Hotelierii romani cer Guvernului scutiri de taxe locale, reducerea taxelor salariale si compensatii

Federatia Industriei Hoteliere din Romania solicita Guvernului mai multe facilitati pentru salvarea acestei ramuri economice. FIHR considera ca in acest moment exista un blocaj artificial de comunicare cu Guvernul si are nevoie de incredere si masuri ferme pentru ca hotelierii sa nu inchida afacerile. Principalele doleante ale hotelierilor:

  1. REDUCEREA consistenta a taxelor locale pe activele hoteliere in anii 2021 – 2025 in situația funcționarii fără restricții majore OUG nr. 69 din 2020 care a permis reducerea taxelor locale cu până la 50% s-a lovit de lipsa de înțelegere și de resurse a autorităților locale. La acest moment nu mai există nici cadrul legal pentru a face acest lucru în 2021 și în anii următori. Se ajunge la situația absurdă de a se plăti taxe locale pentru afaceri care nu funcționează în parametrii corecți din motive independente de operator, la o valoare stabilită de activul contabil și nu determinată de valoarea de piață, diminuată de criză. Existența unui fond de compensare a administrațiilor locale cu echivalentul acestor reduceri sau implementarea unui program de ajutor de minimis ar putea fi soluția cu care s-ar putea susține domeniul hotelier din perspectiva impozitelor locale. Mai mult, prevederea privind reevaluarea la cinci ani nu este respectată de multe autorități locale care solicită reevaluarea tot la trei ani, sau majorează semnificativ impozitul, în plină criză.
  2. ANULAREA taxelor locale de orice natura si altor taxe datorate unor asociații, pe perioada carantinărilor sau in perioadele restrângerii capacitaților, a programelor sau interzicerii desfășurării activității. La acest capitol sunt vizate toate taxele locale pe activele hoteliere, taxele pentru terase, taxele pentru promovare, taxe pentru avizele de funcționare. De asemenea se solicită anularea tuturor taxelor pentru drepturi de autor, sistem de taxe abuzive care sunt de ani buni contestate și care ar trebui să între într-un proces de redefinire structurală și valorică.
  3. ANULAREA – REDUCEREA taxelor salariale pentru angajații din hoteluri in perioada 2021-2025
    Este mai mult decât evident că în această perioadă industria ospitalității a pierdut cca. 40% din angajați care au migrat spre alte domenii de activitate sau sunt deja în șomaj. Criza de personal de la momentul așteptatei reveniri economice va fi și mai mare decât înainte de pandemie și o anulare a taxelor pe salariul minim și o reducere a taxelor pentru salarii nete de până la 2800 lei pentru angajații din turism ar putea fi singura soluție pentru a putea plăti salarii atractive și astfel domeniul hotelier să-și poată recupera foștii angajați sau să găsească alții calificați.
  4. ACORDAREA DE STIMULENTE FISCALE pentru investițiile noi in domeniu efectuate in perioada 2021-2025. Deși în ultimele trei decenii nu au fost susținute de autorități investițiile în industria ospitalității, în particular în domeniul hotelier, perioada în care 90% din profiturile proprietăților hoteliere au fost reînvestite, pentru a păstra apetitul investițional și pentru a crește încrederea în sustenabilitatea proiectelor noi de investiții, solicităm negocierea unui pachet de stimulente. Investițiile în domeniul hotelier generează atât locuri de muncă directe, dar și în domeniile colaterale. Investițiile membrilor FIHR sunt asumate cu recuperare pe termen lung și foarte lung, reprezentând 98% capital românesc. Ne putem inspira împreună de pe diferite alte piețe europene care acordă de mult timp astfel de stimulente, pregătind deja pachete noi pentru situația actuală de criză. Toți acești investitori locali pot alege să-și continue efortul pe piața locală, sau să testeze acele piețe mai deschise și mai atractive pentru investiții hoteliere.
