Dumitru Oprea: ”Piaţa agroalimentară încă poate avea un viitor”

Auzim de ani de zile cum se plâng micii producători agricoli că nu au unde să îşi vândă marfa. Ei nu au puterea de a livra legume şi fructe la fluxul cerut de supermarketuri, dar, după cum constatăm în majoritatea oraşelor din România, nu au nici alte variante.Sectorul agricol trebuie să devină un motor de creştere economică a României şi o sursă de locuri de muncă pentru cei din mediul rural. Dacă sprijinim producătorii locali să-şi vândă legumele şi fructele, îi ajutăm să angajeze oameni care să lucreze pământul şi toată lumea are de câştigat.Piaţa agroalimentară, acel loc unde micii producători ar putea să vândă direct românilor care caută legume şi fructe de calitate, fără exces de chimicale şi fără comisioanele intermediarilor, este controlată de falşi producători.Din păcate, majoritatea spaţiilor destinate acestor pieţe nu s-au schimbat deloc în ultimii 50 de ani, fiind dotate cu aceleaşi tarabe mici, îngrămădite, unde ţăranii abia pot să îşi expună marfa.Deseori, ei nici nu au acces în piaţă, pentru că există aşa numitele „taxe de tarabă“, despre care ei vorbesc cu frică, există intermediarii şi speculanţii care nu le permit să-şi vândă singuri legumele şi fructele.Mai mult, fac faţă cu greu evaziunii fiscale din domeniul importului de legume şi fructe, iar acolo unde ar trebui să se vândă roşii şi castraveţi româneşti, ceapă sau varză locală găsim portocale, banane, kiwi sau mango.Mai grav este că în loc să vedem directori de piaţă preocupaţi să îi ajute pe ţărani, găsim personaje care încasează salarii uriaşe din bani publici şi care cel mult se ocupă că culeagă „taxele de tarabă“.Cer autorităţilor îndreptăţite să ia în serios această problemă. O piaţă modernă înseamnă condiţii moderne pentru vânzarea mărfii, în siguranţă pentru micul producător, fără intermediari care să mărească artificial preţul cu care legumele şi fructele ajung la români.