Dumitru Oprea: Școala online este altfel de şcoală!

Răbufnirea post – pandemie

Trecerea la şcoala online, în contextul creşterii numărului zilnic de infectări cu coronavirus, a fost făcută în România doar ca o formă de salvare a educaţiei. Fondul a fost şi este, încă, ignorat.Cursurile online nu sunt o noutate pentru învăţământ.

În sistemele de educaţie din Vest au fost implementate, în paralel cu şcoala clasică, de multe zeci de ani, platformele digitale. În România, interesul pentru un sistem hibrid, în care să fie şi câteva ore online, mai ales în învăţământul universitar, a fost minim.Programa pentru învăţământul online este diferită faţă de cea clasică, pentru că presupune mai multă interacţiune, dar mai ales fiindcă un elev sau un student nu poate sta în faţa unui ecran tot atât de multe ore cât ar fi stat în sala de clasă. Doar pandemia de COVID-19 a grăbit introducerea în România – şi în multe ţări ale lumii – a şcolii online. Dar procedura de trecerea spre acest tip de cursuri nu a fost pregătită deloc.

Practic, a fost păstrată aceeaşi programă şcolară şi acelaşi număr de ore ca pentru învăţământul fizic. Însă, una e să înveţi în sala de clasă, cu pauze şi cu interacţiune directă cu cadrul didactic şi cu colegii, şi alta este să faci cursuri de acasă, ţintit şase ore pe un scaun, în faţa unui ecran. Este mult mai obositor şi, în timp, consumator de entuziasm.Pericolul este în primul rând de ordin fizic. Presiunea asupra coloanei vertebrale a copiilor este mare, presiunea asupra ochilor este mare, mâinile obosesc.

Până şi aparatura de transmisie (calculator, laptop, tabletă sau telefon) oboseşte după o funcţionare continuă.Dar, mai ales, orele, desfăşurate după acelaşi tipar, calupuri de câte 5-6 la rând, scad din puterea de concentrare a elevilor şi a studenţilor. Spre finalul programului, nu mai reţii nimic din ceea ce ţi se prezintă.Se impune, aşadar, adaptarea programei şcolare la noul sistem, precum şi îmbunătăţirea competenţelor digitale şi pedagogice ale elevilor, părinţilor, studenţilor şi a cadrelor didactice.

Școala online este, practic, o strategie nouă, nu doar o schimbare tehnologică. Presupune o abordare novatoare integrală şi integrată a formelor de educaţie. Programele analitice trebuie gândite în colaborare cu medici, psihologi, informaticieni, jurişti şi alţi experţi.Iar şcoala online din România trebuie să fie altfel de şcoală!