Companiile aeriene trebuie să monitorizeze dârele avioanelor, în conformitate cu noile reguli climatice ale UE

Companiile aeriene care operează zboruri de pe aeroporturile europene vor trebui să raporteze în curând Comisiei Europene impactul estimat asupra climei al traseelor de vapori de la motoarele cu reacție, precum și cantitatea de dioxid de carbon pe care o emit anual.
Industria aeriană a făcut lobby intens împotriva noilor reguli – adoptate de delegații guvernamentali cu spunând că nu există suficiente date de cercetare privind efectele.
Dar Comisia Europeană, deși recunoaște „incertitudinile inerente” cu privire la impactul climatic non-CO2 al industriei aviației, a spus că „contribuția netă la încălzirea globală a fost bine cunoscută” și că noile cerințe de raportare ar ajuta la o cunoaștere suplimentară.
„Studiile au arătat că incertitudinea acestor efecte nu este un motiv suficient pentru a evita acțiunea”, a spus executivul UE.
Contrailele conțin oxizi de azot, carbon negru și alte substanțe dăunătoare climei și s-a demonstrat că promovează acoperirea norilor în atmosfera înaltă, unde, spre deosebire de norii de jos, ajută la captarea căldurii.
Unele estimări sugerează că, contribuția lor la încălzirea globală este cel puțin la fel de mare ca a celor 2% din emisiile de dioxid de carbon din lume care provin de la aeronave.
Grupurile de mediu au criticat o excludere temporară pentru zborurile pe distanțe lungi în conformitate cu textul final convenit. Regulile se vor aplica anul viitor doar zborurilor dintre aeroporturile din Spațiul Economic European – adică UE plus Islanda, Norvegia și Elveția.
„Companiile aeriene pe distanțe lungi primesc încă o dată un tratament preferențial din partea UE”, a declarat Krisztina Hencz, manager de politici aviatice la grupul de lobby Transport & Environment de la Bruxelles. „Au muncit din greu pentru a submina acțiunile și cercetările privind non-CO2 și sunt recompensați pentru eforturile lor.”
„La sfârșitul zilei, această propunere a fost acolo pentru a ajuta la o mai bună înțelegere a problemei non-CO2 și acest efort a fost împiedicat”, a declarat Hencz pentru Euronews, menționând că, companiile aeriene au câștigat doar o concesiune limitată de la parlamentari – regulile se vor extinde. pentru toate zborurile către și în afara UE din 2027.
Legislația urmează unei reforme recente a sistemului european de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS), conform căreia anumite companii trebuie să liciteze pentru cote pentru fiecare tonă de CO2 pe care o emit. Prețul este în prezent de aproximativ 70 EUR pe tonă – aproximativ emisiile unei călătorii transatlantice dus-întors a unui singur pasager.
Noua lege a UE stabilește, de asemenea, reguli privind modul de estimare a amprentei de carbon a carburanților durabili pentru aviație, care pot fi produși din biocombustibili, deșeuri organice sau hidrogen verde.
Orice combustibil a cărui amprentă de carbon pe ciclu de viață este cu cel puțin 70% mai mică decât cea a kerosenului standard va fi evaluat cu zero emisii în scopul schemei de comercializare. În cazul în care energie electrică regenerabilă este utilizată pentru a sintetiza combustibili durabili, aceasta trebuie să provină de la turbine eoliene dedicate nou instalate, panouri solare sau capacitate similară.