Comisia Europeană ar putea relaxa normele standardului de poluare Euro 7

poluaree-810x463

Comisia Europeană nu va cere o reducere drastică a poluării emise de automobile în viitorul standard Euro 7, potrivit unui proiect legislativ obținut de POLITICO.

Proiectul de norme sugerează stabilirea standardelor de emisii pentru autoturisme și camionete la același nivel cu cele în vigoare în prezent pentru mașinile pe benzină, în conformitate cu standardul existent Euro 6.

Aceasta este o victorie uriașă pentru industria auto, care nu va trebui să facă investiții mari în următorul deceniu pentru a reduce poluarea în următoarea generație de mașini cu motoare cu combustie internă – o tehnologie care urmează să fie eliminată până în 2035, conform noilor norme aflate în curs de negociere.

„Având în vedere circumstanțele geopolitice și economice actuale, a fost efectuată o revizuire finală”, a declarat Comisia în evaluarea introductivă a impactului proiectului său de legislație Euro 7, citând creșterea poverii costurilor cu energia și materiile prime pentru industrie.

„Acest lucru pune … o presiune fără precedent asupra lanțului de aprovizionare cu autovehicule și ridică probleme de accesibilitate pentru consumatori, într-un context general de inflație ridicată”, se arată în proiect.

Drept urmare, executivul UE a declarat că acționează pentru a „minimiza” costurile asociate cu solicitarea industriei de a dezvolta tehnologii mai puțin poluante pentru motoare, având în vedere că este deja aproape de a stabili un mandat de vânzări cu emisii zero pentru autoturismele și camionetele noi începând cu 2035, ca parte a unei legislații separate privind standardele de CO2.

Industria auto face lobby împotriva noilor norme Euro 7, argumentând că acestea vor impune noi costuri în același timp în care producătorii auto investesc în vehicule electrice.

„Din punctul de vedere al industriei, nu avem nevoie de Euro 7, deoarece va atrage resurse pe care ar trebui să le cheltuim pentru electrificare”, a declarat directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, la Salonul Auto de la Paris din această săptămână, adăugând: „De ce să folosim resurse limitate pentru ceva pentru o perioadă scurtă de timp? Industria nu are nevoie de așa ceva și este contraproductiv”.

Proiectul Comisiei îi consternează pe cei care militează pentru mașini nepoluante.

„Lobby-ul industriei auto s-a opus cu înverșunare Euro 7”, a declarat Anna Krajinska de la ONG-ul ecologist Transport & Environment. „Acum, Comisia a cedat în fața cererilor lor. Profiturile constructorilor de automobile au prioritate față de sănătatea a milioane de europeni.”

Normele Euro 7 sunt în curs de elaborare de patru ani și au înregistrat deja întârzieri semnificative. Acestea vor extinde domeniul de aplicare a normelor privind poluanții pentru a acoperi particulele fine, împreună cu particulele provenite de la anvelope și frâne și poluanți precum monoxidul de carbon și oxizii de azot. De asemenea, vor aborda durabilitatea bateriilor.

Normele urmează să fie publicate la 9 noiembrie.