Camerele CNAIR și ale administrațiilor locale vor fi integrate în sistemul eSIGUR
Ministerul Afacerilor Interne a lansat astazi proiectul „Siguranță în Trafic”, născut din nevoia de a răspunde concret și modern provocărilor din domeniul rutier. Din punct de vedere statistic, în continuare, România înregistrează cel mai redus nivel de siguranță rutieră din Uniunea Europeana. Aceste tragedii, de la nivelul fiecărei familii, sunt însoțite și de importante costuri sociale. Prin acest proiect se creaza premisele integrării în sistemul eSIGUR a camerelor administrației publice locale și CNAIR și pentru procesarea unui volum masiv de date.
Numărul celor care își pierd viața pe șoselele României determina autoritatile sa implementeze noi măsuri, menite a crește rapid și semnificativ gradul de siguranță rutieră. Numai în anul 2024, s-au înregistrat 1.478 de persoane decedate și 3.245 de persoane rănite grav. Anul acesta, sunt înregistrate 940 de persoane decedate și 2.352 de persoane rănite grav. Cea mai importanta decizie vizeaza integrarea camerelor CNAIR la sistemul eSigur.
Bogdan Despescu – Secretar de Stat MAI: „Creăm premisele integrării în sistemul eSIGUR a camerelor administrației publice locale și CNAIR și pentru procesarea unui volum masiv de date. Pentru aceasta, avem nevoie de reguli noi, fapt pentru care propunem simplificarea procedurii de comunicare cu proprietarii și conducătorii de vehicule, ceea ce va conduce la o reducere a costurilor suportate de contribuabil și degrevarea polițiștilor rutieri de sarcini administrative”.
Astfel, polițiștii vor acționa mai mult timp în teren, în sprijinul participanților la trafic, pentru eliminarea pericolelor din trafic, care nu pot fi constatate cu mijloace automatizate, precum consumul de alcool sau droguri. Noul proiect propune reguli mai clare, o legislație actualizată, responsabilitate clară pentru utilizatorii și deținătorii de vehicule.
„Introducem conceptual de viteza medie. Acest concept se realizează prin determinarea vitezei medii de deplasare pe un sector de drum în mai multe state membre ale Uniunii Europene, precum Austria, Țările de Jos, Spania, Bulgaria, chiar la începutul lunii septembrie. Introducem un mecanism simplificat de constatare a sancțiunilor, atunci când proprietarul vehiculului este și conducătorul obișnuit al acestuia. În această situație, proprietarul va primi în mod direct procesul verbal, iar în cazul în care confirmă că el a condus autovehiculul, procesul verbal se consideră comunicat, fără a mai derula alte proceduri„, a mai spus Bogdan Despescu.
Proiectul isi mai propune simplificarea procedurii de atragere arăspunderii în cazurile de oprire sau parcare neregulamentară, în sensul că sancțiunea va fi aplicată direct proprietarului, atunci când conducătorul auto nu este la vehicul, eliminând și punctele de penalizare din prezent.
Pentru aceste abateri, se simplifică și comunicarea procesului verbal, prin lipirea unui autocolant pe parbriz. De asemenea, se creaza un cadru legal, adaptat nevoii fiecărei comunități în parte, pentru circulația pe benzile dedicate transportului public. Astfel, autoritatea publică locală poate decide categoriile de vehicule care pot circula, anumite intervale de timp și alte aspecte specifice.
