Camelia Gavrila: „Tabloul unui început timid și neconvingător! Așteptări, priorități și necesare obiective guvernamentale!”

camelia gavrila

Anul electoral tumultos și pasional a trecut, iar ritmul lent, ezitările, o anume indiferență a celor aleși față de problemele diverse și complexe ale țării sunt îngrijorătoare. Sub simbolistica sloganelor, a siglelor de partid și a programelor de guvernare, deseori forme fărăfond, suntem invitați să dăm un vot unor candidați obscuri, cu pregătire și biografii sumare, puțin interesați autentic de bunăstarea cetățenilor.

Analizând perioada dificilă în care pandemia a creat o serie de dezechilibre majore în societatea românească, constatăm accentuarea unor probleme sociale grave existente deja, prăbușirea economiei, șomaj tehnic, dar și spectrul  somajului, în general, creșterea prețurilor la produsele alimentare, la bunuri și servicii, o campanie agricolă deficitară, afectarea a peste 700.000 de locuri de muncă și a mii de firme.

Nu se pot uita nici experiențele  dramatice ale sistemul medical, aflat de multe ori în derivă, cu spitale lipsite de materiale, de medicamente și echipamente necesare în lupta împotriva coronavirusului… De aceea am fi așteptatun start al guvernarii mult mai eficient, mai alert, conturând un tablou clar al intențiilor și strategiilor, prioritizând elementele importante pentru agenda zilnică.

În schimb, am asistat la ședințe nocturne, numiri ale miniștrilor în viteză, negocieri insistente, de înțeles într-o anume măsură, dar greu de acceptat de opinia publică, în contextul unei societăți traversate de probleme, crize, temeri, așteptări…Această formare precipitată a unui guvern de coaliție înseamnă, de fapt, o cinică preocupare politcă pentru preluarea puterii și, abia în plan secund, orientarea spre interesul public,  pentru rezolvarea urgențelor  României.

Teme de reflectie…

  • În timp ce prețul energiei electrice se anunță mult mai mare de la 1 ianuarie, ministrul Energiei afirmă că va ,,aștepta” până pe 15 ianuarie pentru a vedea cum evoluează situația.
  • Deși reprezentanții sindicatelor au solicitat creșterea salariului minim pe economie la 2.400 de lei/lunar,  am asistatîn aceste zile la abordarea cu prea puțină considerație a problemelor celor care muncesc și plătesc taxe: actuala guvernare a considerat că 40 de lei net sunt suficienți pentru bunăstarea poporului… Guvernul a anunțat faptul că a realizat creșteri cu 70 de lei brut, de la 2.230 de lei la 2.300 de lei brut lunar.
  • Actuala majoritate parlamentară nu ține cont de legile votate anterior în Parlament, astfel Senatul a votat deja ca alocațiile copiilor să fie majorate cu doar  20% de la 1 ianuarie, în loc de a se asigura dublarea cuantumului – demers legislativ deja aprobat.
  • Ministrul Justiției consideră că vocea poporului exprimată prin referendumul organizat în data de 26.05.2019 este ,,consultativă”. În contextul modificărilor propuse de ministrul Justiției, referendumulse referea, printre altele, şi la consultarea populaţiei cu privire la posibilitatea modificării prin OUG a legilor justiţiei. Aceste interpretări nu înseamnăo politică centrată pe cetăţean, pe o cultură a colaborării şi a parteneriatului, pe respectul pentru lege și valoarea unui vot acordat în Parlament, după cum nici măsurile preconizate prin agenda prezentului nu pot conduce la dezvoltarea unor domenii importante pentru un trai decent.
  • Dificultățile economice și financiare sunt incontestabile, actul guvernării înseamnă analiza lucidă, echilibru, atenție la domeniile sociale, cât și la zona dezvoltării și a investițiilor, dar ar fi regretabil să fie afectat nivelul de trai, să fie viciate măsurile, strategiile și creșterile salariale acordate în mandatul anterior, prin alte măsuri, programe, iniţiative, schimbări legislative controverste.Dincolo de ideologii și programe, de polemici și etape electorale tumultoase, este nevoie de solidaritate socială, de respect pentru oameni, astfel încât îmbunătăţirea calităţii vieţii să implice creşteri salariale rezonabile,  preocuparea pentru populaţia vârstnică, pentru nivelul decent al pensiilor, creșterea alocațiilor etc.

