Cezar Nache, un tanar care vrea un viitor in tara lui. Cum gandeste noua generatie?

Sharing is caring!

Cezar Nache, un tanar exceptional, vrea sa-si faca un viitor in tara lui. A sustinut astazi ultima proba scrisa la bacalaureat si a fost de acord sa stea cu noi la povesti, despre sistemul educational, despre viata, trecut si mai ales viitor.

Cezar ne-a povestit  cu franchete despre viata lui de elev in Romania, de cand era in scoala primara si pana astazi, la examenul de maturitate.

Nache Cezar, elev Liceul Teoretic Vasile Alecsandri: “Daca as sta putin sa ma gandesc, am sustinut cateva examene. Nu neaparat evaluari dar concursuri de admitere. Primul concurs a fost sustinut in clasa a IV-a, pentru ca, dupa cum bine stim si acum se realizeaza aceasta trecere de la o scoala gimnaziala sau de la un liceu la altul, prin intermediul unui concurs. Atunci, din cate imi aduc aminte, am participat la un concurs intitulat ‘Urmasii lui Moisil’ pe baza caruia am fost admis in ciclul gimnazial la liceul de infomatica. Mai apoi, m-am transferat la Colegiul National si in clasa a VIII-a am sustinut Evaluarea Nationala si in urma careia am ajuns elev la Liceul Teoretic Vasile Alecsandri, iar acum am sustinut examenul de Bacalaureat”.

Cezar Nache a trecut cu responsabilitate, emotii dar si cu multa seninatate, prin toate etapele de pana acum.

“Cel mai mult a contat pentru mine Evaluarea Nationala pentru ca se pune destul de multa presiune asupra elevului, atat din partea parintilor cat si din partea cadrelor didactice. Sa spunem ca, spre deosebire de examenul din clasa IV-a, cadrele didactice nu mai pun chiar atat de multa presiune asupra elevului, dar totusi exista intotdeauna oarecare emotii care provin din starea aceea de tensiune interioara profunda…Am putea spune ca au jucat un rol destul de important pentru ca este necesara o sustinere afectiva mai mult decat am putea spune, eventualele pregatiri sau meditatii pe care le platesc sau nu, in cazul in care nu este nevoie. Pentru ca, in aceste momente este important sa ai pe cineva alaturi, sa ai un punct de sprijin, sa ai pe cineva care sa te incurajeze mai ales in timpul examenului de Bacalaureat, pentru ca mai intai de toate este examenul maturitatii, un examen care decide viitorul”, a completat Cezar.

Cat despre sistemul de la noi…

“Parerea mea este ca, sistemul educational romanesc este unul de calitate, insa exista si mici exceptii, exista oarecum mici neintelegeri a ceea ce ar trebui sa reprezinte scoala si a modului in care elevii ar trebui sa se pregateasca. Spre exemplu, vorbind din experienta personala, a contat mult mai mult cat m-am pregatit acasa pentru anumite examene si pentru anumite concursuri, decat pregatirea stricta de la scoala. La urma urmei, daca ar fi sa cumulez aceste experiente as putea spune ca amandoua m-au ajutat sa ajung unde sunt acum”, a mai spus liceanul.

Cu o maturitate dezarmanta, tanarul iesean aduce argumente pentru cateva schimbari care ar trebui facute in scoala romaneasca a secolului XXI.

“Parerea mea este ca, fiecare sistem educational exista cu un motiv. Daca in tari precum Norvegia sau Suedia educatia se face putin altfel, la noi exista intr-adevar un sistem care seamana destul de mult cu cel din secolul al XX-lea. Am putea spune ca nu exista asemenea comunicare deschisa intre elev si profesor, desi am vazut ca lucrurile la noi se mai schimba. Elevii au inceput sa devina prieteni cu profesorii, au inceput sa schimbe informatii, idei, pareri si consider ca in scurt timp si la noi ar putea sa se implementeze un sistem similar care sa aduca beneficii atat parintilor, cat si profesorilor, cat si elevilor. Nu stiu daca pot raspunde la aceasta intrebare. Nu stiu daca este un prag decisiv, pentru ca, la urma urmei educatia este un proces continuu. Trebuie sa fim constienti de faptul ca intreaga durata a vietii noastre suntem educati si ne autoeducam. Cu alte cuvinte cred ca intreg procesul educational este relevant in definirea fiecarei persoane. Cred ca, cea mai mare problema pe care o poate intalni un elev din Romania este modul in care ar trebui sa se raporteze la informatia predata la scoala, pentru ca informatia respectiva este oarecum inscrisa intr-un sablon. Elevul ar trebui sa depaseasca acel sablon si sa intre in profunzime, sa se intrebe de ce lucrurile stau asa si nu altfel”, a adaugat Cezar Nache.

 In Romania, examenul de bacalaureat este recunoscut ca fiind examenul de maturiatate. Cezar crede ca e nevoie de pregatire permanenta, in totii ani de scoala, pentru ca acesta chiar sa fie pragul spre urmatoarea etapa a vietii.

“Daca am depasit examenul de Bacalaureat, cel mai probabil le voi putea depasi si pe celelalte. Bacalaureatul trebuie vazut ca un fel de pregatire pentru ce va urma, nu este un punct terminus, ci este abia un inceput pentru viitoarele examene ale vietii.  Consider ca o pregatire temeinica si o nota buna il ajuta pe elev sa constientizeze capacitatile pe care acesta le are si sa se automotiveze pe viitor sa isi poate atinge adevaratele teluri… Sfatul meu pentru ceilalti ar fi sa se pregateasca din timp. Pregatirea din scurt nu este intocmai bine pentru ca, dupa cum bine stim, in cadrul fiecarei probe de Bacalaureat exista foarte multa materie care trebuie invatata si mai ales care ar trebui asimilata corespunzator, dupa cum bine stim memorarea mecanica nu ajuta foarte mult, decat pentru cei care dispun de ea din plin. Sa zicem ca o pregatire cu cel putin jumatate de an inaintea examenului de Bacalaureat si apoi o recapitulare incepand de la data cand s-a terminat scoala,pentru ca, de exemplu anul acesta a fost o diferenta de aproape o luna de la data finalizarii scolii si pana la inceperea probelor scrise.

Cezar este unul dintre tinerii exceptionali ai Romaniei care isi doreste un viitor in tara in care s-a nascut.

 “Tinand cont ca voi termina cursurile Facultatii de Filozofie peste 5 ani cel mai probabil, imi doresc  sa ma indrept catre cercetare si de ce nu, sa devin profesor, pentru ca imi place exercititul pedagogic. In primul rand sunt pasionat de modul in care poti influenta o persoana sa invete, pentru ca din cate am descoperit nu neaparat informatia este cea care il face pe elev sa persevereze, ci mai degraba atasamentul afectiv fata de o anumita materie sau un profesor”, a mai spus tanarul.

Cezar mizeaza pe dezvoltarea personala, pe interactiunea umana sanatoasa si pe incredere.

“Din punctul meu de vedere, tinerii ar trebui in ziua de astazi sa se concentreze asupra modului in care se pot dezvolta pe ei insisi,ar trebui sa aiba mai multa incredere, sa caute modalitati prin care sa se afirme pe plan cultural, pe plan literar, pe plan artistic. Tot ceea ce considera ei ca i-ar putea ajuta si sa nu se lase demoralizati de conjuncturile nefaste uneori, pe care le-ar putea aduce viata, pentru ca sunt tineri, acest lucru l-am constientizat si eu si in urma unor mici probleme sau mari probleme, acestea se pot trece cu usurinta atunci cand exista incredere”, a adaugat Cezar Nache.

 

shares