Elevii ucraineni vor merge la școală doar ca audienți

elevi

Elevii refugiați din Ucraina vor participa la cursuri doar în calitate de audienți. La nivelul județului Iași există ONG-uri unde elevii ucraineni au posibilitatea de a învăț limba română de la voluntari. Despre cum învață autoritățile să îi integreze pe copii și elevii ucraineni în școlile din România.

A trecut mai bine de jumătate de an de când refugiații din Ucraina au venit în România, pentru a fugi din calea războiului. De atunci și până în prezent, o parte dintre adulți au reușit să se integreze în Iași, să își găsească un loc de muncă și să se întrețină. Situația nu este la fel de simplă când vorbim despre integrarea copiilor și elevilor ucraineni în grădinițele și școlile din România. Mai este puțin timp până când școala va începe, însă copiii vor putea merge la cursuri doar în calitate de audienți.

Din păcate, autoritățile române se cam bâlbâie la răspunsul acesta. Unii spun că statutul de audient este forma pe care o oferim ucrainenilor. Nu știm dacă statutul acesta se va termina într-o lună. Așteptăm să vedem ce spun autoritățile noastre și cum se trece de la audient la cursant, înscris cu adevărat la învățământul românesc, a declarat Mihaela Munteanu, coordonator Centru Refugiați Nicolina.

La Centrul de Refugiați din Nicolina, zeci de copii și elevi învață limba română.

Facem servicii pentru copiii ucraineni din tot Iașul, așa se face că la Școala de Vară care este în plină desfășurare acum. Sunt 45 de copii cu vârste între 8-12 ani. Mai avem un program pentru copii cu vârste între 3-7 ani. Acolo sunt 36 de copii, iar Școala de Română sunt și pentru adulți și pentru copii. Împreună sunt 190 de persoane, a mai declarat Mihaela Munteanu, coordonator Centru Refugiați Nicolina.

Conform Inspectoratului Școlar Județean Iași peste 110 copii și elevi vor începe pe data de 5 septembrie școala.

Repartizarea copiilor s-a făcut respectând vârsta, nivelul dezvoltării lor și declarațiile parcurse în școala de origine, apropierea de domiciliul, nevoile de  învățare a fiecărui copil în parte. În unitățile în care au fost repartizați preșcolarii și elevii vor participa la activități didactice în calitate de audienți la activitățile școlare și extrașcolare și vor beneficia de consiliere psihopedagogică, a explicat Antonina Bleorț, pur.cuv. ISJ Iași.

Sonia este din Ucraina și a venit în urmă cu cinci ani în Iași pentru a studia. Ea este studentă la Facultatea de Finanțe și Administrarea Afacerilor din cadrul UAIC și a învățat de la zero limba română.

Eu am venit în România în anul 2017. Am făcut anul pregătitor aici pentru studenți străini.

Îmi place facultatea și sistemul educațional în România. Eu am venit pentru facultate.

– Cum este limba română? Este grea?- Este o limbă foarte frumoasă și foarte melodică. Mi se pare că este puțin mai grea decât limba engleză. Nu pot să spun că a fost foarte ușor când eu am învățat limba dar mie îmi place”, a spus Sonia, profesor de limba română.

De o lună de zile, Sonia le predă limba română copiilor și elevilor din cadrul Centrului din Nicolina. Tânăra spune că a fost datoria ei să îi ajute pe elevi să învețe limba română așa cum alții au învățat-o alții pe ea.

La ora 12.00, la noi începe Școala de limba română. Noi avem două grupe: prima copii 6-8 ani și a doua grupă de la 9-13 ani. Nu am avut altă variantă. Asta e datoria mea ca ucraineancă, care știe limba română…, a mai spus Sonia, profesor de limba română.

Zi de zi, elevii refugiați fac pași mici pentru a înțelege și învăța cuvintele simple din limba română.

Elevii care vor avea calitatea de audienți vor fi notați într-un catalog special, fără a avea posibilitatea de a echivala studiile din România cu cele din Ucraina.