Filmul exploziei de pe cargo. SOS-ul disperat al marinarilor, convinşi că au lovit o mină marină, pe Canalul Sulina

Procurorii anchetează explozia şi din perspectiva unui act de sabotaj menit să blocheze navigaţia pe Canalul Sulina. Echipajul a fost evacuat în siguranţă de autorităţile române, după o operaţiune contra-cronometru, iar o navă militară a fost trimisă imediat în zonă, să caute eventuale dispozitive explozive.
Ora 06:50. Cargoul sub pavilion Togo, plin cu marfă, este zguduit de o explozie puternică. Cei 12 marinari de la bord cer ajutorul. Mai multe nave de la Garda de Coastră şi de la Autoritatea de Salvarea a Vieţii Omeneşti pe Mare ajung urgent în zonă.
“A fost emisă o alertă de distress medie de către echipajul navei şi s-a solicitat abandonul”, a declarat Cosmin Dumitrache, director ANR. “Operaţiunea a fost destul de dificilă, dar colegii mei cu asta se ocupă. A fost o misiune de salvare, şi-au făcut datoria cu brio”, spune Dorina Cocu, purtător de cuvânt ARSVOM.
Nava sub pavilion Togo staţiona în dreptul portului Sulina de nouă zile. Aştepta aprobarea să intre pe canalul Bîstroe ca să ajungă în portul Ismail din Ucraina. Datele preliminare arată că explozia s-a produs în sala motoarelor. Un bărbat aflat la bord a suferit răni uşoare.
“Oamenii, e decizia Poliţiei de Frontieră, să vadă statutul lor, să fie trimişi în ţara de origine sau să participe la lucrările care vor avea loc la bordul navei”, spune Nicolae Răduș, șef Căpitanie Sulina.
Nava veche de peste 40 de ani nu avea asigurare, iar specialiștii spun că era un pericol în sine doar că legislația nu impune un control în radă, ci doar în port. Așa se face că zeci, poate chiar sute de nave de genul acesta pot trece fără ca nimeni să le controleze, fiind un real pericol atât pentru echipaj, cât și pentru alte nave din jur.
Pista care se conturează acum este un posibil sabotaj pentru blocarea canalului Sulina. Procurorii au deschis o investigaţie legată de avarierea navei. Iau în calcul o explozie intenţionată pe nava plină cu ciment.