Camelia Gavrila: „Relansarea economiei românești” în viziunea PNL – un colaj electoral de proiecte ipotetice și iluzii facile (P)

Sharing is caring!

După o perioadă dificilă în care pandemia a provocat dezechilibre majore în societatea românească, implicând probleme sociale grave, prăbușirea economiei, șomaj tehnic, dar și spectrul șomajului efectiv, afectarea a peste 700.000 de locuri de muncă și a mii de firme, după experiențe dramatice ale sistemul medical în derivă, cu spitale lipsite de materiale, medicamente și echipamente necesare în lupta împotriva coronavirusului, am fi așteptat, în sfârșit, un răspuns logic și coerent, un program articulat și credibil.

După luni de zile de ezitări, de confuzii și promisiuni de programe salvatoare, după ce am asistat la convulsiile unui sistem educațional care căuta în disperare soluții, cu procesul de învățământ suspendat, fără infrastructură digitală și posibilități de continuare a activităților didactice, după ce firme numeroase au fost aduse în pragul falimentului, confruntați cu starea de incertitudine și un stres social accentuat, ar fi fost firesc să analizăm astăzi un plan de redresare economică și socială obiectiv, rațional și coerent, în corelație cu problemele reale ale societății noastre greu încercate și traversate de multiple crize…

Ce a fost prezentat în schimb la întâlnirea protocolară de precampanie de la Clubul Diplomaților? Un material încărcat și stufos, peste 150 de pagini în care descoperim un inventar de teme generale, de investiții dorite de toți cetățenii, un amestec de proiecte pe termen mediu și lung, o înșiruire de vise frumoase și seducătoare, însă fără consistență – o lume idilică în care se deschid zeci de spitale, mii de grădinițe și școli, se construiesc, precum în povești, peste 3000 de km de autostrăzi și drumuri expres, vehiculând sume fabuloase de peste 100 de miliarde de euro.

PNL propune un plan de măsuri ce pare, la prima vedere, că va soluționa problemele majore cu care se confruntă România, fie că este vorba de infrastructura de transport, autostrăzi, sectorul energetic sau infrastructura de sănătate. În realitate, în cele 160 de pagini ale documentului este vorba despre proiecte ce nu se pot derula în regim urgent, ci necesită termene ample pentru punerea în practică. Deci o formă frumoasă fără fond și fără finalitate…

Prezența permanentă a președintelui Iohannis alături de acest Guvern este doar o încercare disperată de a credibiliza echipa, de a legitima un PNL care cu disperare constată că își pierde credibilitatea în fața electoratului, depărtându-se irevocabil de istoria sa onorantă.

După ce a eșuat în perioada aceasta dificilă, Guvernul PNL plagiază multe dintre ideile, dintre proiectele și elementele prezentate în Programul de Guvernare al PSD pentru perioada 2016-2019, astfel încât peste 60% din măsurile propuse sunt preluate și eventual reformulate sau parafrazate. Ni se prezintă un colaj de idei și ipoteze, fără o structurare logică și fără credibilitate, iar asemănările sunt evidente.

Astfel programul PNL propune „pachete alimentare și de igienă corporală pentru persoanele vulnerabile, sprijin pentru persoanele aflate în situații de dificultate, risc de sărăcie sau cu venituri precare; Beneficiari: 1,18 mil. persoane; Buget alocat: 225 mil. euro.”

În mod similar, unele propuneri formulate de PSD, prin cele 28 de măsuri de relansare economică prezentate, vizau instituirea unei indeminzații de sprijin de 700 lei/lună pentru gospodăriile cu venituri de până la 1.500 lei și de 300 lei/lună pentru gospodăriile cu venituri de la 1.501 lei până la 2.000 lei/lună, în sensul unor forme necesare de sprijin social. Și exemple similare de copiere și preluare de măsuri și strategii continuă în domeniile sănătate, educație, infrastructură, investiții etc.

Documentul prezentat pare mai degrabă un program electoral și nu un necesar plan realist de relansare economică pe termen scurt și mediu, așteptat de întreaga societate.

Astăzi, după 4 luni de „muncă” și de efort al „specialiștilor” liberali, descoperim un eveniment cu iz electoral, un pretext de potențare a imaginii publice a unui guvern care nu își înțelege menirea, răspunderea politică și rostul, deci suntem departe de acel moment autentic de relansare a economiei românești. Prezentul colaj de idei, teme, perspective, discutabile, proiectate în orizontul 2020-2030, cu multe secvențe lipsite de originalitate reprezintă doar o construcție pe hârtie, un exercițiu de imagine și comunicare.

Suntem de acord cu multe obiective și teme aduse în discuție, cu proiecte și aspirații, cu urgența unor măsuri legate de infrastructura rutieră, de investiții și modernizări, avem nevoie de investiții în spitale, în școli, grădinițe, avem nevoie de autostrăzi, dar trebuie, în aceeași măsură, să fie indicate ferm sursele de finanțare, termene rezonabile și ierarhizări ale priorităților într-o logică bugetară, financiară și economică firească.

Lipsesc termenele de finalizare, nu este prezentată evoluția principalilor indicatori macroeconomici, nu sunt referiri la deficitul estimat, la venituri și datorii, nu apar considerații de natură socială, în corelație cu evoluția salariului minim și mediu, a pensiei minime, nu este conturată o analiză a impactului asupra principalilor indicatori.

De ce nu se menționează concret termenele de finalizare a proiectelor de autostrăzi inițiate și votate în perioada guvernării PSD? De ce nu sunt prezentați principalii indicatori macroeconomici sau sociali, de ce nu știm nimic despre proiecțiile vieții sociale în intervalul pentru care este propus programul: nici cum va evolua PIB în următorii 7 ani, nici deficitul, nici datoria publică, nici veniturile bugetare…

Nu apar mențiuni despre reducerea importurilor sau măsuri pentru încurajarea producătorilor locali, propuneri esențiale pentru consolidarea independenței economice a țării noastre, pentru încurajarea antreprenorilor naționali, mai ales în contextul unui posibil nou val de îmbolnăviri.

Firmele, mediul economic vor acțiuni concrete, sistemul HORECA așteaptă măsuri eficiente de sprijinire, iar economia românească nu mai suportă prelegeri de teorie economică și planuri ipotetice, nici povești și ficțiuni științifico-fantastice, ci fapte și planuri obiective.

Putem să înțelegem nevoia de spectacol și regie, putem accepta, într-o anumită măsură, un demers politic de sorginte electorală, dar ne revoltă lipsa de seriozitate și rigoare specifice profesioniștilor, nu putem accepta minciuna că se vor finaliza spitalele regionale în 2027 sau amăgirea copiilor cu vouchere pentru rechizite în locul dublării alocațiilor atât de necesare în perioada aceasta de criză, după cum nu înțelegem lipsa de empatie și sensibilitate socială în raport cu munca și sacrificiul bătrânilor, care ar putea primi, eventual, vouchere în loc de pensii mărite conform legilor votate de social-democrați.

Lipsa de responsabilitate și respect pentru adevăr, abordarea unei logici pur electorale au condus spre un document, născut poate din intenții bune și frânturi de analize științifice, dar transformat, din nefericire, într-o nuvelă electorală, departe de realitate, departe de urgențele momentului, de asumarea unor răspunderi politice clare și oneste…

shares