru fiecare maşină cumpărată.

La fel în centrul orașului, un număr mic de cetățeni folosesc parcările publice cu parcometru sau parcările private, în timp ce spațiul urban central este ocupat de multe mașini parcate haotic. Acest lucru scade atractivitatea zonei centrale, o transformă într-un loc prin care vrei să treci cât mai repede, nu să te bucuri, așa cum se întâmplă în centrele orașelor europene.

Din informațiile de la Serviciul Exploatare Patrimoniu din cadrul Primăriei, în noiembrie 2019 erau înmatriculate 120 000 mașini și existau 60 000 locuri de parcare (reşedinţă, parcări publice, în lungul bulevardelor, private etc.). În prezent sunt aprox. 8 200 locuri de parcare rezidențiale, prețul mediu de închiriere fiind 119 lei. Remarcăm că în ultimii 2 ani au fost încheiate mai puține contracte decât numărul locurilor de parcare scoase la licitație, unele locuri neavând pretendenți. Pentru anul curent este prevăzută scoaterea la licitaţie a 2.500 de locuri de parcare, număr care nu acoperă nici măcar estimatul de înmatriculări noi anuale.

Simpla indexare cu rata inflației a taxei de parcare plătită doar de o parte a celor ce parchează pe domeniul public nu va rezolva problema parcărilor, în condițiile în care măsura este luată izolat, pe tronsoane care permit și parcarea gratuită în lipsa unor măsuri de restricționare și/sau
sancţionare, ci va menține dezechilibrul în alocarea spațiului public și arbitrariul în găsirea unui loc de parcare.

Adresa trimisă de APTA către Primăria Iași, poate fi citită aici.