Ce pasi va face proiectul autostrazii A8 in 2025?
Autostrada A8 este un proiect asteptat de soferi si de mediu economic din Iasi si Moldova. Autoritatile implicate in desfasurarea acestui proiect vital pentru dezvoltarea Regiunii Nord-Est spera ca lotul care traverseaza judetul Iasi sa fie gata pana in 2026. Pe acest segment va fi o premieră pentru România: tuneluri cu trei benzi pe sens.
Aceste lucrări au stârnit dezbateri aprinse din cauza costului estimat la aproximativ cinci miliarde de euro, un preț care a ridicat semne de întrebare tinand cont ca nu sunt munti de traversat. Una dintre explicațiile pentru aceste costuri ridicate este reprezentată de complexitatea tunelurilor propuse de către proiectant.
Singurele portiuni din autostrada A8 aflate in executie sunt primul lot de la Targu Mures-Miercurea Nirajului si sectiunea III Leghin-Targu Neamt. Restul sectiunilor sunt in faza de licitare sau bat pasul pe loc. Exista decalaje foarte mari, insa unii membrii ale unor asociatii spun ca lucrarile ar incepe in luna septembrie.
Autostrada A8 urmează să traverseze zona Moldovei, unde relieful predominant este de tip podiș, caracterizat de diferențe de altitudine semnificative. Studiul geotehnic preliminar a relevat că o treime din traseu se află în zone cu risc mare de alunecări de teren, solurile din această regiune fiind de tip argilos, cu o sensibilitate ridicată la umezire.
Această provocare geologică a impus soluții tehnice complexe. Faza de proiectare a sectiunii Targu Mures-Miercurea Nirajului a inceput in mai, iar executia ar incepe in daca nu mai sufera intarzieri. Acest contract, în valoare de 2,46 miliarde de lei, presupune inclusiv construcția drumului de legătură dintre A8 și A3 în lungime de 2,4 km.
Catalin Urtoi, presedinte CA CNIR: “Leghin-Motca are un termen de incepere din februarie, iar lotul acesta si ce de la Miecurea Nirajului este finantat prin PNRR cu finalizare decmebrie 2026. Loturile din judetul Iasi in momentul de fata avem de la Motca la Targu Frumos si de la Targu Frumos la Letcani 2 loturi care au trecut de Consiliul de Administratie al POIR si in procedura de licitatie, iar de la Letcani la Ungheni urmeaza sa treaca prin aceeasi procedura in cadrul Consiliului de Administratie dupa care se va demara si aici licitatia“.
Sectiunea montana este una dintre cele mai dificile proiecte de infrastructura din tara. Valoarea acestui lot este de aproximativ 3,9 miliarde lei fără TVA, finanțat în procent de 40% și 60% bugetul de stat.
Ovidiu Laicu, director DRDP Iasi: “Am convingerea ca in 2025 vom finaliza ceea ce noi am pregatit in 2023-2024 pentru ca un proiect de infrastructura ii trebuie timp ca sa se maturizeze. Centura Podu Iloaiei pot sa va spun ca am finalizat-o, studiul de fezabilitate. Compania Nationala de Drumuri a achizitionat auditul pentru siguranta circulatiei, o piesa necesara pentru avizarea la CNAIR. Daca nu sunt conditionari va urma la Ministerul Transporturilor si indicatorii tehnico-economici. Dupa care vom scoate la licitatie proiectare cu executie“.
Construirea autostrazii A8 va fi ca o gura de aer pentru mediul economic din Iasi.
Paul Butnariu, Presedinte Camera de Comert si Industrie Iasi: “2,5 miliarde comert exterior al judetului Iasi pleaca in unii ani 80%, anul trecut 72% din activitatea noastra comerciala de comert exterior a plecat spre Vestul Europei. Din aceasta perspectiva este vitala pentru dezvoltarea economica in viitor tinand cont de orientarea geopolitica si geoeconomica a regiunii noastre in preajma unui razboi pe care il avem la cateva sute de kilometri de noi”.
Ministrul Transporturilor, în cadrul unei recente conferințe de presă, a subliniat că acest proiect reprezintă o prioritate națională, iar finalizarea Autostrăzii A8 va fi un pas major în conectarea României la rețeaua de transport europeană. De asemenea, se estimează că autostrada va contribui la reducerea numărului de accidente rutiere din zonele respective și va oferi o alternativă mai sigură și mai rapidă pentru transportul de marfă.