  5. STATUL SA-SI RESPECTE PROMISIUNILE si sa acordare compensațiile financiare. În discuție sunt programările urgențe pentru plățile aferente granturilor: Măsura 2 si Măsura 3. De asemenea trebuie urgentate normele pentru OUG 10 care sa prevadă susținerea cu 20% din pierderea înregistrată in cifra de afaceri intre 2020 si 2019 pentru operatorii activi in piață înainte de 2019, dar si susținerea celor care au deschis afacerile in 2019 sau 2020 si care nu pot intra in acest program deoarece nu au termene de comparație cu anul 2019. Se impune plata cu celeritate către toate sectoarele afectate ale industriei ospitalității a restanțelor la plata concediilor medicale, la rambursările de TVA și a tuturor celorlalte restanțe ale statului către operatorii din turism.
  6. ASUMAREA URGENTA DE CĂTRE ROMANIA a principiilor certificatului digital de calatorie (certificatul verde). Soluția propusa la nivelul CE și valabilă în toate țările membre UE și care ar permite ridicarea progresivă, controlată și în siguranță a restricțiilor de călătorie, cu efecte benefice asupra circulației turistice sigure și controlate. România are o oportunitate fără precedent de a câștiga interesul piețelor străine europene, știind bine că circulația turistică de vacanță este semnificativ asigurată de turiștii români (peste 80%). Măsura ar asigura și reluarea la cote mai ridicate a călătoriilor de afaceri către România, ceea ce ar asigura venituri suplimentare hotelurilor urbane, major afectate de pandemie.
  7. PROMOVAREA DESTINAȚIILOR DIN ROMANIA prin legiferarea de urgenta a Organizațiilor de Management al Destinației. Astfel de structuri vor potența dialogul și relația funcțională activă dintre mediul local de afaceri și autoritățile locale, aducând beneficii rapide printr-un dialog permanent între actori, căutând și găsind soluții inclusiv în această perioada dificilă. Acțiunile profesionale ale OMD – urilor vor determina stimularea circulației turistice printr-o promovare adecvată prin alocarea și utilizarea onestă și eficientă a resurselor generate la nivel local, potentând susținerea financiară de la nivel central. De altfel FIHR a susținut si pana in prezent promovarea constanta a turismului romanesc, meritând mentionate campanii plătite de noi la BBC, campania Repatriot Turism, Experience Romania ori Romania Food Tour.
  8. REANALIZAREA IMPOZITULUI SPECIFIC pentru activitatea hoteliera astfel încât sa reprezinte un sprijin si pentru cei care fac investiții. Impozitul specific pentru industria ospitalității vine cu predictibilitate si simplificare pentru operatori, dar prezinta dezavantaje pentru operatorii care fac investiții masive si cărora pentru a le păstra apetitul de a investi trebuie sa le găsim cea mai potrivita forma de impozitare.
  9. REDEFINIREA SISTEMULUI VOUCHERELOR de vacanta cu începere din 2022. Este o măsură pe care multe țări europene l-au preluat și îl implementează ca soluție de susținere a domeniului hotelier local. Putem găsi împreună soluții inteligente încât acest sistem de vouchere să nu fie o povară pentru buget, în mediul public să se acorde numai sub un anume plafon salarial, să devină foarte atractiv și pentru angajatorii din mediul de afaceri privat, să poată susține categoriile vulnerabile financiar și să participe activ la extinderea sezonului turistic printro structura inteligentă de valori si perioade de valabilitate.
  10. EXINDEREA SISTEMULUI DE SUSȚINERE A DOBÂNZILOR si in perioada 2021-2023. Luând ca referință modelul IMM Invest din 2020 să se extindă la toate categoriile de companii din sectoarele puternic afectate de pandemie indiferent de mărimea companiei (nu exclusiv IMM), sau de forma lor de organizare juridică (cu aplicabilitate și pentru întreprinderi legate, de exemplu).