Deputatul USR, Filip Havârneanu, gazdă la Iași pentru Caravana Educației EDU 5

WhatsApp Image 2022-11-01 at 09.49.16

Deputatul ieșean Filip Havârneanu a fost zilele trecute gazda unei dezbateri pe probleme de educație, la Iași, unde, alături de alți colegi parlamentari, a ascultat opinia elevilor, studenților și a cadrelor didactice cu privire la sistemul actual de învățământ. Caravana EDU 5 a ajuns în marile orașe ale țării și principalul subiect de discuție a fost legat de Legile Educației și forma lor problematică.

A patra dezbatere s-a desfășurat la Iași, la invitația deputatului Filip Havârneanu și a parlamentarilor din grupul de lucru USR Plus Pentru Educație. Au participat invitați din întreaga sferă a educației, din dorința de a asculta idei și propuneri cât mai variate. „În prima parte, am susținut o conferință de presă, apoi am demarat consultările cu invitații cărora le mulțumim pentru prezență, este importantă pentru noi, pentru a înțelege și mai bine direcția în care trebuie să îndreptăm sistemul de educație și ce se dorește a fi reparat. Mesajele pe care le-am primit vor ajunge mai departe la Senat, dar și la Camera Deputaților. Caravana EDU5 înseamnă, de fapt, o serie de ample consultări în primul rând cu beneficiarii actului de educație, a căror voce este a fost ignorată de minister. Majoritatea solicitărilor au rămas undeva, pe hârtie, nu au fost luate în considerare, ori, actul de educație nu poate fi pus la punct fără susținerea și comunicarea cu cei direct implicați. Vrem să știm dacă există o compatibilitate între viziunea noastră, propunerile noastre și dorințele celor care luptă pentru o educație de calitate”, a declarat Filip Havârneanu, care este și secretar al Comisiei pentru Învățământ de la Camera Deputaților.

Legile educației sunt o falsă reformă

În cadrul dezbaterii de la Iași, problemele ridicate de invitați au fost aceleași pe care le tot auzim în ultimii ani și pe care niciun Guvern nu le-a putut rezolva. “Principalul subiect în jurul căruia am gravitat a fost legat de Legile Educației, care după 33 de ani, nu vin să aplice reforma, ci să împuternicească politicul infiltrat în învățământ. Legile Educației nu sunt centrate pe elev, pe student, ci vin să vulnerabilizeze un sistem care chiar funcționează cu un minim istoric, din cauza iresponsabilității unui stat condus de cei care nu văd utilă performanța în învățământ, din moment ce, angajările se fac ca în clanuri, fără condiția competenței. Pe scurt, vrem ca școala, în ansamblu, să însemne o șansă pentru copii, nu o instituție de manevră care răspunde politic. Reducerea abandonului școlar, egalitatea de șanse în educație, transportul elevilor, incluziunea, creșterile salariale ale profesorilor și dotarea unităților de învățământ, adică cele mai sensibile probleme, fix acestea nu sunt rezolvate de noile Legi ale Educației.  Plagiatorii care caută acoperire sunt rugați să nu folosească legea educației drept umbrelă și să nu insiste să transforme actul de educație într-o comandă politică nocivă, unde nu se ține cont nici de integritate, nici de management performant, nici de adaptarea sistemului la timpul prezent, să nu uităm că elevii învață după manuale depășite, poate chiar și de 16-20 de ani”, a mai adăugat parlamentarul ieșean.

Filip Havârneanu a precizat că invitații săi au pus întrebări despre incluziunea școlară, despre sprijin pentru copiii de etnie rromă, pentru ca nici aceștia să nu renunțe la școală, despre discriminare, despre situația salarială a profesorilor și despre lipsa de motivație a tinerilor pentru a urma o carieră didactică. Mai mult, tinerii de față și-au exprimat nemulțumirea față de faptul că nu își găsesc un loc pe piața muncii după finlizarea studiilor universitare, pentru că încă nu există o corelare a cunoștințelor dobândite în școală cu oferta de angajare. “Noile Legi ne-au creat neplăcuta senzație că adevăratele probleme nu vor să fie văzute, însă nu mai putem tolera ca alte generații să fie sacrificate și alți copii să devină invizibili pentru sistemul care ar trebui să îi ridice”, a menționat Filip Havârneanu.