Plecând de la agenda prezentului, subliniem  câteva teme și repere esențiale de parcurs pentru anul 2021:

  1. Gestionarea eficientă, corectă și transparentă a campaniei de vaccinare a populației și comunicarea constantă cu cetățenii pentru informarea acestora și convingerea de demersurile medicale pe care trebuie să le parcurgem. Tensiunea socială este suficient de  accentuată, de aceea ne aşteptăm ca odată cu vaccinarea populației lucrurile să revină la normal.
  2. Reducerea semnificativă a gradului de infectare a populației cu virusul SARS-CoV-2 prin demersuri care să așeze în centrul măsurilor cetățeanul și siguranța acestuia;
  3. În anul 2020, economia țării a fost susținută prin împrumuturi masive, care au poziționat România nu doar într-o izolare socială, ci și într-o izolare economică, încât anticipăm consecinţesuportate și decontate de generaţiile viitoare. Această abordare trebuie schimbată pentru anul 2021, iar încurajarea și susținerea economiei, a antreprenorilor, atragerea de investitori, realizarea unui cadru legislativ suport pentru antreprenori, menținerea unui șomaj sub media europeană trebuie să reprezinte prioritățile de bază;
  4. Să nu uităm nicio clipă grupurile vulnerabile și rolul instituțiilor  implicate,  prin acordarea unor bugete adecvate;
  5. Alocarea a 6% din PIB pentru educație, conform Legii Educației Naționale, finanțare  prin care să fie finalizată digitalizarea școlilor, consolidarea, renovarea instituțiilor educaționale, construcția de noi creșe, grădinițe, școli, acolo unde se impune;
  6. Fișa de parcurs pentru domeniul educației trebuie să conțină: debirocratizarea și digitalizarea sistemului de învățământ, reconfigurari curriculare, recalcularea costului standard per elev, creșterea numărului de consilieri școlari, programe pentru susținerea excelenței în educație, extinderea programelor sociale, dezvoltarea învățământului tehnologic, mai ales în sistem dual, dezvoltarea dimensiunii internaționale a universităților românești.
  7. Promisiunile  față de cetățenii țării, temele de campanie, valorile unei societăți incluzive și principiul creșterii calității vieții în România trebuie să se regăsească prin politici salariale corecte, prin susținerea pensionarilor, prin valorizarea profesorilor, a medicilor în corelație cu dezvoltarea unor domenii importante – educație, sănătate, cercetare și inovare, politici de  tineret etc.

Accentele noului buget și principalele direcții de acțiune trebuie să fie sănătatea și educația, urmate de investiții în infrastructură și susținerea mediului de afaceri, dar și măsuri de limitare a cheltuielilor și evitarea risipei banului public.

Pentru Iași îmi doresc un altfel de an, mai dinamic și creativ, cu o deschidere spre  investiții și proiecte majore, dincolo de o simplă și discretă evoluție,  fără viziune clară, fără efervescenta ideilor și a activităților pragmatice. Ne dorim un buget echilibrat și realist,analizat și completat în Parlamentul României,dezbătut cu rigoare, iar noua Lege a bugetului trebuie să prioritizeze nevoile și urgențele țării, în toate zonele acesteia, ale cetățenilor,  dincolo de  interese, subiectivități și lupte ale orgoliilor politice.

Acel Plan de țară transpartinic,  mult așteptat de cetățeni nu a apărut încănici după aceste alegeri politice. Programul de guvernare susținut de actuala majoritate politicăreia teme curente, problemele cu ,,rest” ale fostelor guvernări, dar nu pare să aibă forța de a proiecta România spre o etapă nouă și curajoasă de dezvoltare ca țară puternică și cu viziune. Perspectiva proiectelor şi strategiilor complexe, vizionare, relevante este încă o utopie, implicarea elitelor intelectuale în actul de gurvenare se arată a fi un proces dificil, iar opțiunea fermă pentru leadership politic reprezentativ nu există.

Mai așteptăm …