Europa cumpără motorină înainte de interzicerea importurilor din Rusia

motorina

Țările europene au importat cantități fără precedent de motorină în decembrie, deoarece cumpărătorii se grăbesc să-și asigure aprovizionarea înainte de interzicerea UE asupra produselor petroliere rusești.

Potrivit unei analize realizate de firma de date de piață Refinitiv, împărtășită cu POLITICO, importurile de motorină în regiunea europeană au crescut la un record de 8,2 milioane de tone în decembrie.

Înainte de războiul din Ucraina, Rusia a furnizat de obicei mai mult de jumătate din importurile UE și aproximativ 10% din cererea sa totală de motorină – un combustibil vital pentru vehiculele rutiere, trenuri și transport maritim, precum și pentru mașinile industriale și agricole. Importurile de toate produsele petroliere rusești, inclusiv motorina, vor fi interzise de UE începând cu 5 februarie, într-una dintre cele mai dure sancțiuni de până acum împotriva Moscovei, menită să stoarca veniturile din fosile pe care Vladimir Putin le folosește pentru a-și finanța războiul împotriva Ucrainei.

Interdicția a stârnit temeri legate de o criză a aprovizionării cu motorină în UE în toiul iernii, într-un moment în care consumatorii suferă deja de o inflație ridicată, iar industriile simt povara prețurilor vertiginoase la energie. Dar excesul recent de importuri va însemna probabil că orice problemă nu va fi resimțită imediat după interzicerea motorinei, au spus analiștii de piață.

Importurile record din decembrie includ achiziții semnificative, de ultimă oră, de motorină rusească din UE, care continuă până în ianuarie, potrivit analizei Refinitiv. Țările europene și Turcia au importat 3,51 milioane de tone de motorină din Rusia în decembrie.

Germania a fost cel mai mare importator al UE de motorină rusească, aducând 604.000 de tone în decembrie, cel mai mult din mai 2020. Importurile au crescut și de la furnizori alternativi din Orientul Mijlociu, precum și din India și China, unde activitatea economică scăzută din cauza COVID a redus cererea internă și a forțat Beijingul să permită rafinăriilor să exporte mai multă motorină.

Kuweitul și Arabia Saudită au devenit principalii exportatori alternativi, probabil că vor înlocui cel puțin unele livrări rusești de motorină odată ce interdicția va intra în vigoare, a declarat Claudio Galimberti, de la firma de cercetare energetică Rystad.

„Deficitul Europei va fi aproape de jumătate de milion de barili de motorină”, a spus Galimberti, adăugând că UE nu are capacitatea de rafinare pentru a umple golul. Prin urmare, Europa va trebui să se bazeze pe importurile din surse alternative către Rusia. Totuși, temerile legate de o lipsă reală de motorină se risipesc. „Nu ne aflăm într-o situație în care vom seca în zone din Europa”, a adăugat Galimberti. „Dar prețul motorinei ar putea crește chiar mai mult decât a fost în ultimul an.”