Executivul aproba modernizarea a 55 locomotive electrice si 139 vagoane de calatori

Componenta de transport a Planului Național de Redresare și Reziliență include două reforme și patru investiții, modernizarea de material rulant destinat exclusiv transportului de călători fiind cea de a doua investiție aprobată. Situația materialului rulant care a determinat includerea investiției în PNRR, în rezumat se prezintă astfel:
-Vârsta medie a materialului rulant este de 30 de ani;
-Parcul de vagoane al operatorului de transport cu capital de stat, SNTFC CFR Călători S.A, însumează 2280 unități cu o vechime medie de 30 de ani, cu mențiunea că peste 770 de unități sunt mai vechi de
20 de ani, iar peste 220 unități sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor cuprinse în mersul trenurilor aferent anului 2023, respectiv a obligației de serviciu public;
-Parcul de locomotive al SNTFC CFR Călători S.A. este de peste 1080 unități, din care parcul activ însumează numai circa 440 de unități. Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezintă astfel:
locomotive electrice 38 ani, locomotive diesel 44 ani, iar automotoare 49 ani. Cele mai noi locomotive au
fost livrate în perioada 2009-2011.

Pe fondul investițiilor scăzute în modernizarea parcului de locomotive destinate remorcării trenurilor de călători, vârsta parcului depășește 30 ani, în timp ce o locomotivă din 10 are o vechime de peste 40 ani. Vechimea ridicată este dată de îmbătrânirea mai accentuată a parcului de locomotive diesel, în condițiile în care 16% din locomotivele electrice au o vechime cuprinsă între 30 și 40 ani, iar singurele locomotive noi sunt cele electrice, totuși într-o proporție de numai 1%. În condițiile în care locomotivele noi au fost puse în circulație în perioada 2009 – 2011, acestea nu sunt omologate în conformitate cu Standardele Tehnice de Interoperabilitate. Vitezele maxime de circulație ale locomotivelor electrice destinate remorcării trenurilor de călători din parcul activ al României variază între 120 km/h și 200 km/h. Ponderea este deținută de locomotivele apte de circulație la 160 km/h, urmate de cele cu viteza maximă de 120 km/h. Locomotivele cu viteza maximă proiectată de 200 km/h sunt locomotivele achiziționate în ultimii 15 ani, reprezentând și din acest punct de vedere doar 1% din parc.

Parcul de vagoane de călători este, de asemenea îmbătrânit și nu respectă cerințele Standardelor Tehnice de Interoperabilitate, inclusiv din punct de vedere al respectării normelor de transport privind persoanele cu mobilitate redusă. În timp ce peste 80% din parc are o vechime mai mare de 30 ani, numai 10% are o vechime mai mică de 15 ani. Materialul rulant al operatorilor români se confruntă cu multe probleme, care au un impact negativ asupra funcționării și nivelului de servicii. Actuala flotă de material rulant deținută de toți operatorii de servicii de transport feroviar public de călători din România, cu capital de stat sau privat, a depășit deja sau este pe cale să depășească ciclului său de viață. Din acest motiv, există riscul ca până în 2023 să nu mai existe o flotă de material rulant disponibilă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public. Cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de obligațiile de serviciu public.

Tehnologiile utilizate sunt depășite. În consecință, materialul rulant nu îndeplinește standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a CSP, care solicită, prin urmare, înlocuirea acestuia. Achizițiile privind modernizarea materialul rulant, prevăzute a fi finanțate din PNRR sunt următoarele:
o Modernizare locomotive electrice apte pentru viteza de 160 km/h si tractare de trenuri de pana la 16
vagoane – 55 bucăți
o Modernizare locomotive diesel-hidraulice de manevră – 20 bucăți
o Modernizare vagoane clasă – 109 bucăți
o Modernizare vagoane speciale (vagoane de dormit, cușetă, restaurant) – 30 bucăți

“Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *