Fermierii si transportatorii ieseni au iesit din nou in strada

A continuat si astazi protestul fermierilor si transportatorilor, care asteapta masuri ferme din partea Guvernului fata de revendicarile lor. Pe drumurile din judetul Iasi, s-a marsaluit cu viteza redusa, in solidaritate cu evenimentele de la nivel national. Oamenilor le-a ajuns cutitul la os, dupa ce, mai bine de un an, doleantele lor au fost ignorate de autoritati. Fermierii romani se plang ca in continuare, cerealele ucrainene raman in Romania desi ele ar trebui doar sa tranziteze teritoriul tarii.

Tara noastra importa de 17 ori mai multe cereale din Republica Moldova, provenite de fapt, din Ucraina si acuza ca, de la intrarea in tara, niciun fel de autoritate a statului nu urmareste traseul acestora. In aceste conditii, Romania a fost invadata de cereale ucrainene, modificate genetic care se gasesc acum, cu usurinta in comertul din tara. Fara sa plateasca taxe vamale, ucrainenii sunt avantajati, in timp ce fermierii romani sunt tot mai amenintati de faliment, mai ales acum, pe fondul cresterii taxelor.

Fermierii romani nu mai rezista cheltuielilor. De la inceputul anului au crescut accizele la combustibil, pretul RCA-urilor, la fel taxele si impozitele. In tot acest timp, TIR-urile ucrainene intra in tara nestingherite si au prioritate in portul Constanta. Multe dintre ele nici macar nu mai ajung la Marea Neagra si se opresc in tara, spre disperarea fermierilor care nu mai au piata de desfacere. Amenintati cu falimentul, oamenii vor ca statul sa aplice masuri concrete.

“Noi avem reprezentantii nostri la Bucuresti care negociaza la Ministerul Agriculturii, ministerul Transporturilor, cu primul ministru pentru problemele care au aparut de-a lungul timpului atat la fermieri cat si la transportatori vis-a-vis de produsele care ne-au invadat din Ucraina, blocajul care exista in portul Constanta. Avem o lista de revendicari la reprezentantii nostri de la Bucuresti pentru a rezolva o parte din doleantele noastre si problemele cu care se confrunta agriculturii, care au ajuns in pragul falimentului. In acelasi timp se preconizeaza niste cresteri la motorina, combustibil, la rovinieta la RCA, ceea ce noi transportatorii si fermierii nu le mai putem suporta“, a declarat Ion Notingar – Fermier.

Totodata, fermierii se plang ca au avut probleme mari cu productia din cauza secetei si vor masuri de compensare in zonele in care nu a fost realizate sisteme de irigatii. Statul le solicita fermierilor ITP la utilaje dar nu inteleg cum va fi implementata masura din moment ce utilajele au gabarit depasit. In plus, oamenii considera ca poverile fiscale sunt mult prea mari pentru vremurile actuale.

A trecut enorm de mult timp si fermierii sunt tot mai stramtorati, intr-un context de razboi, intr-un context de seceta. Din aceasta cauza, ministrul trebuie sa ne rezolve aceste probleme in limita de bun simt. Fiind un protest spontan si de bun simt fiecare a putut sa vina cu orice fel de solicitare, cateva dintre ele sunt exagerate si nu pot fi gasite solutii pentru ele insa o mai buna comunicare in Planul National Strategic, in care sa ne spuna ce avem de facut ce trebuia indeplinit in septembrie 2023, va dati seama cat timp a trecut mi se pare de bun simt sa avem o comunicare urgenta“, a declarat Tiberiu Stan – Inginer.

In zonele agricole acoperite de sistemul antigrindină, fermierii acuză faptul că acestea produc mai mult rău decât bine și generează efect de secetă suplimentar. In acest context, fermierii cer studiul de impact care a stat la baza introducerii sistemului antigrindină în România. Guvernul sustine ca, din octombrie 2023 până în prezent, nu au intrat cereale ucrainene pe piața internă din România, fiind vorba doar despre tranzit către Portul Constanța, de unde mărfurile au plecat la export. Pe de alta parte, Marcel Bolos a vorbit dupa discutia cu fermierii si transportatorii despre introducerea sigiliilor electronice pentru inasprirea masurilor de tranzitare a Romaniei. În primele 25 de săptămâni ale anului comercial 2023/2024, România a cumpărat din afara blocului comunitar peste 232.000 de tone de grâu comun si se afla pe locul 4 din UE la import. Cele mai mari importuri vin acum din  Moldova și Ucraina.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *